• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Sista rycket på jubb här med. Pregar i mig en semla, så man kan väl indirekt säga att mitt intesse för ryska ur har vuxit lite 😁😁
20220204_150322.jpg
 
Jag tror att jag skrev en annan gång om när jag lyckades tappa bort en huvudfjäder, som flög iväg en gång när jag lite försiktigt satt och skulle ta ur den ur sin trumma. Jag tyckte mig bestämt höra hur den landade på golvet strax bakom mig till vänster. Efter att ha tillbringat ca en halvtimme på golvet med ständigt stigande puls och temperatur och sannolikt tillhörande ansiktsfärg satte jag mig till slut uppgiven och skämmig på stolen för att pusta ut med en och annan svettpärla närvarande i pannan. Jag tänkte att jag väl kunde fortsätta och plocka med andra delar i verket när jag höjde blicken en liten aning och insåg att den jättestora fjädern i själva verket hade landat ca 15 cm rakt framför mig på bordet. Jag vill minnas att jag kände att det nog fick räcka med klockskruverier för stunden den kvällen... :D
Skall kolla i alla skrivbordslådorna kanske. Nån var kanske öppen och så for det ner där? Saatana perkela vad irriterande... skulle ju sälja den klockan efter att ha fixat till glaset var tanken. Ja ja... 😂 😂
 
Skall kolla i alla skrivbordslådorna kanske. Nån var kanske öppen och så for det ner där? Saatana perkela vad irriterande... skulle ju sälja den klockan efter att ha fixat till glaset var tanken. Ja ja... 😂 😂
Sälj den utan glas och hävda att det är en "Special Cabriolet Edition", eller SCE som vi brukar säga 🤪
Men, jag undrar fortfarande lite hur du gjorde... jag menar, en fjäder sätter ju fart på sig själv, men ett glas... 🤣😍
 
BTW har 31681 en 24h modul att hänga på? 🤔 🤔 Lite alldaglig klocka kanske men ändå.

1643985228457.png

Har en sådan, Poljot "Journey", fast i "silver" (rostfritt stål) med de blå visarna. Har den ute till salu om någon skulle vara intresserad...

Edit: Ja, det är 24h komplikation, baserad på 3133.
 

Bilagor

  • IMG_2282.JPG
    IMG_2282.JPG
    213.5 KB · Visningar: 2
  • IMG_2321.JPG
    IMG_2321.JPG
    621.8 KB · Visningar: 2
@MAz_666 kan detta vara kronografen du söker?

Man har behållit de bästa delarna, dvs visarna, från 40-tals designerna och sedan stål. 3133. i like... rätt hård! :cool::cool:

1643986280777.png
Stenhård!!!
Kan verkligen inget om de ryska tidtagarna.
Såg först (alldeles för) många postningar av klassiska vita Shturmanskien med lilla flygplanet på sekunden.
Men den där ...
Drägel!
Dyr som få?
 
Lite sexigare typsnitt så hade ju denna inte varit fel kanske... De borde ju komma med en "Black Okeah" kan jag tycka. De krämar liksom inte ur allt de kan ur Okeah kan jag tycka... 🤔 🤔

1643985512244.png
Jag kan kanske tycka att de har kramat ganska mycket ur Okeah-svampen. Finns ju fortfarande nya att hitta på bukten, typ som nedanstående. Billiga är de också! (nej, där hittade jag nog på lite granna)
 
Stenhård!!!
Kan verkligen inget om de ryska tidtagarna.
Såg först (alldeles för) många postningar av klassiska vita Shturmanskien med lilla flygplanet på sekunden.
Men den där ...
Drägel!
Dyr som få?
I princip 3 verk att hålla reda på: 3017 gamla verket som användes till slutet av 70-talet ca. 3133 det som ersatte 3017 och 31681 som är 3133 men med hack funktion, att sekunden stannar när man drar ut kronan. Sedan är det en fråga om skalet runt och vad man vill ha. Det finns ju "riktiga" militära Ocean eller OKEAH som det står på ryska. Ocean dvs till marinen. Sedan kommer även en trave märkta Shturmanskie ie Styrman eller navigatörsur till piloter i lite olika utföranden samt ett par civila Poljot/BOVET fram till sovjet gick i graven ca. Därefter kommer verket i alla möjliga och omöjliga konstellationer fram till idag där tex Buran, Shturmanskie och Poljot används. Kort och enkel översikt :)
 
I princip 3 verk att hålla reda på: 3017 gamla verket som användes till slutet av 70-talet ca. 3133 det som ersatte 3017 och 31681 som är 3133 men med hack funktion, att sekunden stannar när man drar ut kronan. Sedan är det en fråga om skalet runt och vad man vill ha. Det finns ju "riktiga" militära Ocean eller OKEAH som det står på ryska. Ocean dvs till marinen. Sedan kommer även en trave märkta Shturmanskie ie Styrman eller navigatörsur till piloter i lite olika utföranden samt ett par civila Poljot/BOVET fram till sovjet gick i graven ca. Därefter kommer verket i alla möjliga och omöjliga konstellationer fram till idag där tex Buran, Shturmanskie och Poljot används. Kort och enkel översikt :)
Nja, alltså 3133 + hacking heter 31659. Så är det iafall stämplat på mitt verk:
1643989628470.png

1643989640162.png
 
Tillbaka
Topp