• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Hänger på ännu, men nog snart byte. Skall hämta ett nytt paket med lite skoj!

20220208_104608.jpg
 

Beo

Patek
2-Faktor
God morgon ryssklock-diggare o annat löst folk. En fråga, någon som beställt från Ukraina?

Har hittat en trevlig Slava (en till?!) på Chrono24 men det är fasiken omöjligt att betala för klockan. Min bank (SEB) accepterar inte bankbetalningar till Ukraina. Och då provar jag Moneygram.com men där får jag helt enkelt denied på transaktionen.

Så jag frågade säljare om crypto men det godtogs inte. Frågan är vad mina alternativ är? Tips?
Paysend funkar kanon och jag har med Seb😊
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Här är första klockan, en Saturn!

Glaset har sprickor, så det skall bytas och boetten skall rengöras. Saknar tyvärr det runda förstoringsögat för dagen, får se om jag kan hitta ett eftermarknads för en billig peng.

20220208_120958.jpg


Lite kul baklock, man skall bara vrida det en lite bit för att sedan lyfta upp det, det är inte gängat.

20220208_120839.jpg

20220208_120801.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
När vi ändå diskuterar verktyg och prylar... någon som har tips på bra skruvmejslar? :)
Jag valde att satsa på bra mejslar, dock inte ett full-set. Efter tips från en erfaren kille blev det nedanstående set med sex st mejlsar från 0,8 - 2 mm. Jag har själv inte stött på någonting som i praktiken kräver mindre blad än 0,8 när vi pratar om Vostok. Visst, skruvarna som låser tavlan på sidan av boetten är egentligen mindre, men iom att de sticker ut en aning går det utan problem att använda 0,8 även till dem.
Bra mejslarna i kombination med hyfsade korntänger och spetsade träpinnar fixar det mesta. Stadiga händer, gott om tid och tålamod är också bra tillbehör... :D
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Här är första klockan, en Saturn!

Glaset har sprickor, så det skall bytas och boetten skall rengöras. Saknar tyvärr det runda förstoringsögat för dagen, får se om jag kan hitta ett eftermarknads för en billig peng.

20220208_120958.jpg


Lite kul baklock, man skall bara vrida det en lite bit för att sedan lyfta upp det, det är inte gängat.

20220208_120839.jpg

20220208_120801.jpg
Riktigt trevlig klocka. Tavlans patina är ju bara helt enkelt underbar. Men, det där med "förstoringsögat" får du gärna förklara. Jag blev lite nyfiken och googlade runt en del, men jag kan inte hitta något exemplar med någon sorts lins över dagen. Kanske letar jag efter fel sak... :)
 

Utvisaren

Patek
Jag valde att satsa på bra mejslar, dock inte ett full-set. Efter tips från en erfaren kille blev det nedanstående set med sex st mejlsar från 0,8 - 2 mm. Jag har själv inte stött på någonting som i praktiken kräver mindre blad än 0,8 när vi pratar om Vostok. Visst, skruvarna som låser tavlan på sidan av boetten är egentligen mindre, men iom att de sticker ut en aning går det utan problem att använda 0,8 även till dem.
Bra mejslarna i kombination med hyfsade korntänger och spetsade träpinnar fixar det mesta. Stadiga händer, gott om tid och tålamod är också bra tillbehör... :D
Jo, har länge tänkt köpa ett ekonomipack med tålamod. Finns det på Biltema kanske? 🤔
 

Utvisaren

Patek
Var ju bara "tvungen" och ha en klocka med den gulliga (eller fula?) OS-björnen på! En rätt liten historia, men skall vara för män, är väl 80-tals storlek.

Luch 2209

20220208_141516.jpg


Tyvärr saknar balansen fjäder helt, så den går inte. Får väl ta och skaffa några 2209or som reserv.

20220208_141444.jpg
Hm. Jag säger puntgun även till den björnen. 😁
 
  • Like
Reactions: Beo

Utvisaren

Patek
Turistklockan gick inte exakt. Tänka sig. 😆
20220208_155136.jpg
I övrigt ser jag absolut inget värde i att gå till 1900 modellen. Grafiken är ju sämre än Donkey kong på fyllan. De används ju bara till att göra olika kulörer på duttarna som markerar varje svängning.
Det känns iofs väldigt rysk. Vi lägger in en färgskärm men den fyller ingen funktion och den är inte heller särskilt cool. Men den visar ju på storheten med det kinesiska folket om inte annat? 😂 😂

Och seriöst, ingen strömbrytare på apparaten utan en vanlig j-dra lampsladd!! 😂 😂 😂
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Prisa herren!! Paysend verkade slutligen vara lösningen på mina problem. Hoppas nu att frakten av klockan går lite smidigare...
Frakten till Sverige brukar ofta gå väldigt bra, om du har tur bara några dagar från det att paketet har lämnats hos ombudet i Ukraina. Sedan är det en helt annan sak när grejerna skall passera PostNords nålsöga. Påpeka gärna för avsändaren vikten av att hen fyller i CN22-blankettet på ett korrekt sätt... :)
 

Utvisaren

Patek

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Hehe, Vostok snabbare än mig.

Inte jättemånga som har den där om man kollar på Meshok, bara två stycken.

Screenshot_20220208-132016_Chrome.jpg


Edit:
Bubblan bildar ju själva planeten, tror den skall vara en sådan orginal.
MrOatmans alla har en bubbla.
Nu fattar jag, hur grymt som helst! 😍 Jag kollade snabbt igenom kvalitetssajten #1 (Etsy) 🤔 och där hade INGEN (zero) av klockorna jag snabbt hittade rätt glas!
 
Topp