Samlarn
Guld
Det skulle inte förvåna mig om du kan "ploppa i" valfritt 16 size amerikanskt urverk i boetten utifall reservdelar är svåra att hitta till klockan.Hoppas den här inte behöver några reservdelar...
![]()
På väg om någon vecka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det skulle inte förvåna mig om du kan "ploppa i" valfritt 16 size amerikanskt urverk i boetten utifall reservdelar är svåra att hitta till klockan.Hoppas den här inte behöver några reservdelar...
![]()
På väg om någon vecka.
Det skulle inte förvåna mig om du kan "ploppa i" valfritt 16 size amerikanskt urverk i boetten utifall reservdelar är svåra att hitta till klockan.
Big plupps, and big siffrs! MUMMA!!!!!!!!!!!!!!Det fick bli en gammal vintage, transitional, Scuba dude som inte visar datum idag.
![]()
U.S.A. och Trump verkar lyckas med allt just nu. Jag slänger på mig den här:
![]()
Kommer ni ihåg det här "vraket" som jag köpte? Den skulle passa så bra bland mina andra polarklockor. Tyvärr var ju skicket värre än befarat. Annonsen var väldigt tydlig men jag hade ändå hoppats på en överraskning. Förstörd urtavla med ett urverk som inte funkade och en skadad boett. Det här ger mig fria händer, tycker jag. Klockan är ju ändå mogen att förpassas till "klockornas sälla jaktmarker".
![]()
Jag plockade ur urtavlan för att se om det gick att snygga till den. Den föreställer Antarktis förresten och rubinerna markerar gamla sovjetiska polarstationer. Jag tvättade den försiktigt för att se om det gick att göra något. Det visade sig att den var väldigt smutsig. Tyvärr försvann texten "Antarktida" från urtavlan och även den svarta kant som gick längs kontinentens kust försvann. Förstörd urtavla? Jag vet inte. Jag skulle vilja säga att den är mindre förstörd nu än innan.
Vad tycker ni?
![]()
Nu återstår bara att få igång urverket. Det får bli ett senare projekt.
Blev snyggt ju!Inspirationen rann till ikväll. Jag fixade till urverkets på den "kvaddade" Antarktidan. Bytte boett eftersom orginalboetten var så skadad.
Trycket på urtavlan försvann visserligen från urtavlan efter min tvätt men den var så skitig att man knappt såg trycket ändå. Så här blev det.... Duger som bruksklocka iallafall.
![]()
Tycker inte alls den blev förstörd!Inspirationen rann till ikväll. Jag fixade till urverkets på den "kvaddade" Antarktidan. Bytte boett eftersom orginalboetten var så skadad.
Trycket på urtavlan försvann visserligen från urtavlan efter min tvätt men den var så skitig att man knappt såg trycket ändå. Så här blev det.... Duger som bruksklocka iallafall.
![]()
"Plupparna" är syntetiska rubiner och föreställer polarstationer.Tycker inte alls den blev förstörd!
Är "plupparna" speciella stationer, eller är det städer/samhällen?
Tycker den blev grym!!!
Pluppen närmast sydpolen borde väl vara polarstationen som kallas "Vostok", en av världens mest ogästvänliga platser, tex med den lägsta uppmätta temperaturen någonsin på jorden. Lägg därtill att stationen ligger på 3500 m höjd över havet. Inte läge att gå ut och slå en drill iklädd shorts och Hawaii-skjortaTycker inte alls den blev förstörd!
Är "plupparna" speciella stationer, eller är det städer/samhällen?
Tycker den blev grym!!!
WROOOOM!!!Lets buckle up!
![]()
![]()
Den här klockan väcker ljuva minnen från början av mitt samlande av sovjetiska klockor.Idag var det ännu en hemkomst från kärv insats. Då klär man sig som samtalsledare i väst och kavaj, och något av det finaste ur lådan …
NVCh Gen 3!
Det sägs att det närmast är omöjligt att hitta Gen3-or med korrekta tillhörande "intygspapper" överensstämmande med serienumret på klockan. En nördsida som diskuterar Gen3-klockorna skriver: The Gen3 is rare as hens teeth.
Min Gen3 är en än mer ovanlig klenod (ovanligast bland de ovanliga). Enligt vissa überkunniga togs en identisk 200-metersvariant fram på försök för den civila marknaden, men som ej masstillverkades. På forum kan man hitta långa spännande detektivromaner om galna ryssar som försöker snoka upp denna Gen3 i NVCh20-versionen. Ni med lite djupare kunskaper om dessa får gärna ge mig er egen uppfattning, eller vad ni funnit.
Ha en rackarns bra fredag klockomaner!![]()
Den här klockan väcker ljuva minnen från början av mitt samlande av sovjetiska klockor.
Jag hittade tidigt en NVCh-30, type I till min samling. Det finns tre generationer av NVCh-30. Som samlare ville jag ha hela trion komplett såklart. NVCh-30 är en dykarklocka som specialbeställdes av sovjetiska flottan med kravet att den skulle vara vattentät ner till 300 meter. Klockan skulle användas av Spetsnaz dykare. Vostok var fabriken som fick beställningen. Det är var sent 60-tal och det var inte många fabriker i världen som kunde leverera en sån klocka. Vostok lyckades tack vare några kreativa förändringar i designen på deras befintliga modell. Det låter kanske enkelt när man beskriver det så här men det var nog inte så enkelt som det låter.
Man måste alltid göra bra research eftersom det finns en del halvdanna exemplar ute i annonser. De två första generationerna "bärgades" till samlingen. Den tredje och yngsta generationen var stört omöjlig att hitta. Jag letade "manisk" i över ett år utan att hitta den. Det finns väldigt få kända exemplar av den yngsta generationen av NVCh-30. Ibland ser man annonser och bilder på NVCh-30 type III ( Albatros ) och de jag har sett har serienummer som ligger väldigt nära mitt exemplar eller väldigt långt ifrån men de som har serienummer långt ifrån mitt serienummer ligger nära varandra och jag tolkar det som att det är två olika batchar som gjorts. Det låter helt knasigt men det är så jag tolkar det.
Det finns en civil variant av NVCh-30, type III och de är också ganska ovanliga.
![]()
![]()
![]()
Chaika? Är inte det kinesiska Sea-Gull? Jag har redan en Sea-Gull. En jäkligt bra klocka faktiskt. Ett urverk som bygger på gamla schweiziska Venus 150 tror jag.
![]()
Chaika betyder mås på ryska.Chaika är Sovjetisk... Tror galningarna trodde på att man använder bärnsten i CCCP, gissar plast
SeaGull! Najs!