• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Varför då?för ny klocka eller😤!undrar om jag ska lägga in min nyinkommna Elektronika 5 där med då👍😊
image.jpg
Ännu ett grymt exemplar av rysk coolhet: ELEKTRONIKA 5.
'Nuff said!
:cool:
 
Cool, jädrigt uppkäftigt med en minutvisare som sticker ut på det sättet! Dessutom riktigt snyggt med kontrasten mot det blå. Nu måste du väl ändå vara nöjd!
Insåg plötsligt att jag kände igen stilen och kom på att svaret fanns i en av klocklådorna i form av min enda quartz-dykare Aqualand! Ingen dålig referens.
20210204_165922.jpg
Smart med orange minut. Minutvisaren och vridringen är det enda som räknas när man dyker.
 

Vostok

Audemars
Den var ju riktigt hård! Vad är historian bakom?
Jaa du! det jag hittat om den om det stämmer är detta:
The watch was produced in 1990, with titanium case (not stainless steel), and it was really intended for military use. For what i have understood, there was even a 500M version in developement. Production was interrupted for lack of orders. Factory documents are not available.

If i'm not wrong, there were already private companies in the last three years of the USSR, hence the "trademark" circle on the dial (Chiston was born from the Vostok complex). The darker color of the case may suggest that the watch was really made in titanium. With more than 50 mm of diameter, perhaps it was intended to replace Zlatoust divers?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Varför då?för ny klocka eller😤!undrar om jag ska lägga in min nyinkommna Elektronika 5 där med då👍😊
image.jpg

Den första var ingen ryss, flytta över den till högern istället (den första alltså)., körde dubbelpipigt.

Dushade under lunchen, bytte till ytterligare en annan klocka (icke ryss).

Var iväg o hämtade en ny klocka (ligger i dagens vintage) bytte igen! Denna nya sitter på nu. Blivit lite galet idag!

Här är min 5a, brevid en Sputnik! Båda fungerar halvt.
20210205_142943.jpg
 

TotteH

Patek
2-Faktor

Kreacon

Audemars
Tycker den här är mums. Handjagad. Skickas från Ukraina. Nu ser verket bra ut men OM det skulle vara nåt knas, går det att bara slänga in ett nytt verk och byta baklock för att ta upp de extra mm som det nya verket bygger? Borde inte vara så enkelt va? 😆
ED74ECC2-A4F1-445C-95E1-D0C2AEE7E9C6.jpeg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Precis. Lite så. Men som du ser är ändå bandet (uppfattar jag) 18mm när det smalnat av klart. Jag är ute efter lite större skillnad mellan "18mm-utskärningen" och resten av bandet. Men tack och bock för slitet på goggle! ;)
Naa, jag gogglade inte, letade bara i huvudet och hade för mig att jag hade sett ngt sådant hos Vostok-watches24. Och nu fattar jag också mer vad du vill ha, men måste erkänna att jag inte kan säga var/om jag har sett detta i kombo med 18mm glugg.
 

Kreacon

Audemars
Fantastisk tavla! Vad sitter det för verk i den idag?
Inte en susning! https://www.ebay.com/itm/VOSTOK-AMPHIBIA-DIVER-MILITARY-ANTIMAGNETIC-Russian-Soviet-Vintage-watch-VGC/224325369288?_trkparms=ispr=1&hash=item343ad57dc8:g:1DcAAOSwKy1gC0cn&amdata=enc:AQAFAAACcBaobrjLl8XobRIiIML1V4Imu%2Fn%2BzU5L90Z278x5ickkgCVySCgrNFPU8Iu85TabMBh9LJx7RaQvy68MSXDhAl5wTf%2FmkuHaM7qUUQAaBX2Cg5Xl1R0shEWpkzfpCw8sDt%2B5uRwe%2F%2FhgT47156Cx0s4YjjrsLHc%2FNnaEpfPxn6CGJlY7k7mC7oJT4LEnJenJdClzrpEdYRe%2FdZJAg10jqNkPzH0rGgwi18AilFixuKM1102NtSXceVEOe05n8upyirS6YztHjmDAzGYVR4V2QOm0kWatrorDnHBWGGQb7gPuCXcr555cWok1d5DIH3Ewe7oXCTK8ZwzQYONNZ4pr9oiTXFiv6fDwTpDLHHtKkRkEJCyS2U0O0QHVhpPzpjzcY87GQ9DYpmBpMfco1uRxhpxodPgUxf1QsR9nINUkxqMRMnL%2FcLP96eTgTSQDfZNJU8lSTml2nTK4rR10ymw72c6V0Vvg385jzNl8LOBzf%2B26QWmr%2BFv5Q3J4c0JC5AJE4Zv%2BB4V2ibvcXbu6C%2FlUKcMSSxNOOonJbJmyfBiBVE1GkbhLNKEN4ifKV57F6G4GiSeiySigCojYgIQL%2BQM6Gd1%2B7YkNK%2BRNMeKLsv38dU25b5DN3Mkfjl%2BHrtrtGZewKP5G1aQS9p9wjwrC6jW0xye1EX5SE4%2FbUjN%2Fi4JBib1cCSc2Cfc7g21zutT3MliANtNAgrolXmFKHXMKLKSaQfH3%2BXkUu7AiGL686SMq2te5A%2BqejCkGgflf4On4Pa4cdkYsU07xicMdprU2l0%2FxAbYq85yyblvc9tqr4ktDMhi6bAy1v5ebcDRwOnSJlCWEww%3D%3D|cksum:22432536928838a5bf3a008648c38dc34ffc8b902bf7|ampid:pL_CLK|clp:2334524

Oj vilken länk. Leker även med tanken att bara använda tavlan till nån mod. Men det beror ju på hur kompatibelt allt är. Trodde detta var en 650 men såg att den hade 18 mm mellan luggarna så boetterna har kanske även andra differenser i mått.
 

Beo

Patek
2-Faktor

MAz_666

Rolex
Dom gamla Albatrossarna hade 18mm. De fanns förr i en blank och en borstad boett.
Case 320 var den blanka, och 470 den borstade.
Dom nya (t.ex. min nyaste 670) men även vissa Komandirskies har just (nästan) samma "Albatross-modell" men alltså 20mm luggbredd.
 
Senast ändrad:

Vostok

Audemars
Tack för kunskap @MAz_666 och @Beo
Vad jag förstår så finns det nyproduktion på 2409a. Nu kanske detta är kulturarvsskändning deluxe men om man skulle vilja byta något, säg visare, är de nya delarna som sälj kompatibla med gamla verk?
Ja!! Nästan allt på 24xx serien är kompatibelt men frågan är om du verkligen ska bygga om den där? Ganska ovanlig urtavla och allt verkar va rätt på den som den kom från fabrik... Värdet är nog högre i originalskick än om man moddar en sån där "klassiker".
Jag hade på sin höjd lagt ny lume på visarna, ny färg på bezel och polerat upp den en aning, den där har en historia att berätta och bra mycket intressantare än en ny moddklocka :)
 

Beo

Patek
2-Faktor
Ja!! Nästan allt på 24xx serien är kompatibelt men frågan är om du verkligen ska bygga om den där? Ganska ovanlig urtavla och allt verkar va rätt på den som den kom från fabrik... Värdet är nog högre i originalskick än om man moddar en sån där "klassiker".
Jag hade på sin höjd lagt ny lume på visarna, ny färg på bezel och polerat upp den en aning, den där har en historia att berätta och bra mycket intressantare än en ny moddklocka :)
+1 på den och tur att jag lste slut på tråden innan jag svarade🤪!
 
Topp