En öppen fråga kring ansvar man har som säljare på detta forum.
Som bakgrund köpte jag en klocka här på forumet. En dispyt uppstår angående retur och ansvar.
Klockan i fråga fungerar ej vilket, vilket var kristallklart. Minut och timvisaren står helt stilla (GPS synkroniserad), går igång när man skakar på klockan men sedan stannar. Alla försök att ställa in klockan och intensivt genomgång av manualer leder till ingen nytta. Klockan fungerar ej.
Tar kontakt med säljaren som efter 4 dagar svarar;
“Klockan fungerade men som jag sa fattade jag ingenting om den så det är därför jag sålde den för billigare peng så jag kan inte göra något åt det. Och som jag skrev ej retur.”
Ovan svar tyder på att säljaren har ingen kunskap att bedöma klockans funktionalitet, och därmed sålde den för “billigare peng”. Det verkar som att detta är något jag bör ha “förstått”, då det ej framkom i annonsen att klockan må vara defekt, eller att säljaren har ingen kunskap att bedöma dess funktionalitet varför den såldes, enligt säljaren, till ett “billigare peng”.
Därefter hänvisas till “ej retur”, och säljaren friskriver sig direkt från allt ansvar.
Är det OK att slippa allt ansvar som säljare, helt enkelt genom att skriva “ingen retur” i annonsen? Finns det instanser där detta är inte OK? Och att man ska som köpare, på nästan omänsklig förmåga, bedöma att köparen “fattar ingenting av klockan” och därmed anse att det är en risk att slå till på objektet?
Ponera att jag köper en klocka via en annan marknadskanal, låt säga Tradera eller Blocket till exempel – om jag köper en klocka som visar sig vara defekt eller helt död (utan någon information kring detta) anser jag att det bör ha framkommit och vill lämna klockan tillbaka. Då tar jag ej exempel över en säljare som har hittat morfars gamla klocka i en byrålåda efter 30 år där man kan anta att beskrivningen av objektet uteblir (även om det oftast står att denne inte vet om klockan fungerar), utan säljare som säljer sin egna klocka, “entusiast klockor” eller har en historik av att sälja klockor.
Är jag naiv att förvänta mig att en klocka som är “defekt” eller “icke-fungerande” så ska detta vara med i annonsen/beskrivningen? Eller att “ingen retur” är ingen ursäkt för att som säljare medvetet eller omedvetet, ej lista uppenbara skador eller defekter? Jag kan gå med på att man bör ställa eventuella frågor i förhand, framförallt vid objekt som det ej finns retur. Men om klockan är direkt defekt eller icke fungerande bör detta stå med, i kontrast om det skulle finnas hairlines, eller diverse andra ytliga skador. Är intresserad vad ni andra tycker då enligt säljaren skriver jag “trams” och att jag är “blockerad som köpare hos mig”. Det är en dispyt som kan ses på olika sätt, minst sagt.