• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Daniel80

Cartier
Jag samlar inte så mycket på Kommandirskies och vet ganska lite om dem men det är några saker som brukar skilja mellan Apmphibians och Kommandirskies. Amphibians boetter är vattentäta ner till - ofta - 200 meters djup. Kommandirskies har inte alltid samma egenskap. De klarar inte vatten lika bra.
Amphibians boetter brukar vara i rostfritt stål medan Kommandirskies ibland har kromade boetter.
Visarna brukar också se annorlunda ut på Kommandirskies jämfört med Amphibians.
Jag är säker på att det finns Kommandirskie samlare här som kan ge dig mera detaljer om klockan du visar.
Den är snygg. :)
Tack för hjälpen!! Håller med, den här sin charm, ryska charm.
 

Vostok

Audemars
Hallå.
Fick en Vostok av en kollega idag. Har en Amphibia sen tidigare men denna hittar jag ingen info på. Antar att den är från Sovjet-tiden men sen då... Nån som vet något och kan hjälpa?
20180320_161107.jpg
20180320_161053.jpg
Kaliber: 2414A
1980-talet
Jag har sett att den kallas för "Восход луны" typ mån-uppgång eller mån-sken fritt översatt.
Snygg med den mörka månen om stiger över nattvågorna.
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Hallå.
Fick en Vostok av en kollega idag. Har en Amphibia sen tidigare men denna hittar jag ingen info på. Antar att den är från Sovjet-tiden men sen då... Nån som vet något och kan hjälpa?
20180320_161107.jpg
20180320_161053.jpg
En intressant och ovanlig tavla som man sällan ser. Som nämnt ovan så hör det inte till de klassiska Komandirskie modellerna, utan marknadsfördes som en Vostok helt enkelt! Här är ett exemplar för Export. (notera Wostok på tavlan samt Engelsk text)
https://www.ebay.com/itm/VINTAGE-WO...698702?hash=item2f178ed1ce:g:RM4AAOSwjxFafxyw
 

Daniel80

Cartier
En intressant och ovanlig tavla som man sällan ser. Som nämnt ovan så hör det inte till de klassiska Komandirskie modellerna, utan marknadsfördes som en Vostok helt enkelt! Här är ett exemplar för Export. (notera Wostok på tavlan samt Engelsk text)
https://www.ebay.com/itm/VINTAGE-WO...698702?hash=item2f178ed1ce:g:RM4AAOSwjxFafxyw
Härligt! Tack för infon och länken till eBay. Kul att min är inhemsk mao. Går det att datera den typ årtionde?
 

Samlarn

Rolex
Raketa Antarctica 16 SAE
En av de sällsyntaste sovjetiska klockorna är Raketas Antarctica 16 SAE. Klockorna gavs till deltagare i den 16:e polarexpeditionen till sydpolen. Expeditionen varade mellan 1970 - 1972. Expeditionen var mycket större än tidigare expeditioner och det var ca. 600 personer som deltog i expeditionen.
Urverket är ett Raketa Baltika 2623.
Urtavlan föreställer Antarktis och de sex röda punkterna på urtavlan är syntetiska rubiner som markerar de sovjetiska baserna på kontinenten.
Det här kan vara bland de snyggaste sovjetiska klockorna som jag har sett. :)
20180321_raketa1.jpg
20180321_raleta2.jpg
20180321_raketa3.jpg
20180321_raketa4.jpg
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Raketa Antarctica 16 SAE
En av de sällsyntaste sovjetiska klockorna är Raketas Antarctica 16 SAE. Klockorna gavs till deltagare i den 16:e polarexpeditionen till sydpolen. Expeditionen varade mellan 1970 - 1972. Expeditionen var mycket större än tidigare expeditioner och det var ca. 600 personer som deltog i expeditionen.
Urverket är ett Raketa Baltika 2623.
Urtavlan föreställer Antarktis och de sex röda punkterna på urtavlan är syntetiska rubiner som markerar de sovjetiska baserna på kontinenten.
Det här kan vara bland de snyggaste sovjetiska klockorna som jag har sett. :)
20180321_raketa1.jpg
20180321_raleta2.jpg
20180321_raketa3.jpg
20180321_raketa4.jpg
Det blir inte coolare än sådär!! Stort grattis!!!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Raketa Antarctica 16 SAE
En av de sällsyntaste sovjetiska klockorna är Raketas Antarctica 16 SAE. Klockorna gavs till deltagare i den 16:e polarexpeditionen till sydpolen. Expeditionen varade mellan 1970 - 1972. Expeditionen var mycket större än tidigare expeditioner och det var ca. 600 personer som deltog i expeditionen.
Urverket är ett Raketa Baltika 2623.
Urtavlan föreställer Antarktis och de sex röda punkterna på urtavlan är syntetiska rubiner som markerar de sovjetiska baserna på kontinenten.
Det här kan vara bland de snyggaste sovjetiska klockorna som jag har sett. :)
20180321_raketa1.jpg
20180321_raleta2.jpg
20180321_raketa3.jpg
20180321_raketa4.jpg
Häftig Samlarn! Vilken köptrend du är inne i nu!:)
 

kavehc

Breitling
Budade hem denna defekta komandirskie "1945" som ska få handledstid oavsett om den går eller ej. Känner dock att det vore kul att få igång den men vet inte mycket mer än vad säljaren angett i annonsen; "går ej att dra upp". Har inte fått hem den än men tvivlar på att jag kommer kunna ställa rätt diagnos då min mekaniska kunskap om klockor är på så basicnivå det kan bli.
Undrar därför om någon har tips på vad man bör titta efter eller om någon rentav skulle kunna tänka sig att se över den för en billig peng?
268752936_640738c2-c059-471c-b311-b35346eb8ae8.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Budade hem denna defekta komandirskie "1945" som ska få handledstid oavsett om den går eller ej. Känner dock att det vore kul att få igång den men vet inte mycket mer än vad säljaren angett i annonsen; "går ej att dra upp". Har inte fått hem den än men tvivlar på att jag kommer kunna ställa rätt diagnos då min mekaniska kunskap om klockor är på så basicnivå det kan bli.
Undrar därför om någon har tips på vad man bör titta efter eller om någon rentav skulle kunna tänka sig att se över den för en billig peng?
268752936_640738c2-c059-471c-b311-b35346eb8ae8.jpg
Estetiskt ser den fin ut! Inget att anmärka på där! Alltid kul med den svarta vridringen. Ibland är det helt enkelt så att den skruvade "vobbliga" kronan avskräcker. Ibland är det läget på kronan som kan vara för känsligt. Är det så att den är defekt så kan du alltid höra med @rogart-63 här på forumet som har hjälpt mig med några Vostok.
 

Vostok

Audemars
Budade hem denna defekta komandirskie "1945" som ska få handledstid oavsett om den går eller ej. Känner dock att det vore kul att få igång den men vet inte mycket mer än vad säljaren angett i annonsen; "går ej att dra upp". Har inte fått hem den än men tvivlar på att jag kommer kunna ställa rätt diagnos då min mekaniska kunskap om klockor är på så basicnivå det kan bli.
Undrar därför om någon har tips på vad man bör titta efter eller om någon rentav skulle kunna tänka sig att se över den för en billig peng?
268752936_640738c2-c059-471c-b311-b35346eb8ae8.jpg
Kan vara skruven som håller fast kugg på fjädercylinder som lossnat.. det ser du om du öppnar bakboett och kikar på kugg samtidigt som du försöker drar upp verket..
 

Daniel80

Cartier
Jag prövar att ställa en fråga till.
Om jag läser urtavlan rätt så står det Komandirskie men på baksidan står det Amphibia och 200m. Är det möjligt eller är det en Frankenstein?
Screenshot_20180323-204750_eBay.jpg
 

Vostok

Audemars
Jag prövar att ställa en fråga till.
Om jag läser urtavlan rätt så står det Komandirskie men på baksidan står det Amphibia och 200m. Är det möjligt eller är det en Frankenstein?
Screenshot_20180323-204750_eBay.jpg
Fullt möjligt att den är original men en bra hint kan vara att jämföra färgen på lume på visare och urtavla då lume bör ha gjorts ungefär samtidigt och därav fått någorlunda samma ton.
 

Skybolt

Omega
Vostok-Europe K3 Submarine limiterad nr1187/ 3000 ex

Har varit min vardagsklocka i många år och vad den gör jobbet bra! Håller tiden hyffsat ca 50 sek plus/dag men händer nångång att den stannar lite oförklarligt det är väl det som kanske är lite charmen... ☺️

Nytt armband på sedan några veckor! Nån mer som har en likadan?
7EBBAE28-4681-4480-81A7-CCB60744C4AE.jpeg
9729C771-BBC6-41E7-9EE3-52B0252E6F76.jpeg
 

Sarpedon

Breitling
Undran. Jag har en Poljot De Luxe som är trött och behöver lite kärlek hos en urmakare. Tips mottags gärna. Gärna i Stockholm/Göteborg/Lund-Malmö där jag tenderar att vistas.
 

kavehc

Breitling
Nu är den här! Precis som någon trodde så gick den mycket väl att dra upp och den lösa kronan var nog det som avskräckte tidigare ägare.
Vad skulle ni tro angående åldern på denna?
 

Bilagor

  • 15220604601391730271258.jpg
    15220604601391730271258.jpg
    77.9 KB · Visningar: 2
  • 1522060583188539751600.jpg
    1522060583188539751600.jpg
    93.6 KB · Visningar: 3

Vostok

Audemars
Nu är den här! Precis som någon trodde så gick den mycket väl att dra upp och den lösa kronan var nog det som avskräckte tidigare ägare.
Vad skulle ni tro angående åldern på denna?
Year: late '80s
Caliber: 2414, hand winding, 17 jewels, date window
Note: this celebrative WWII series was made for the Italian market. On the dial - the monument to the Russian soldier, located in the Treptower Park (Berlin).
Screwdown crown, rotating bezel, acrylic glass, luminous hands.

Här har du mer info om monumentet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_War_Memorial_(Treptower_Park)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag prövar att ställa en fråga till.
Om jag läser urtavlan rätt så står det Komandirskie men på baksidan står det Amphibia och 200m. Är det möjligt eller är det en Frankenstein?
Screenshot_20180323-204750_eBay.jpg
Personligen skulle jag hoppa den klockan. Jag tycker att boetten ser äldre ut än tavlan som ej är CCCP märkt! Titta istället efter denna kombination som vi vet lämnade fabriken på detta sätt! Alla delar är ju ok!
P1030720.JPG
 
Senast ändrad:

Daniel80

Cartier
Personligen skulle jag hoppa den klockan. Jag tycker att boetten ser äldre ut än tavlan som ej är CCCP märkt! Titta istället efter denna kombination som vi vet lämnade fabriken på detta sätt! Alla delar är ju ok!
P1030720.JPG
Tack för svar.
Hoppsan!! Habegäret efter just denna tog överhanden trots de frågetecken som fanns. Så den köptes för en ganska billig penning. Gillar den kantiga boettformen och urtavlan. Lägger upp ytterligare bilder för bedömning när den kommer.
 

Daniel80

Cartier
Det finns endast några Komandirskien med amphibiaboett. Oftast missförstås denna klocka som franken, då den har en Komandirskietavla i en
amphibia boett!:) Det är ju bara lyspricken som saknas, annars är det samma glasring som originalet!
Ser inte denna ut som min som är på väg. Samma tavla, samma boett men annan bezel?
Håller på att plöja hela tråden. Fantastisk läsning och vilka kunskaper...
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Ser inte denna ut som min som är på väg. Samma tavla, samma boett men annan bezel?
Håller på att plöja hela tråden. Fantastisk läsning och vilka kunskaper...
Jodå! Vad jag menar är att det kanske är roligare med en CCCP märkt boett! Det vanliga är dock den helt runda boetten. Alla delar är dock ok! Sen tror jag inte att jag uppfattade att boetten var rund!:) Men du behöver inte vara orolig för det. Du har en mycket fin Vostok som är på väg.
 

kavehc

Breitling
Blir galen på den här wobbliga kronan på min 1945... lyckas dra upp kronan 2 varv sen laddar fjädern ur och om jag lyckas med det omöjliga och får upp den 3-4 varv så klickar fjädern när jag skruvar tillbaka kronan och laddar återigen ur... Vad gör jag för fel?
 

Daniel80

Cartier
Jodå! Vad jag menar är att det kanske är roligare med en CCCP märkt boett! Det vanliga är dock den helt runda boetten. Alla delar är dock ok! Sen tror jag inte att jag uppfattade att boetten var rund!:) Men du behöver inte vara orolig för det. Du har en mycket fin Vostok som är på väg.
Tack för svaret Fixoflex, uppskattas enormt. Det är en djungel men det börjar klarna så smått. Nu har jag läst lite mer än halva tråden och vill testa mina kunskaper eller okunskaper... hoppas ni alltjämt vill hjälpa mig. Here goes.
Det jag är ute efter är således Amphibian modeller från CCCP-eran och att det ska verka/vara så autentiska som möjligt, ej franken. (Fast så länge de är fina och det i vart fall är original-delar så är jag nöjd).
Först ut denna:
https://www.ebay.com/itm/Amphibian-...851659?hash=item33e2e2e10b:g:Z4cAAOSws5BajZ6j
Rätt visare, rätt boett, rätt bezel med lumedot, rätt urtavla med Vostok istället för Amphibia vilket ger CCCP-era och att den är märkt med CCP så klart. Lume-färgen på visare och urtavla överensstämmer också utifrån bilderna. Mao ser riktig ut i mina ögon.

Vidare:
https://www.ebay.com/itm/Vintage-Vo...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2055119.m1438.l2649
Rätt visare, rätt boett (den åttkantiga), rätt bezel med lumedot, rätt urtavla med Vostok istället för Amphibia vilket ger CCCP-era och att den är märkt med CCCP. Lume-färgen på visare och urtavla överensstämmer också utifrån bilderna. Mao ser riktig ut i mina ögon.

Men denna då?
https://www.ebay.com/itm/VOSTOK-AMP...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2055119.m1438.l2649
Rätt visare, rätt boett (den åttkantiga, rätt bezel, dirskie-urtavla med korrekt 3AKA3 märkning samt MO CCCP angivet. Lumefärgen skiljer. Tror det är en franken men undrar mest över urtavlan. Fanns det Amphibia-modeller för militär personal med dirskie på detta sätt? Eller snarare stämmer klockan för utom visarna?

Har jag rätt eller fel? Finns det andra fallgropar att se upp för?
Som sagt, tacksam för svar.
 
Topp