• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Min gymnasielärare i svenska läxade upp oss ordentligt om vi använde ordet "fika" eftersom han ansåg att detta stammade från luffarspråk, där man vände på stavelserna. "Kaffe" blev då, via omvägen till "Kaffi" förvandlat till "FiKa". Om detta stämmer eller ej och om det egentligen spelar någon roll har jag ingen aning om.
Själv använder jag ordet fika, som ett verb, ett antal gånger varje dag. Möjligtvis kanske jag har invändningar mot att någon använder uttrycket "att ta en fika", men vem är jag att döma.
Sorry, även från mig! ;)
Det är den storyn jag också läst. Min gillar den militära förklaringen också :)
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Denna kanske? @MAz_666 29k rubel.

Lite 70-tals subdials och lite tooligare utseende med fjärdrarna synliga på knapparna?

1644215760390.png

Jag tycket den är cool! Hade lätt kunna bära en sådan 😄

Gillar denna klumpen med.
Screenshot_20220207-121456_Chrome.jpg
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Säg den glädje som vara för evigt..
Sambon blev såpass förtjust i klockan jag pulade ihop till henne att hon faktiskt använt den regelbundet men imorse ville den plötsligt inte gå längre. Lite trubbelskjutande visar att kronan är magnetisk så det bara sjunger om det. Så nu har jag en anledning att handla på mig en avmagnetiserare antar jag 🤷‍♂️
86A670BD-B902-4808-8406-59BD0056D169.jpeg


Hittade denna för en tvåhundring på amazon - tror ni att man klarar sig med en sådan eller bör man titta på något annat?
D05B4821-2938-4E7D-848D-EDD0FCFAF012.jpeg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Säg den glädje som vara för evigt..
Sambon blev såpass förtjust i klockan jag pulade ihop till henne att hon faktiskt använt den regelbundet men imorse ville den plötsligt inte gå längre. Lite trubbelskjutande visar att kronan är magnetisk så det bara sjunger om det. Så nu har jag en anledning att handla på mig en avmagnetiserare antar jag 🤷‍♂️
86A670BD-B902-4808-8406-59BD0056D169.jpeg


Hittade denna för en tvåhundring på amazon - tror ni att man klarar sig med en sådan eller bör man titta på något annat?
D05B4821-2938-4E7D-848D-EDD0FCFAF012.jpeg

Den funkar, har en likadan!
 

Utvisaren

Patek
Säg den glädje som vara för evigt..
Sambon blev såpass förtjust i klockan jag pulade ihop till henne att hon faktiskt använt den regelbundet men imorse ville den plötsligt inte gå längre. Lite trubbelskjutande visar att kronan är magnetisk så det bara sjunger om det. Så nu har jag en anledning att handla på mig en avmagnetiserare antar jag 🤷‍♂️
86A670BD-B902-4808-8406-59BD0056D169.jpeg


Hittade denna för en tvåhundring på amazon - tror ni att man klarar sig med en sådan eller bör man titta på något annat?
D05B4821-2938-4E7D-848D-EDD0FCFAF012.jpeg
Jag kör en sådan och den gör jobbet.
Går att hitta mellan 50 och 200 kr, med eller utan varumärke. Same same.
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Säg den glädje som vara för evigt..
Sambon blev såpass förtjust i klockan jag pulade ihop till henne att hon faktiskt använt den regelbundet men imorse ville den plötsligt inte gå längre. Lite trubbelskjutande visar att kronan är magnetisk så det bara sjunger om det. Så nu har jag en anledning att handla på mig en avmagnetiserare antar jag 🤷‍♂️
86A670BD-B902-4808-8406-59BD0056D169.jpeg


Hittade denna för en tvåhundring på amazon - tror ni att man klarar sig med en sådan eller bör man titta på något annat?
D05B4821-2938-4E7D-848D-EDD0FCFAF012.jpeg
Vänta, den känns bekant på något sätt... 🤔
1644236909527.png


Fungerar jättebra. Avmagnetiserare är inte riktigt raketforskning, så det finns ingen anledning att lägga en förmögenhet på en sådan.
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Vänta, den känns bekant på något sätt... 🤔
1644236909527.png


Fungerar jättebra. Avmagnetiserare är inte riktigt raketforskning, så det finns ingen anledning att lägga en förmögenhet på en sådan.
Jag kör en sådan och den gör jobbet.
Går att hitta mellan 50 och 200 kr, med eller utan varumärke. Same same.
Tack ska ni ha 😃
Skönt att veta att man är på rätt spår, och slipper bli retad framgent för att ha köpt en maskin av ett töntigt märke som inte står sig på skolgården 😬
 

Rikala

Patek
2-Faktor
När vi ändå diskuterar verktyg och prylar... någon som har tips på bra skruvmejslar? :)

Lika bra o köpa lite dyrare om du vill skruva mycket. Jag har ett liknande set med 9st som den här (antar att den här är nyare).


Hade först ett par billiga i vanligt stål, men blev tokig på att de blev magnetiska hela tiden.

Rätt dyra, men klart bättre än billiga. Köp en slipsten och en sådandär rulle för o slipa. Köper man lite dyrare som ett sådant set så går det och byta ut spetsen (jag fick med en extra till varje mejsel i det set:et jag köpte).
 

Utvisaren

Patek
När vi ändå diskuterar verktyg och prylar... någon som har tips på bra skruvmejslar? :)
Tror man skall se till att man kan slipa dem riktigt vassa så går det nog med de flesta. Har ett par kina men problemet är att de sällan gör mindre än 0,8 vilket också är lite standard för "precisitionsmejslar". Det finns några som kör märket Augusta (kina mejslar de med) men de har ner till 0,5 så man kan ta de små skurvarna med. Jag har inte haft problem med magnetisering. Än... 🤔 😂
 

Utvisaren

Patek
Den här säljaren https://www.ebay.com/usr/kd89fr?_trksid=p2047675.m3561.l2559
har okej priser och det är inom EU så du "slipper" betala moms etc.
Ja. Men letar man upp deras websida i tyskland så är de billigare där än vad de säljer dem för på ebay ;)
I alla fall pincetterna var halva priset om man handlade på deras hemsida.

Edit noterade att även oljestickorna på ebay var 29 dollars och på deras hemsida 18 Euro. Skall Ebay ha en så fet avans? 🤔

 
Senast ändrad:
Ja. Men letar man upp deras websida i tyskland så är de billigare där än vad de säljer dem för på ebay ;)
I alla fall pincetterna var halva priset om man handlade på deras hemsida.

Tack för tipset!
 

Utvisaren

Patek
Lika bra o köpa lite dyrare om du vill skruva mycket. Jag har ett liknande set med 9st som den här (antar att den här är nyare).


Hade först ett par billiga i vanligt stål, men blev tokig på att de blev magnetiska hela tiden.

Rätt dyra, men klart bättre än billiga. Köp en slipsten och en sådandär rulle för o slipa. Köper man lite dyrare som ett sådant set så går det och byta ut spetsen (jag fick med en extra till varje mejsel i det set:et jag köpte).
2000kr för mejslar? Låte dyyt? 🤔 🤔😂👍👍
 
Topp