• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Ligger i soffan och slappar...

20220206_164108.jpg
Måttet av självdistans med den klockan på är rågat 😂 👍 👍 👍
 

Vostok

Audemars
Reparera en fjäder? Med bibehållen flex? 🤔 :wideyed:
Rysk reparation :D
Det är ju oftast sista biten som låser mot trumkant som går av så det du ser där är en sån som jag gjort av en bit av fjädern samt värmt upp sita biten av fjädern för att få bort härdningen och böjt till ett "u" som biten sitter fast i :) Flexen i fjädern är orörd i övrigt..
 

Utvisaren

Patek
Rysk reparation :D
Det är ju oftast sista biten som låser mot trumkant som går av så det du ser där är en sån som jag gjort av en bit av fjädern samt värmt upp sita biten av fjädern för att få bort härdningen och böjt till ett "u" som biten sitter fast i :) Flexen i fjädern är orörd i övrigt..
Hm. Härdning kräver ju ofta 1100 grader men avhärda... är väl bara ett par hundra grader? Ie borde gå med en braständare i princip? 🤔🤔
 

Vostok

Audemars
Hm. Härdning kräver ju ofta 1100 grader men avhärda... är väl bara ett par hundra grader? Ie borde gå med en braständare i princip? 🤔🤔
Man tar bort härdningen när metallen glöder, Gammalt tillbaks brukade urmakare ha en liten oljelampa till detta men jag använde en vanlig ciggtändare och det fungerar bra..
För att härda järn behöver du upp till 800 - 900 jag brukar använda en magnet för att se när man kommit upp i rätt temperatur för järnet blir ej magnetiskt längre när det nått "austenit" sen doppar jag i motorolja men det gör jag ju inte med en tunn fjäder till en klocka så klart, här skulle man kunna värma upp änden av fjädern tills den glöder lite och doppa den i olja om man vill härda om en del av den :D
Sen måste man ju anlöpa med men för en fjäder tror jag inte det är nödvändigt..
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Lite kul söndagsbygge.

Udda Vostok boett som jag inte hade någon bom och krona till. Drog ut kronhalsen med gängor (skall ersättas av vanlig kronhals).

2214 urverk med tavla o några udda visare. Behöver service då det inte går.

Tog en krona o bom från ett 2209 urverk.

Repigt mineralglas.

20220206_224151.jpg
 

Utvisaren

Patek
Man tar bort härdningen när metallen glöder, Gammalt tillbaks brukade urmakare ha en liten oljelampa till detta men jag använde en vanlig ciggtändare och det fungerar bra..
För att härda järn behöver du upp till 800 - 900 jag brukar använda en magnet för att se när man kommit upp i rätt temperatur för järnet blir ej magnetiskt längre när det nått "austenit" sen doppar jag i motorolja men det gör jag ju inte med en tunn fjäder till en klocka så klart, här skulle man kunna värma upp änden av fjädern tills den glöder lite och doppa den i olja om man vill härda om en del av den :D
Sen måste man ju anlöpa med men för en fjäder tror jag inte det är nödvändigt..
Jo,var lite i knivträsket innan klockorna. Flera stål kräver 1150 grader, beroende på hrc man vill ha osv. Ogillar yxa i skogen så här är en liten vedhuggare / lägerbyggare. Också därför jag direkt tänkte att man slipar sina mejslar i bandslipen. 😁😁
20220207_074154.jpg
 

Vostok

Audemars
Jo,var lite i knivträsket innan klockorna. Flera stål kräver 1150 grader, beroende på hrc man vill ha osv. Ogillar yxa i skogen så här är en liten vedhuggare / lägerbyggare. Också därför jag direkt tänkte att man slipar sina mejslar i bandslipen. 😁😁
20220207_074154.jpg
Det där va ett rejält blad! Har du smitt det själv?
Ska tillverka ett "full tang" modell större jag med.. Har redan samlat i hop gammalt smidesjärn men måste göra ett härd test innan jag börjar så jag vet att det går att härda metallen med innan jag börjar smida något av det..
 

Utvisaren

Patek
Det där va ett rejält blad! Har du smitt det själv?
Ska tillverka ett "full tang" modell större jag med.. Har redan samlat i hop gammalt smidesjärn men måste göra ett härd test innan jag börjar så jag vet att det går att härda metallen med innan jag börjar smida något av det..
Just denna är inte jag själv inblandad i. Men den låg framme :) Kniveriet är en sån där hobby där jag skaffade allt jag behöver och sen blev det inte så mycket verkstad. Eller verkstad var faktiskt det enda som blev med en massa verktyg 😁 😁 Har lite CrV80 stål och lite annat jag skulle forma till. När andan faller på. Men man har j även en del verktyg för att leka med ytan på boetterna tänker jag.
 

MAz_666

Rolex
God morgon! Amfi-kaffi idag!
Ordet fika kommer förresten från ordet kaffe.
Ka-fi ... Fi-ka. Inte helt ovanligt förekommsnde sätt att skapa nya ord genom att bara byta plats på stavelser. Kommer ni på något mer sådant ord? 😁👍
20220207_065809.jpg
Nu vågar jag påstå att fler språkvårdare menar att just fika kommer från det strax utdöda fikonspråket, där även det idag helt accepterade "fimp" för en cigarettstump kommer från det språket.
Visst är det så att en del menar att fika skulle komma från "backslang", men även (enligt vissa) från det militära anses vara en förklaring - då kopparna på den tiden var märkta FIK - Försvarets Intendenturkår.
OT och nörderi på hög nivå.
Sorry! ;)
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
Nu vågar jag påstå att fler språkvårdare menar att just fika kommer från det strax utdöda fikonspråket, där även det idag helt accepterade "fimp" för en cigarettstump kommer från det språket.
Visst är det så att en del menar att fika skulle komma från "backslang", men även (enligt vissa) från det militära anses vara en förklaring - då kopparna på den tiden var märkta FIK - Försvarets Intendenturkår.
OT och nörderi på hög nivå.
Sorry! ;)
OT Underbart! 👍 👍 👍 👍 👍
Är fö själv intendent fast på A3 och tillhörade salutbatteri :) Dvs har noll med riktiga krigsmakten att göra förutom att vi beställer ammunition genom dem. Men jag har försvarlig mängder uniformer från 1800 talet här i huset 😂 😂 😂
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nu vågar jag påstå att fler språkvårdare menar att just fika kommer från det strax utdöda fikonspråket, där även det idag helt accepterade "fimp" för en cigarettstump kommer från det språket.
Visst är det så att en del menar att fika skulle komma från "backslang", men även (enligt vissa) från det militära anses vara en förklaring - då kopparna på den tiden var märkta FIK - Försvarets Intendenturkår.
OT och nörderi på hög nivå.
Sorry! ;)
Min gymnasielärare i svenska läxade upp oss ordentligt om vi använde ordet "fika" eftersom han ansåg att detta stammade från luffarspråk, där man vände på stavelserna. "Kaffe" blev då, via omvägen till "Kaffi" förvandlat till "FiKa". Om detta stämmer eller ej och om det egentligen spelar någon roll har jag ingen aning om.
Själv använder jag ordet fika, som ett verb, ett antal gånger varje dag. Möjligtvis kanske jag har invändningar mot att någon använder uttrycket "att ta en fika", men vem är jag att döma.
Sorry, även från mig! ;)
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Det där va ett rejält blad! Har du smitt det själv?
Ska tillverka ett "full tang" modell större jag med.. Har redan samlat i hop gammalt smidesjärn men måste göra ett härd test innan jag börjar så jag vet att det går att härda metallen med innan jag börjar smida något av det..
Jag har snöat in mig lite på Damaskusstål, som jag tycker är nästan ohejdbart coolt. Dock kommer jag nog aldrig att komma dithän. Kanske skulle börja med en grundkurs 1A smideskonst.
 

Utvisaren

Patek
Jag har snöat in mig lite på Damaskusstål, som jag tycker är nästan ohejdbart coolt. Dock kommer jag nog aldrig att komma dithän. Kanske skulle börja med en grundkurs 1A smideskonst.
OT - ja men det är inte jättesvårt att göra. i princip ett rör du fyller med tunna pinnar av olika stål i olika mönster. Värm så det smälter ihop och vrid och dra i det på olika sätt så får du vissa mönster. Eller köp klart från damasteel, bra grejer! En på fb Vladic Daniluc som är en j-vel på att göra allt möjligt i stål. Fantastiska fällknivar.
 
Topp