• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
En ny till, Zim olympisk 1980
20240106_161118.jpg
 

MAz_666

Rolex
Tuxedo no. 2 och min Vostok amphibian med den ovanliga boetten 270. No-date;
big lume dots; mörkt (blå)grön (på engelska kallad rare turquoise) ScubaDude sunburst-tavla.
(Rätt) ovanliga DesertShield-bezelen!, och på ett Falkland-strap.
God fortsättning kosmonauter!

IMG_3140.jpeg
 
Senast ändrad:

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Denna snygging anlände med posten idag. Skicket är extremt bra och jag undrar om klockan någonsin har använts. Civilt utförande med boett i förkromad mässing. Modellen är i sammanhanget ganska sen. Enligt min egen datering av urverket bör den ganska specifikt vara tillverkad under 1996.
20240109_131501.jpg

20240109_131439.jpg

Klassiskt bakstycke (alltid i rostfritt stål) med Sturmanskie-stansningen.
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
En kollega köpte den här klockan på tratten nyligen. Jag är litet nyfiken på om den går att datera mer exakt. Säljaren påstår att den är från -60, men det har jag svårt att tro. Kan vara allt från 70-tal till sent 80-tal är min gissning. Någon som törs vara mer exakt än så?
Screenshot_20240107_213813_Chrome.jpg
Screenshot_20240107_213908_Chrome.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
En kollega köpte den här klockan på tratten nyligen. Jag är litet nyfiken på om den går att datera mer exakt. Säljaren påstår att den är från -60, men det har jag svårt att tro. Kan vara allt från 70-tal till sent 80-tal är min gissning. Någon som törs vara mer exakt än så?
Screenshot_20240107_213813_Chrome.jpg
Screenshot_20240107_213908_Chrome.jpg

Skulle gissa 70-tal. MrOatman har ett gäng med den boetten och alla är från 70-talet.

Eventuellt skulle man kunna kolla i gamla kataloger för och veta exakt mellan vilka år den tillverkades (eftersom serienummer tyvärr inte hjälper). Det finns en tråd på wus där väldigt många gamla kataloger finns, leta upp den och ge honom så har han något och göra ett tag...
 

MAz_666

Rolex
En kollega köpte den här klockan på tratten nyligen. Jag är litet nyfiken på om den går att datera mer exakt. Säljaren påstår att den är från -60, men det har jag svårt att tro. Kan vara allt från 70-tal till sent 80-tal är min gissning. Någon som törs vara mer exakt än så?
Screenshot_20240107_213813_Chrome.jpg
Screenshot_20240107_213908_Chrome.jpg
Ser väldigt lik ut modellen 883, som har ett 2214-verk, och som presenterades i katalogen från 1976.
Katalogerna säger inte ALLT, men ger en jättebra fingervisning!
Så nej, högst troligen ingen 60-talare!

1704814891464.png
 
Senast ändrad:

Ackee

Panerai
2-Faktor
Nu säljer kineserna "Vostok design" klockor... Kinesiskt tillverkade boetter, urtavlor och visare med Miyota urverk.

Inte fake då det inte står Vostok på tavlan, fast lite väl lika i design...

Tecken på att intresset för Vostok och ryska klockor ökat?! 😅

Kinesiska leverantörer har ju tillverkat boetter etc till flera ryska tillverkare under längre tid... Poljot samarbetade med schweiziska leverantörer i slutet för boetter (främst Aviator, Buran), men MakTime och Volmax kikade nog österut för delar.
 

Ackee

Panerai
2-Faktor
Tecken på att intresset för Vostok och ryska klockor ökat?! 😅

Kinesiska leverantörer har ju tillverkat boetter etc till flera ryska tillverkare under längre tid... Poljot samarbetade med schweiziska leverantörer i slutet för boetter (främst Aviator, Buran), men MakTime och Volmax kikade nog österut för delar.

Nu svarar jag mig själv...

Men, det är en helt klar kvalitetsskillnad mellan boetter, urtavlor etc från Poljot / MakTime / Volmax, från tidigt 2000 till ca 2010. (Har 2010-2013 som referens då 3133 slutar tillverkas i Moskva). Mina tidigare Aviator II (Volmax) och Aviator II (Poljot, den klocka bäste @Beo har nu) var av väldigt hög kvalitet rakt igenom, antagligen schweizisk eller europeisk produktion. De tillverkades och gavs ut till ryska flygvapnets bästa piloter, så kanske de hade en annan prioritet. Helt perfekta boetter, fina materialval. Min Poljot Okean från 2004 har jag själv polerat bort "factory defects" från, luggarna hade gjutrester kvar!! Guilloché-urtavlorna från Strela Officer etc är ju uppenbarligen inte tillverkade i Ryssland, högst troligt Kina... Men, är kinesiskt gott nog för en Breitling, så duger det nog åt Poljot... :cool:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Nu svarar jag mig själv...

Men, det är en helt klar kvalitetsskillnad mellan boetter, urtavlor etc från Poljot / MakTime / Volmax, från tidigt 2000 till ca 2010. (Har 2010-2013 som referens då 3133 slutar tillverkas i Moskva). Mina tidigare Aviator II (Volmax) och Aviator II (Poljot, den klocka bäste @Beo har nu) var av väldigt hög kvalitet rakt igenom, antagligen schweizisk eller europeisk produktion. De tillverkades och gavs ut till ryska flygvapnets bästa piloter, så kanske de hade en annan prioritet. Helt perfekta boetter, fina materialval. Min Poljot Okean från 2004 har jag själv polerat bort "factory defects" från, luggarna hade gjutrester kvar!! Guilloché-urtavlorna från Strela Officer etc är ju uppenbarligen inte tillverkade i Ryssland, högst troligt Kina... Men, är kinesiskt gott nog för en Breitling, så duger det nog åt Poljot... :cool:

Vostok 1967orna, var inte de boetterna tillverkade i Kina?
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Skulle gissa 70-tal. MrOatman har ett gäng med den boetten och alla är från 70-talet.

Eventuellt skulle man kunna kolla i gamla kataloger för och veta exakt mellan vilka år den tillverkades (eftersom serienummer tyvärr inte hjälper). Det finns en tråd på wus där väldigt många gamla kataloger finns, leta upp den och ge honom så har han något och göra ett tag...

Ser väldigt lik ut modellen 883, som har ett 2214-verk, och som presenterades i katalogen från 1976.
Katalogerna säger inte ALLT, men ger en jättebra fingervisning!
Så nej, högst troligen ingen 60-talare!

1704814891464.png
Tack för svaren! Jag förstod väl att jag skulle få litet vettiga svar här. 🙂
 
Topp