Samlarn
Silver
Kul att du gillade den lilla infon om klockan. Det finns mycket att skriva om den och det är bra att du har läst lite om den själv. Det är alltid lite roligt när man vet klockans bakgrund. Du har säkert läst att det är lite flygtema runt den där klockan? Sovjetiska flygare använde tidigt Strela som en del av sin utrustning och vissa av kosmonauterna hade också Strela på armen. Jag är osäker på om allmänheten i Sovjet hade möjlighet att köpa en Strela.Tack för upplysningen Samlarn! Uppskattas väldigt mycket och det känns nu ännu bättre. Förutom utseendet var det urverket (hade läst på lite om storyn) som lockade mig faktiskt . Tryggt att höra att de flesta urmakarna borde kunna ta hand om den också!
Vad tror du priset för en sådan bör ligga på? Jag vann den på auktion och den är numrerad av totalt 999st, år 2005. Oavsett så tycker jag det var värt den lilla slanten jag gav så dräm till med vad du tror eller anar!
Urverket togs över från Valjoux när de fortsatte att utveckla ett nytt urverk. Sovjet köpte patent och maskiner av Valjoux. Sedan vidareutvecklade man det bl.a så att det "tickar snabbare". Flera stenar placerades i urverket.
Priset?
Strela är lite kult.
Nu nämnde ju du att kronan satt lite snett och sån't tar ju ner priset. Jag vet inte hur allvarligt det påverkar klockan.
Jag skulle väl gissa att ett rimligt pris ligger på 6 000 - 7 000 kr för en Strela 3133 i bra skick.
Är jag helt ute och cyklar?