• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Utvisaren

Patek
Den här kom idag, dags för moddning!

Före, chromad boett o vanlig ring
20220208_203044.jpg


Efter, titaniumnitridboett och en pobedaring jag hade liggande. Liten sleten så guldfärgen är inte helt hundra.

20220208_205549.jpg


Och på armen! Jag vet att inte alla gillar och modda gamla klockor, men så här tycker jag den här borde sett ut från början!

20220208_205957.jpg
Det är som med gamla bilar. En del renoverar till originalskick - andra bygger hot rods. Två olika konstarter där en kan anspela på nostalgi eller värdet i att bevara och den andra i att förnya till något som jag uppfattar som ofta är en förlängning av den egna personligheten.
Så länge man inte bygger om oerhört sällsynta gamla saker till något nytt ser jag inte problemet. Tvärt om så berikar båda hela hobbyn, Mina 5 öre,
 

Utvisaren

Patek
Fick lite tid för moddning ikväll jag med - inte riktigt samma klass på grejerna som @Rikala men nöjd ändå att jag fick ihop’et.

Började lite knepigt när det visade sig att ett av benen till tavlan som byttes ut vad av inne i sitt fäste- men lite gaffatejp löste den biffen efter lite klurande 🙂👍
01A22F43-E628-458A-A635-38930BBA07E6.jpeg


Läsbarheten är väl inte den bästa men tycker ändå att det blev lite effektfullt 🙂
76A63FD6-3281-447C-A852-C17698E6E127.jpeg

5C96246A-CD64-4087-8460-B0338EADA5B4.jpeg
Läsbarhet? Vem bryr sig den blev ju cool!!! 👍 😁
 

Utvisaren

Patek
Det måste väl rimligen vara så det funkar?
trams åsido: hur gillar du weisin i övrigt?
Ja alltså den gör jobbet. Provade lite appar innan och de kan jag tycka presenterar informationen bättre. MEN. Mikrofonen på min telefon är inte tillräckligt känslig för att resultaten skall blir bra annat än med farmors moraklocka typ. Weishin tar allt även med Natoband på. Man kan även ställa "gain" på mikrofonen vilket jag förstrår som känsligheten. Bra i bullriga miljöer eller med tysta verk.
Instrumentet i sig är ingen lyx, utan mer industriellt funktionell. Lampor som lyser starkt och polyfona pipsignaler. Den känns rätt high tech år 1984 rent generellt.
Du vinner i tillförlitlighet i mätresultaten vilket är det viktiga. Men från en som jobbar med produktutveckling - det finns mycket som ännu kan optimeras med designen och användarvänligheten.

Jag tycket nog att ett prisläge runt 900-1200 kr hade varit rimligare. Men men... tillgång och efterfrågan.
 
Senast ändrad:

hepanter

Patek
2-Faktor
Fick lite tid för moddning ikväll jag med - inte riktigt samma klass på grejerna som @Rikala men nöjd ändå att jag fick ihop’et.

Började lite knepigt när det visade sig att ett av benen till tavlan som byttes ut vad av inne i sitt fäste- men lite gaffatejp löste den biffen efter lite klurande 🙂👍
01A22F43-E628-458A-A635-38930BBA07E6.jpeg


Läsbarheten är väl inte den bästa men tycker ändå att det blev lite effektfullt 🙂
76A63FD6-3281-447C-A852-C17698E6E127.jpeg

5C96246A-CD64-4087-8460-B0338EADA5B4.jpeg
Snyggt jobbat den där blev ju kalas bra😍
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nackdelen med klocklådor. Ligger en klocka lös blir det lätt att man tar den istället för att byta. I-landsproblem.
Brassar på karaoken med Eldkvarn och tar en kaffe.
20220209_082147.jpg
Nu känner jag att jag behöver styra upp detta. Regeln är att en klocka som inte bärs på armen, under inga som helst omständigheter, får förvaras utanför sin plats i en klocklåda. Har vi förstått? 🤓
 
  • Like
Reactions: Beo

Utvisaren

Patek
Jag köpte faktiskt 2 lådor i mellandagarna. Innan dess låg ju ca 24 klockor till lite var stans i huset... ;)
Är ju kul att samla och skruva med klockor... så det blir lätt lite mer än man tänkt över tid...
Råkade någon jul efter storaste julagroggen sitta och ondgöra mig lite över det här med samlande eller hamstrande, men konstaterade att jag i alla fall samlar på användbara saker och inga ***** porslinsänglar eller annat trams. Varpå svägerskan kläcker ur sig "men jag samlar ju på porslinsänglar!" ... Ridå... 😂 😂
 
  • Like
Reactions: Beo

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Dagens fråga: Sover du med klockan på armen?
Tumme upp = Ja
Arg gubbe = Nej

Edit: Tumme upp från mig själv :)
Inte alltid men det förekommer ganska regelbundet. Praktiskt när man har kottar som drar igång och härjar nattetid ibland att veta vilken årstid det är.

7332CABC-4404-4688-A194-C98737746D53.jpeg

Försöker hålla klockorna i lådan här hemma faktiskt (GPS/sportklocka och pensionerade kvartsare undantagna). Nu är lådan dock full och jag tror att det här kanske får vara en lagom storlek på ”samling” för mig ett tag.

Rättelse: en är ju sambons, så plats för en till finns det ju 😃

45041B09-5C63-433C-B28B-C6B34DE78F1F.jpeg

Även: God förmiddag!
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Läsbarhet? Vem bryr sig den blev ju cool!!! 👍 😁
Tack ☺️ haha ja det är sant, tiden kan man ju se på telefonen när allt kommer omkring om det bara är det som är viktigt


Så mina ur går alltid lite fortare med 1900? Och med lite tur får jag kanske 36k verk också? NAJS med högre siffror!!! 😁 😁

Ja alltså den gör jobbet. Provade lite appar innan och de kan jag tycka presenterar informationen bättre. MEN. Mikrofonen på min telefon är inte tillräckligt känslig för att resultaten skall blir bra annat än med farmors moraklocka typ. Weishin tar allt även med Natoband på. Man kan även ställa "gain" på mikrofonen vilket jag förstrår som känsligheten. Bra i bullriga miljöer eller med tysta verk.
Instrumentet i sig är ingen lyx, utan mer industriellt funktionell. Lampor som lyser starkt och polyfona pipsignaler. Den känns rätt high tech år 1984 rent generellt.
Du vinner i tillförlitlighet i mätresultaten vilket är det viktiga. Men från en som jobbar med produktutveckling - det finns mycket som ännu kan optimeras med designen och användarvänligheten.

Jag tycket nog att ett prisläge runt 900-1200 kr hade varit rimligare. Men men... tillgång och efterfrågan.
Ja designen kan man kanske inte hylla den för av bilderna att döma - men gammaldags hårdfunkis har ju sin charm det med. Får se till ha få tummen ur och skaffa mig en snart jag med 🙂 vore väldigt kul att se hur pass bra tidhpllning man kan få till ett verk för några hundringar hemma vid köksbordet
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Fick lite tid för moddning ikväll jag med - inte riktigt samma klass på grejerna som @Rikala men nöjd ändå att jag fick ihop’et.

Började lite knepigt när det visade sig att ett av benen till tavlan som byttes ut vad av inne i sitt fäste- men lite gaffatejp löste den biffen efter lite klurande 🙂👍
01A22F43-E628-458A-A635-38930BBA07E6.jpeg


Läsbarheten är väl inte den bästa men tycker ändå att det blev lite effektfullt 🙂
76A63FD6-3281-447C-A852-C17698E6E127.jpeg

5C96246A-CD64-4087-8460-B0338EADA5B4.jpeg

Ha, nu är du ödmjuk!!! Den där blev ju hur bra som helst!!!
 

Pippis pappa

Mr Mustasch
2-Faktor
Ha, nu är du ödmjuk!!! Den där blev ju hur bra som helst!!!
Tack så mycket 🙂 ja jag är jättenöjd med hur det blev - svårt att veta på förhand när man inte sett grejerna ihop. Hittade iofs en bild på en liknande kombination av visare/tavla efter att beställningen väl var lagd men bild och verklighet kan ju vara vanskligt att jämföra ibland 😬

Nu är jag riktigt taggad på att se hur den blir med slät ring, vakar över brevlådan nu 😅
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
På tal om Buran så vill jag minnas att vi diskuterade ursprunget till bombmärket. Nedan några olika varianter av sådana sovjetiska märken jag har stött på:
1644398493736.png

1644398615761.png


Senare (typ from 1992) Sturmanskie-klockor har ibland ovanstående märke, men ursprungligen hade Sturmanskie nedanstående något annorlunda märke...
1644398891887.png
1644399081491.png

... som finns även de har fysiska förebilder: (någon som allmänt vet vad siffrorna står för; Antal genomförda uppdrag?)
1644399143806.png

1644399172626.png

1644399247972.png
 
Topp