• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Glad ryssfredag! Firas med ett litet monster. Inte en zilant eller sirin, vad kan det vara? Kan inte vara ett 24 verk i, den är för liten för det, så 2209 gissar vi.
@MAz_666 fina genuina ryssband till.
20220204_071842.jpg
 

Vostok

Audemars
Förlåt men den anledningen har jag sållat bort. Innan jag började kurva sönder verket. Även bandstiften fick sig en kyss i avmagnetiseraren. Så eliminera balansen som anledning pågår kan man väl säga. Note to self - måste köpa sprit idag. Igen. Börja bli lite av en vana. 🤔 😁
Ok! Ja just att den börjar gå för fort brukar bero på magnetism eller kladd på balansfjäder så den fastnar ihop. Men då har du kollat den mot en kompass redan antar jag så då är det nog kladd :)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det hade ju varit helt underbart obegripligt!!! 😂 😂 Två pirater och "One does not simply brassa på med karaoke" så otroligt malplace i den environgen! 😂😂
Jag tycker att vi är bra på att mest hela tiden befinna oss i environgerna. Då och då händer det dock att vi dyker ner och frotterar oss i trådens kärnämnen. Vem vet vad denna ryssfredag döljer i sina skuggor? 🤔 :D
 

Utvisaren

Patek
Ja, just lite får den gärna kosta. :D
Jag går händelserna i förväg, men som en lite present till mig själv är en Weishi 1900 på väg hem. Som sagt en trevlig hobby får kosta.

Skall man bli lite filosofisk så var det väl Baudelaire som hävdade att människan måste berusa sig. Inte bokstavligen (eller tja...) utan med tex intressen för att göra livet drägligt.

Han skrev ju fö även verket LÁlbatross vilket borde falla i god rysk jord tänker jag.
1643959272780.png
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ok! Ja just att den börjar gå för fort brukar bero på magnetism eller kladd på balansfjäder så den fastnar ihop. Men då har du kollat den mot en kompass redan antar jag så då är det nog kladd :)
Jag tyckte inte att kompassnål var så förtroendeingivande, så numera använder jag denna app i stället. Jag inte bryr mig hur mycket magnetisk en klockdel (eller hel klocka) är utan bara om den är det eller inte. Appen reagerar tydligt även på små magnetiska fält. Nedan känner den tex av magnetfältet från kompassnålen i min ryska handledskompass när jag håller den några cm över mobilens display... :)
1643959522090.png
 

Vostok

Audemars
Jag tyckte inte att kompassnål var så förtroendeingivande, så numera använder jag denna app i stället. Jag inte bryr mig hur mycket magnetisk en klockdel (eller hel klocka) är utan bara om den är det eller inte. Appen reagerar tydligt även på små magnetiska fält. Nedan känner den tex av magnetfältet från kompassnålen i min ryska handledskompass när jag håller den några cm över mobilens display... :)
1643959522090.png
Jo jag har kikat på den där jag med men är lite "old school" så jag kör med urmakarkompass plus att en mobil även har lite magnetfält i sig själv :)
Men annars verkar det vara en bra app det där :)
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Jo jag har kikat på den där jag med men är lite "old school" så jag kör med urmakarkompass plus att en mobil även har lite magnetfält i sig själv :)
Men annars verkar det vara en bra app det där :)
Jag testade ett par appar och de fungerade bra OM det var ett högljutt verk. Radioklockan mätte de utan problem, 18000 och 36s snabb. Men jag fick dem inte att kunna mäta ett vanligt 22xx eller 24xx verk.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag går händelserna i förväg, men som en lite present till mig själv är en Weishi 1900 på väg hem. Som sagt en trevlig hobby får kosta.

Skall man bli lite filosofisk så var det väl Baudelaire som hävdade att människan måste berusa sig. Inte bokstavligen (eller tja...) utan med tex intressen för att göra livet drägligt.

Han skrev ju fö även verket LÁlbatross vilket borde falla i god rysk jord tänker jag.
1643959272780.png
Håååppla, hååppla, en Weishi 1900, där ser man! Kul med en riktig TG, du kommer inte ångra en sekund att du satsade på bra grejer. Och, känner du att du blir yr i huvudet av alla färger på displayen (inget att skämmas för i sådana fall) så har jag en Weishi 1000 med monokrom display som vi kan säga att du får byta rakt av med, bara för att jag är så himla snäll och bryr mig om din hälsa. ;)🤣
 

Vostok

Audemars
Jag testade ett par appar och de fungerade bra OM det var ett högljutt verk. Radioklockan mätte de utan problem, 18000 och 36s snabb. Men jag fick dem inte att kunna mäta ett vanligt 22xx eller 24xx verk.
Nä det är lite känsligt med ljud och även störande ljud omkring.
Jag experimenterade med olika mikrofoner samt ett piezo element och en isolerad låda innan jag gav upp och köpte en timegrapher 😂
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Jag testade ett par appar och de fungerade bra OM det var ett högljutt verk. Radioklockan mätte de utan problem, 18000 och 36s snabb. Men jag fick dem inte att kunna mäta ett vanligt 22xx eller 24xx verk.
Jag har också blandade erfarenheter. Just nu har jag en app ("Watch Accuracy Meter") som känns stabil på Android och Samsung S10. Jag använder den ganska mycket för att få ett hum om hur urverket går, men skall jag regulera på allvar är det bara Weishi 1000 som gäller.
 

Utvisaren

Patek
Nä det är lite känsligt med ljud och även störande ljud omkring.
Jag experimenterade med olika mikrofoner samt ett piezo element och en isolerad låda innan jag gav upp och köpte en timegrapher 😂
Precis det jag satt och övervägde att göra. I princip göra en insida till en högtalare med vågigt dämpande skum etc. Men sedan blev det löning och timegrapherna började pippi babbal om och då blev man ju sugen och resten är historia... 😁
 
Topp