• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ryska klockor på KS?

Rikala

Patek
2-Faktor
Vad är detta??

1661458553710.png



En klocka! 😉


Detta är nog min favorit:


En annan ligger här o kan inte sova, inte heller lyssna då det låter för mycket...

Meanwhile in Russia
normal-day-in-russia-funny-pics-39-614db3632503d__700.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor

Johanaxe66

Patek
2-Faktor
Ett nybytt band kan vara värt en bild. Enda ryska jag har för närvarande.

(Om någon har nåt motsvarande med blåa tavlan med ubåten på och och ankaret nere vid 6an och inte vill ha den kvar kan jag tänka mig att köpa den. Eller liknande motiv. Reglementsvidrig fråga kanske, kan bli relegering:oops:)

Vostok2w.jpg
De blå med U-båt, ankare och mås (inte att förglömma!) är väldigt trevliga. Jag har både en Vostok (förkromad boett) och en i form av kusin Ostvok (titannitrid). Sälja? Det vet jag inte ens hur det stavas, men de som säljer till mig tycks definitivt veta hur man både stavar och gör :rolleyes:

De blå tavlorna får ofta tunna (vackra) sprickor i färgen. En kul detalj på båda nedanstående klockorna är att index-punkternas lysmassa i flera fall sitter lite snett. Kanske hade Oleg luktat lite för mycket på vodkan båda dessa dagar... :D
1661492607633.png


1661491722959.png
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Ett nybytt band kan vara värt en bild. Enda ryska jag har för närvarande.

(Om någon har nåt motsvarande med blåa tavlan med ubåten på och och ankaret nere vid 6an och inte vill ha den kvar kan jag tänka mig att köpa den. Eller liknande motiv. Reglementsvidrig fråga kanske, kan bli relegering:oops:)

Vostok2w.jpg

Leta efter den med blå boett med, svinenkel o hitta o billig 😉 Tror nog fasen att jag bara har denna...

Sedan finns ju den utan båten med...

20220826_084417.jpg
 

Vostok

Audemars
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Avviker lite från temat (har ont om 18mm stift och de jag tänkt köra saknar stift o är för lat för att sno av någon annan klocka just nu).

Kör på reservdelsklockan (som snart skall plundras).

Fungerar, tror tom att den är servad (enligt säljaren).

20220826_103839.jpg


Nytt läder med gammaldags spänne, me like!!!

20220826_103842.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Just 32 är väl ett lämpligt nummer ;)


Någon som hittat en bra klockrulle för många klockor? Hittar bara med för få eller så biir de för tjocka (typ i läder). Tänkte kanske 10 klockor eller så?

Funderar allvarligt på och rota fram symaskinen, men riktigt så galen är jag inte (än). 😇
 

MAz_666

Rolex
Historia - ВКС

I tråden har det dräglats en smula efter rymdklockor på sistone: I give you Space Troops!

Det sovjetiska rymdprogrammet var aktivt från 1955 till Sovietunionens fall 1991. Sovjets rymdprogram har tyvärr lite fallit i skuggan av USA, då USA i kapplöpningen lyckades med att sätta människor på månens yta före Sovjet. Intressant är dock att Sovjet var först med att skicka upp första satelliten; först med att skicka ut ett djur i rymden; först med en människa i rymden; första kvinna i rymden; första rymdpromenaden; första (obemannade) landningen på månens yta; och tog första bilden av månens baksida.
Fram till Sovietunionens fall var rymdprogrammet en blandning mellan designbyråer och den sovjetiska militären. Inte förrän 1992 skapades egentligen det ryska “civila NASA”. Roscosmos «Роскосмос» som de hetat sedan 2004.

Till skillnad från USA, där det amerikanska flygvapnet ledde deras missil- och rymdutveckling, var de sovjetiska markstyrkorna ansvariga för missil- och militära rymdprogram, och senare skyddet/rymdförsvaret, fram till 2015.

1967 skapades Troops of Anti-Missile and Anti-Space Defence (войска противоракетной и противокосмической обороны [ПРО и ПКО]) som omorganiserades till Ministry of Defence Space Units 1982.

När Sovjetunionen kollapsade 1991 skapades ”nya Ryska försvarsmakten” 7 maj 1992. De (nya) ryska militära rymdstyrkorna (Военно-космические силы (ВКС)) bildades 10 augusti samma år. Noteras bör att dessa “militära rymdstyrkorna” i olika skepnader fram till 2015 var en egen separat enhet under Försvarsministeriet, men gick 2015 upp i de s.k. Aerospace Forces (Воздушно-космические силы) som var en sammanslagning av flygvapnet och luft-/rymdförsvaret. Dessa två kan sammanblandas då de har samma förkortning - ВКС. Men denna klocka tillhör alltså ”äldre ВКС” (de militära rymdstyrkorna) verksamma mellan 1992 och 1997. ”Gamla ВКС” upphörde 1997 som självständig enhet då de blev en del av Strategic Rocket Forces (Ракетные войска стратегического назначения). Dessa Рвсн är ansvariga för alla strategiska kärnvapen, och gamla BKC inkorporerades tillsammans med Space Missile Defence Forces (Ракетно-космическая оборона) som innan tillhört Sovjetiska luftförsvaret.

Rymdtruppernas ansvarsområden är bl.a. att informera högre politiska ledare och militärer om kommande (potentiella) missilattacker, ansvara för skyddet mot ballistiska robotar, men sköter även allt avseende sådant som ligger i omloppsbanor runt Jorden så som spaningssatelliter och det ryska GPS-systemet GLONASS.

Rymdtruppernas officiella marsch är 14 минут до старта ("14 minuter tills start"), och deras årsdag är 4 oktober (rymdstyrkans dag).

Enligt bilder från rymdstationen ISS så har de ryska kosmonauterna burit lite nyare Vostok ВКС-klockor där uppe – coolt! (Se bild!)

Min goding från ca 1992 är baserad på ett 020-chassi, och har ett manuellt 2414-verk. I skicket NOS är dessa tavlor skiftande i ganska klart ljusblått (se exempelbilden stulen från nätet) men som med ålder och användning ofta istället blir bruna (!) En liknande ВКС-tavla på Komandirskies heter 958, men denna tavlas serienummer går jag bet på. Möjligen ’104 som en YouTube-video kallar den? Många av dessa tavlor har ilagd lume i ringarna på tavlans timmar. Vissa (som min) har ringarna ”endast ritade” – och alltså inget lume. Oleg orkade nog helt enkelt inte dagen innan vodka-helg!

Klockorna påstås tagits fram till personal och VIP:s på Bajkonur (världens första och största rymdraketuppskjutningsplats, belägen i Kazakstan).

MO på tavlan står för ryska försvarsministeriet (Rossiya Ministerstvo Oboroni - Минстерство Обороны России) d.v.s. ”samma” MO som står på 3AKA3-tavlorna. Då dessa släpptes så gavs de dessa bezeler, som idag är rätt ovanliga, och som numer oftast ses på Series_1 av Desert Shield-klockorna. Sitter på ett nyare läder-Zulu.

Happy TGIrF kosmonauter!
IMG_1672.jpg

Historia BKC MO.JPG

Historia BKC MO_ISS.JPG
 
Topp