• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljannonser och ansvarstagande

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Anteeks

Omega
Den tycks ju ha fungerat när säljaren tog bilderna åtminstone. Både minutvisare och sekundvisare står olika på de olika bilderna.

Den går sporadiskt som sagt. Stannar och går. Ena dagen kan det vara 5 minuter efter den aktuella tiden, medan den andra dagen 60 minuter före. Hjälpte att "skaka" för att tvinga den att gå igång igen, men stannar någon gång efter det, för att sedan gå igång igen och så vidare.

Ska ta med klockan till Klockmaster i Frölunda Torg och se om de kan hjälpa till, men det har ju inget med problemet att göra. Tack för svar alla.
 
J

Jimmy042

Guest
Om han var riktigt snabb, för den står på samma sekund de fyra sista wristshotsen. De två första står oxå på samma men ett annat klockslag, men två vinklar kan man kanske fixa på en sekund.
Uppenbart att klockan varit trasig redan vid försäljning. Känns som på snudd till bedrägligt beteende

Har du lagt den i solljus under en längre tid? Tänker mig att batteriet kanske är helt tomt och behöver laddas upp
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Den går sporadiskt som sagt. Stannar och går. Ena dagen kan det vara 5 minuter efter den aktuella tiden, medan den andra dagen 60 minuter före. Hjälpte att "skaka" för att tvinga den att gå igång igen, men stannar någon gång efter det, för att sedan gå igång igen och så vidare.

Ska ta med klockan till Klockmaster i Frölunda Torg och se om de kan hjälpa till, men det har ju inget med problemet att göra. Tack för svar alla.
Kan det vara så enkelt att den behöver ett nytt batteri?
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Den går sporadiskt som sagt. Stannar och går. Ena dagen kan det vara 5 minuter efter den aktuella tiden, medan den andra dagen 60 minuter före. Hjälpte att "skaka" för att tvinga den att gå igång igen, men stannar någon gång efter det, för att sedan gå igång igen och så vidare.

Ska ta med klockan till Klockmaster i Frölunda Torg och se om de kan hjälpa till, men det har ju inget med problemet att göra. Tack för svar alla.
Aha, då förstår jag. Tolkade ditt första inlägg som att den stod helt still bortsett från att den gick när du skakat den, my bad. Hoppas att det löser sig :)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Som säljare bör man ju vara mån om att göra rätt för sig. Dock så kan ju allt hända. Man kanske ska dela på risken. Nu verkar ju klockan i sig vara prissatt med en viss riskpremie inkluderad. Sen är det ju även så att en köpare som köper ex en mekanisk kronograf kan förstöra den på ett ögonblick om man inte vet hur klockan ska hanteras.
 
J

Jimmy042

Guest
Enligt manualen så står sekundvisaren stilla på 12 när den inte kan mottaga en GPS signal, och ofta är detta pga extremt låg batteri nivå. Värt att testa byta batteri, kostar inte många kr
 

Anteeks

Omega
Klockan har laddats upp i flera dagar. Subbdialen vid kl 6 anger batterinivån. När man manuellt ställer in via GPS anger subdialen vid kl 11 hur många satelliter som har hittats samt om inställningen har lyckats (därav Y samt N). Den stora visaren hör till kronografen och är ej sekundvisaren. :) Subsekund ligger vid kl 11.
Trots detta ställs ej tiden. Vi får se vad Klockmaster har att säga. Förhoppningsvis behövs "bara" ett nytt batteri, men man vet aldrig.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Klockan har laddats upp i flera dagar. Subbdialen vid kl 6 anger batterinivån. När man manuellt ställer in via GPS anger subdialen vid kl 11 hur många satelliter som har hittats samt om inställningen har lyckats (därav Y samt N). Den stora visaren hör till kronografen och är ej sekundvisaren. :) Subsekund ligger vid kl 11.
Trots detta ställs ej tiden. Vi får se vad Klockmaster har att säga. Förhoppningsvis behövs "bara" ett nytt batteri, men man vet aldrig.

Vi får hålla tummarna att det bara är det uppladdningsbara batteriet som behöver bytas (även om det bör hålla 10+ år).
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Klockan har laddats upp i flera dagar. Subbdialen vid kl 6 anger batterinivån. När man manuellt ställer in via GPS anger subdialen vid kl 11 hur många satelliter som har hittats samt om inställningen har lyckats (därav Y samt N). Den stora visaren hör till kronografen och är ej sekundvisaren. :) Subsekund ligger vid kl 11.
Trots detta ställs ej tiden. Vi får se vad Klockmaster har att säga. Förhoppningsvis behövs "bara" ett nytt batteri, men man vet aldrig.
Om han var riktigt snabb, för den står på samma sekund de fyra sista wristshotsen. De två första står oxå på samma men ett annat klockslag, men två vinklar kan man kanske fixa på en sekund.

Edit: missade att det var en kronograf. Endast minuterna är konstanta. Sekundvisaren tickar och visar rörelseoskärpa på en av bilderna. Slarv av mig...
Har du testat utomhus några längre stunder?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag tror att @Per menar att tråden Goodguy/Badguy inte fungerar om man inte skriver in dåliga erfarenheter också. Vilka trådar tedlapidus förekommit i vet jag inte, men dom finns tydligen, dock inte i hans Goodguy/Badguy tråd
Precis. Verkar inte vara några större konsekvenser att vara kass. Folk är mer rädd för att få dålig feedback själv så därför skiter man i att dela sina dåliga erfarenheter och därmed lämnar man nästa stackare i sticket nästa gång säljaren har en problemklocka.

Idén med referenstrådar är givetvis bra men detta är långt ifrån första gången som köpare kunnat räddas innan de gjort affär med någon som inte är kapabel att göra vettiga affärer.

Hade detta funkat bättre så hade säljaren i detta fall förmodligen tagit mer ansvar. Nu bränner man sig bara mot en kund åt gången.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Jag tror att @Per menar att tråden Goodguy/Badguy inte fungerar om man inte skriver in dåliga erfarenheter också. Vilka trådar tedlapidus förekommit i vet jag inte, men dom finns tydligen, dock inte i hans Goodguy/Badguy tråd

Precis. Verkar inte vara några större konsekvenser att vara kass. Folk är mer rädd för att få dålig feedback själv så därför skiter man i att dela sina dåliga erfarenheter och därmed lämnar man nästa stackare i sticket nästa gång säljaren har en problemklocka.

Idén med referenstrådar är givetvis bra men detta är långt ifrån första gången som köpare kunnat räddas innan de gjort affär med någon som inte är kapabel att göra vettiga affärer.

Aha. Ja då faller det platt. Själv tycker jag det är ett bra påtryckningsmedel. Skulle inte dra mig för en sekund att påtala ev missnöje. Men det är säkert så ni beskriver.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Aha. Ja då faller det platt. Själv tycker jag det är ett bra påtryckningsmedel. Skulle inte dra mig för en sekund att påtala ev missnöje. Men det är säkert så ni beskriver.
Och kollar du historiken som jag refererar till så är det uppenbart att denna säljare inte enbart har happy kunder. :)

Väldigt, väldigt få lämnar negativ feedback om saker slutligen löser sig efter påtryckningar, hot, tjat mm. Då är man mest bara glad över att det är över och sedan så får nästa stackare gå igenom samma process på egen hand.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Minns att jag skickade meddelande till säljaren för att köpa din klocka. Du gjorde ju ett kap som köpte den för 3500kr. Går det att fixa klockan för 1000-2000kr så har du inte direkt gjort en dålig affär. Klockan ligger på som du själv skriver strax under 6000kr. Tycker förövrigt att ni ska dela på reparationskostnaden för klockan.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Minns att jag skickade meddelande till säljaren för att köpa din klocka. Du gjorde ju ett kap som köpte den för 3500kr. Går det att fixa klockan för 1000-2000kr så har du inte direkt gjort en dålig affär. Klockan ligger på som du själv skriver strax under 6000kr. Tycker förövrigt att ni ska dela på reparationskostnaden för klockan.
Det är rea på Maxi, kycklingfilé för 30kr/kg (svenskt) - det råkar bara ha salmonella.
- Ja men det gör ju inget! Den var ju billig! ;)

Nej vafan är klockan defekt ska det framgås i annonsen.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Vet säljaren om att klockan är defekt ska det naturligtvis framgå i annonsen (eller i värsta fall iaf i PM-konversationen). Allt annat är orimligt.
Citerar lite från Köplagen:
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
  1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
  2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
  3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Det dummaste jag hört, klart klockan ska fungera vid köp om inget annat tydligt anges. Iaf för mig. För komplicerad innebär ju bara att man inte förstår allt med den men står ju inte att den inte fungerar alls. Jag hade som köpare inte varit det minsta nöjd och som säljare tagit också tillbaka den och skrivit en mkt tydligare annons...

Kanske är det ett fel som går att lösa billigt och enkelt, värt kolla upp och då skulle jag som säljare också stå för det.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur kan vi vara säkra på att klockan var defekt hos säljaren?
Det kan vi ju inte veta, men en säljare som formulerar sig som i denna annons skulle jag känna viss skepsis inför, och absolut vilja kolla varan innan betalning eller liknande överenskommelse. Men det kanske bara är jag?
"bra klockan inga tillbehör
Får vandra vidare till nån som vet vad det är
För komplicerad för mig
Ca från 2014 i fint skick
pma ett skambud
Är inte omöjligt"

Det framgår ju varken om den fungerar eller inte, ca 2014 går ju faktiskt att exakt fastställa med serienumret, så det känns som man gjort allt för att framstå som så okunnig som möjligt.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Det kan vi ju inte veta, men en säljare som formulerar sig som i denna annons skulle jag känna viss skepsis inför, och absolut vilja kolla varan innan betalning eller liknande överenskommelse. Men det kanske bara är jag?
"bra klockan inga tillbehör
Får vandra vidare till nån som vet vad det är
För komplicerad för mig
Ca från 2014 i fint skick
pma ett skambud
Är inte omöjligt"

Det framgår ju varken om den fungerar eller inte, ca 2014 går ju faktiskt att exakt fastställa med serienumret, så det känns som man gjort allt för att framstå som så okunnig som möjligt.
Håller med dig, sedan vet inte heller om köparen ställt frågan "Funkar klockan?".
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
En öppen fråga kring ansvar man har som säljare på detta forum.
Som bakgrund köpte jag en klocka här på forumet. En dispyt uppstår angående retur och ansvar.

Klockan i fråga fungerar ej vilket, vilket var kristallklart. Minut och timvisaren står helt stilla (GPS synkroniserad), går igång när man skakar på klockan men sedan stannar. Alla försök att ställa in klockan och intensivt genomgång av manualer leder till ingen nytta. Klockan fungerar ej.

Tar kontakt med säljaren som efter 4 dagar svarar;

“Klockan fungerade men som jag sa fattade jag ingenting om den så det är därför jag sålde den för billigare peng så jag kan inte göra något åt det. Och som jag skrev ej retur.”

Ovan svar tyder på att säljaren har ingen kunskap att bedöma klockans funktionalitet, och därmed sålde den för “billigare peng”. Det verkar som att detta är något jag bör ha “förstått”, då det ej framkom i annonsen att klockan må vara defekt, eller att säljaren har ingen kunskap att bedöma dess funktionalitet varför den såldes, enligt säljaren, till ett “billigare peng”.

Därefter hänvisas till “ej retur”, och säljaren friskriver sig direkt från allt ansvar.

Är det OK att slippa allt ansvar som säljare, helt enkelt genom att skriva “ingen retur” i annonsen? Finns det instanser där detta är inte OK? Och att man ska som köpare, på nästan omänsklig förmåga, bedöma att köparen “fattar ingenting av klockan” och därmed anse att det är en risk att slå till på objektet?

Ponera att jag köper en klocka via en annan marknadskanal, låt säga Tradera eller Blocket till exempel – om jag köper en klocka som visar sig vara defekt eller helt död (utan någon information kring detta) anser jag att det bör ha framkommit och vill lämna klockan tillbaka. Då tar jag ej exempel över en säljare som har hittat morfars gamla klocka i en byrålåda efter 30 år där man kan anta att beskrivningen av objektet uteblir (även om det oftast står att denne inte vet om klockan fungerar), utan säljare som säljer sin egna klocka, “entusiast klockor” eller har en historik av att sälja klockor.

Är jag naiv att förvänta mig att en klocka som är “defekt” eller “icke-fungerande” så ska detta vara med i annonsen/beskrivningen? Eller att “ingen retur” är ingen ursäkt för att som säljare medvetet eller omedvetet, ej lista uppenbara skador eller defekter? Jag kan gå med på att man bör ställa eventuella frågor i förhand, framförallt vid objekt som det ej finns retur. Men om klockan är direkt defekt eller icke fungerande bör detta stå med, i kontrast om det skulle finnas hairlines, eller diverse andra ytliga skador. Är intresserad vad ni andra tycker då enligt säljaren skriver jag “trams” och att jag är “blockerad som köpare hos mig”. Det är en dispyt som kan ses på olika sätt, minst sagt.
Om klockan inte fungerar ska det naturligtvis framgå i annonsen. Vad lag och regelverk säger är inte bara att stirra sig blind på. Dead on arrival-"garanti" är snarast något underförstått om man vill sälja nåt mer över tid, oavsett returrätt eller ej. Ej retur innebär inte att man kan kränga iväg vad som helst utan rimlig info.

Edit;
I detta fallet testa batteribyte.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp