• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

MAz_666

Rolex
Den här Desert Shield måste vara någon nyare hitte-på? Vad jag fattar det som ska det inte vara B-loggan på tavlan samt att baklocket är fel. @Johanaxe66 du har väl en "riktig" variant?
Screenshot_20210407_101603_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20210407_101619_com.android.chrome.jpg
Nja, B-loggan kom på senare modeller; så inte rena "frankens". Men alltså inte på den första generationens - den var ju utan B.
Läs gärna på Ultimate Reference Guide:
(https://vintagewatchinc.com/ussr/vostok/desert-shield/)
1617784096834.png
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
"Franken-fin" på ett lite unikt sätt.
Ja, jag vill gärna påpeka att det är den sjunde idag och ingenting annat... :D Antar att du har koll på snabbinställningen för datum-siffran genom att man drar ut kronan längst ut och tillbaka ett snäpp för att klicka fram steg för steg?

Ja, men den komplikationen fungerar inte längre... Tack för tipset dock 🙃
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Den här Desert Shield måste vara någon nyare hitte-på? Vad jag fattar det som ska det inte vara B-loggan på tavlan samt att baklocket är fel. @Johanaxe66 du har väl en "riktig" variant?
Screenshot_20210407_101603_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20210407_101619_com.android.chrome.jpg
Bilderna nedan är på min Serie 1. Det som fallerar i ditt fall är alltså tavla plus bakstycke. Bezeln skulle kunna stämma med en Serie 2, men då är fortfarande bakstycke och tavla fel.

Det finns fruktansvärt mycket fejk när det gäller just Desert Shield och iom att det ligger en hel del pengar i de ursprungliga versionerna finns det all anledning att ta en extra titt på de objekt som ligger ute innan man ev slår till. Min såldes av ngn i USA.

Bra sida som går på djupet:

1617785955853.png

1617785983324.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Jag tror en SMZ passar min plånbok bäst!

1617781631854.png

"In 1952 Serpukhov automotive building plant (SMZ) started production of special cyclecars for disabled persons so called “Invalidka”.

The most common models were the S-3A (S-Three-A) and S-3D (S-Three-D). They were specially designed for disabled drivers and were distributed in the USSR free or at a large discount through the Soviet Union's social welfare system, and were not officially sold to non-disabled people."

Kanske passar dig utmärkt???!?! 😇

Edit:
En Volga GAZ-21 hade man inte tackat nej till!

Screenshot_20210407-111330_Chrome.jpg
 

Jox

Rolex
2-Faktor
"In 1952 Serpukhov automotive building plant (SMZ) started production of special cyclecars for disabled persons so called “Invalidka”.

The most common models were the S-3A (S-Three-A) and S-3D (S-Three-D). They were specially designed for disabled drivers and were distributed in the USSR free or at a large discount through the Soviet Union's social welfare system, and were not officially sold to non-disabled people."

Kanske passar dig utmärkt???!?! 😇
Tur den inte kom i dessa tider med överkänslighet och lättstöthet. Hade nog fått en del problem med det namnet 🤣 även om tanken i sig är väldigt god
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Nja, B-loggan kom på senare modeller; så inte rena "frankens". Men alltså inte på den första generationens - den var ju utan B.
Läs gärna på Ultimate Reference Guide:
(https://vintagewatchinc.com/ussr/vostok/desert-shield/)
1617784096834.png
Jag har även denna, som spontant ser nästan äkta ut med tavla utan logga och rätt visare. En närmare titt visar dock omedelbart att bezeln varken stämmer med serie 1 eller 2. Dessutom sitter det ett 2414-verk under huven, dessutom placerat i en #020-boett. Samtidigt är verket märkt SU, så, vem vet, det KAN ju vara något fabriken plockade ihop under övergångsperioden men det KAN ju även vara något som Oleg fixade hemma i källaren i Ukraina under förra hösten...
1617789119087.png

1617789137521.png
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Tur den inte kom i dessa tider med överkänslighet och lättstöthet. Hade nog fått en del problem med det namnet 🤣 även om tanken i sig är väldigt god

Var nog aldrig ett problem i sovjet. Var man för lättstött och uttryckte sin negativa åsikt fick man väl ett decennium gratis vintersemester på ökand ort... Verkar nästan lika illa idag med om det man läser och ser på nyheterna stämmer...
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Ännu smidigare är ju att montera isär keyless-mekanismen och placera delarna i önskad position och sedan bara snabbt montera ihop hela rasket igen! 👍😀

Vet redan hur man snabb ställer datum. Min nybörjar fråga bestod i huruvida det kunde orsaka ökad risk för skada/slitage att använda sig av "Poor-mans quickset". Men det har jag precis lärt mig att det inte gör. Ursäkta om jag varit otydlig.:)

"Franken-fin" på ett lite unikt sätt.
Ja, jag vill gärna påpeka att det är den sjunde idag och ingenting annat... :D Antar att du har koll på snabbinställningen för datum-siffran genom att man drar ut kronan längst ut och tillbaka ett snäpp för att klicka fram steg för steg?

Enklaste sättet o ändra datum...

20210407_134244.jpg


Okej, lyckades bara ta en bild... men men...

20210407_141046.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Inte helt enkelt med köp via Meshok, har nog lyckats beställa det jag skall till slut, men har inte betalat än, klart spännande och se om det kommer lite mögel om en månad eller två... 😇

20210407_154122.jpg


"The purchase has passed. What about that watch? Wake them up or not?"

Google translate funkar sådär ibland...

Finns även riskt att jag får en riktigt stridsvagn med tror jag... får se vad som ingår 🙃
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Så blev grabbens födelsedagspresent klar. Stolt son (och farsa) som gjorde nästan allt själv. "lägg upp den på ditt töntiga klockforum om du vill" 😂🥰
(likadan tavla som @nbla 👍🏼)
9oG9gvs.jpg

efHYTRj.jpg

Snyggt jobbat!

Tonåring? Tror nog jag lyckats höra något liknande hemma (varje gång jag nämner forumet eller något som kan ha med klockor o göra)... 😇

/Från en tönt på det töntiga forumet 😎
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Denna tingest kom med posten i går. Hade jag inte varit ganska nördig när det gäller rymdkapplöpningen mellan USA och Sovietunionen hade jag sannolikt inte ens tittat åt detta håll, men nu är det på det viset.
Jag vet inte om modellen finns med i någon katalog, men det borde i sådana fall har varit ca 1975-1976. I stort sett identiska tavlor finns på andra ryska klockor, tex Slava. I detta fall sitter det ett 2409-verk inuti, men det som känns lite roligt är kanske främst de lite annorlunda visarna, som har lumepunkter, som tycks symbolisera lysande himlakroppar. Även sekundvisaren har en (väldigt) liten självlysande punkt. Är klockan svåravläst? JÄTTE! Snygg? Tveksamt. En kul och nördig grej som har sin gjutna plats i samlingen? VERKLIGEN! Dessutom tycks den vara välservad och går riktigt bra.
20210408_074934.jpg
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Trodde jag var färdig med Ryssarna men, plötsligt sitter jag där och kollar Vostoks.... Det finns ju så många olika att välja mellan! Denna från Meranom är jag lite sugen på, trianglarna gillar jag verkligen! Ja, vi får se hur det blir....
20210407_215916.jpg
Du kommer aldrig "bli färdig med ryssarna", bara att inse! 🤣
Tavla och visare är riktigt snygga och en fin homage till de äldsta dykaruren från 60-talet.
 

Delgada

Patek
Denna tingest kom med posten i går. Hade jag inte varit ganska nördig när det gäller rymdkapplöpningen mellan USA och Sovietunionen hade jag sannolikt inte ens tittat åt detta håll, men nu är det på det viset.
Jag vet inte om modellen finns med i någon katalog, men det borde i sådana fall har varit ca 1975-1976. I stort sett identiska tavlor finns på andra ryska klockor, tex Slava. I detta fall sitter det ett 2409-verk inuti, men det som känns lite roligt är kanske främst de lite annorlunda visarna, som har lumepunkter, som tycks symbolisera lysande himlakroppar. Även sekundvisaren har en (väldigt) liten självlysande punkt. Är klockan svåravläst? JÄTTE! Snygg? Tveksamt. En kul och nördig grej som har sin gjutna plats i samlingen? VERKLIGEN! Dessutom tycks den vara välservad och går riktigt bra.
20210408_074934.jpg
Ja, om jag tolkat tavlan rätt så föreställer den dockningen mellan amerikanska Apollo och Sojuz 19.
Den ägde ju i alla fall rum i juli 1975 så det är ju klart rimligt med 1975 som årtal på klockan då. Ja 1976 kanske som utgiven året efter.
Det roliga är att jag minns den händelsen. Den sändes i direktsändning i TV.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Denna tingest kom med posten i går. Hade jag inte varit ganska nördig när det gäller rymdkapplöpningen mellan USA och Sovietunionen hade jag sannolikt inte ens tittat åt detta håll, men nu är det på det viset.
Jag vet inte om modellen finns med i någon katalog, men det borde i sådana fall har varit ca 1975-1976. I stort sett identiska tavlor finns på andra ryska klockor, tex Slava. I detta fall sitter det ett 2409-verk inuti, men det som känns lite roligt är kanske främst de lite annorlunda visarna, som har lumepunkter, som tycks symbolisera lysande himlakroppar. Även sekundvisaren har en (väldigt) liten självlysande punkt. Är klockan svåravläst? JÄTTE! Snygg? Tveksamt. En kul och nördig grej som har sin gjutna plats i samlingen? VERKLIGEN! Dessutom tycks den vara välservad och går riktigt bra.
20210408_074934.jpg

Ja, om jag tolkat tavlan rätt så föreställer den dockningen mellan amerikanska Apollo och Sojuz 19.
Den ägde ju i alla fall rum i juli 1975 så det är ju klart rimligt med 1975 som årtal på klockan då. Ja 1976 kanske som utgiven året efter.
Det roliga är att jag minns den händelsen. Den sändes i direktsändning i TV.

Ah, den där är bara sååå cool! Faktiskt snygg med (i mina ögon)!

Har själv sneglat, men inte köpt någon (än)...

Jag minns det inte riktigt själv då jag med största sannolikhet bara var några celler stor eller så 😃
 

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ja, om jag tolkat tavlan rätt så föreställer den dockningen mellan amerikanska Apollo och Sojuz 19.
Den ägde ju i alla fall rum i juli 1975 så det är ju klart rimligt med 1975 som årtal på klockan då. Ja 1976 kanske som utgiven året efter.
Det roliga är att jag minns den händelsen. Den sändes i direktsändning i TV.
Jag har också en del (om än vaga) minnen från denna USA-Soviet-gemensamma operation. Urtavlan är ju helt enkelt en avbildning rakt upp och ner av uppdragets officiella märke.
Förutom att operationen skapade tekniska förutsättningen för en räddningsoperation åt båda håll (mer avancerat än man kan tro) så blev det även i praktiken avslutningen för hela rymdkapplöpningen.
Man kunde ha hoppats på att ryssarna skulle ha gjort en grej av att använda ryska armbandsur under uppdraget, men så blev det inte. Leonov syntes med en maffig Omega Flightmaster på armen under stora delar av förberedelserna och när det var dags för avfärd hade alla fem deltagarna inkl ryssarna Speedmasters på handlederna.
1617873840761.png
 
Topp