• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Säljannonser och ansvarstagande

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Det kan vi ju inte veta, men en säljare som formulerar sig som i denna annons skulle jag känna viss skepsis inför, och absolut vilja kolla varan innan betalning eller liknande överenskommelse. Men det kanske bara är jag?
"bra klockan inga tillbehör
Får vandra vidare till nån som vet vad det är
För komplicerad för mig
Ca från 2014 i fint skick
pma ett skambud
Är inte omöjligt"

Det framgår ju varken om den fungerar eller inte, ca 2014 går ju faktiskt att exakt fastställa med serienumret, så det känns som man gjort allt för att framstå som så okunnig som möjligt.
Utifrån annonsen låter det som säljaren forsöker framstå som okunnig for å selge en klokke han visste var deffekt med minimal förlust.
 

Lyfali

Cartier
Vi hänger på detta forum för att vi delar ett intresse, detta forum försöker vi bygga upp så väl som möjligt för att alla skall trivas, vi försöker skapa förtroende mellan alla parter så att försäljning och byten eller liknande går till på ett så trevligt vis som möjligt.

Jag tycker generellt att de flesta annonser jag läser går till på det viset, man bifogar bilder i del av den kosmetiska beskrivningen och man försöker så utförligt med den information man har ge en så korrekt beskrivning på den vara som möjligt.

Vi alla vill ju trivas och försöka ha ett så bra gäng som möjligt som delar detta intresse gemensamt.

Har man någon som helst heder i kroppen, där man givetvis då vet med sig att en vara som man säljer inte är fullt fungerande eller korrekt inom den beskrivningen man gett, så tycker jag man tar tillbaka varan utan krussiduller, är det så att man inte vet att den inte fungerande pga okunskap eller att man inte är så kunnig, så är det ju så.

För mig är det viktigaste att vi gör en så trivsam miljö som möjligt för alla.

Ursäkta om ni ser detta som offtopic eller dylikt, då är det bara att ta bort mitt inlägg eller be mig ta bort det, och det kan även vara eventuell felstavning då jag har dyslexi. MVH.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
För att återgå OnT så kanske vi skulle ha en tvingande returpolicy på forumet istället, när det gäller affärer som inte görs upp f2f? Typ "samma dag som varan granskats, på köparens bekostnad" eller liknande. Även om man tänkt använda pengarna till annat så kanske man får planera för en dag extra?
 

Anteeks

Omega
@Anteeks

Jag hoppas att du delar hela din erfarenhet i referenstråden när ni väl avslutat detta. Oavsett hur det går. :)

Lycka till!

Definitivt, och tack!

Ett av mina första "riktiga" klockköp var av en i tråden nämnd herre. En Baume & Mercier Hampton i "mycket fint skick". Klockan såg IRL ut att ha suttit på en arm inblandad i en MC-olycka...
Detta var runt 2012.

En annan punkt som ej stämde är att säljaren nämner att länken passar en handled upp till 19,5cm. Det är snarare 17,5cm. Utöver de djupa hack som fanns. Kanske en tendens att man förskönar de säljobjekt man har...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Klart man ska, det är ju trots allt en helt okänd person på andra sidan skärmen som man köper av.

Man kan ju tycka att det inte borde behövas, men samtidigt tror jag knappt jag hört om en enda försäljning av automatiska klockor där köparen inte frågat om tidshållningen...

Så en klocka från 2014 som beskrivs "i fint skick", då ska man alltså fråga om den huvudtaget fungerar?
Angående tidshållningen så tycker jag att den jämförelsen haltar eftersom där kan folk ha olika uppfattningar om vad som är bra/dåligt. Om man vänder på det, hur många köper automatiska klockor på forumet och frågar: fungerar klockan? Vart går gränsen om vad man måste fråga?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Så en klocka från 2014 som beskrivs "i fint skick", då ska man alltså fråga om den huvudtaget fungerar?
Angående tidshållningen så tycker jag att den jämförelsen haltar eftersom där kan folk ha olika uppfattningar om vad som är bra/dåligt. Om man vänder på det, hur många köper automatiska klockor på forumet och frågar: fungerar klockan? Vart går gränsen om vad man måste fråga?
Detta är en dyr hobby och 3500kr är inte mycket i klockvärlden, men 3500kr är ändå ganska mycket pengar. Det är trots allt 3-4 dagars lön. Man ska inte skämmas, ställ så många frågor du vill trots att dina frågor finns besvarade i annonsen. Enklare så är det inte.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Definitivt, och tack!



En annan punkt som ej stämde är att säljaren nämner att länken passar en handled upp till 19,5cm. Det är snarare 17,5cm. Utöver de djupa hack som fanns. Kanske en tendens att man förskönar de säljobjekt man har...
Är det den annons som dyker upp i tråden x flera av @tedlapidus ? Tänker att det är bra om vi kan konstatera detta en gång för alla om det mot förmodan skulle vara en annan annons. För mig låter det helt galet att inte bara ta tillbaka klockan och återbetala pengarna eller hitta en lösning som köparen är nöjd med, typ betala för koll och batteribyte hos AD.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Det gäller annonsen som @yonsson refererar till.

Är det den annons som dyker upp i tråden x flera av @tedlapidus ? Tänker att det är bra om vi kan konstatera detta en gång för alla om det mot förmodan skulle vara en annan annons. För mig låter det helt galet att inte bara ta tillbaka klockan och återbetala pengarna eller hitta en lösning som köparen är nöjd med, typ betala för koll och batteribyte hos AD.

Ja, det känns konstaterat
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Detta är en dyr hobby och 3500kr är inte mycket i klockvärlden, men 3500kr är ändå ganska mycket pengar. Det är trots allt 3-4 dagars lön. Man ska inte skämmas, ställ så många frågor du vill trots att dina frågor finns besvarade i annonsen. Enklare så är det inte.

Man ska inte skämmas, det är sant men man ska heller inte behöva kontrollera saker som ska vara självklara för annonsering. Då räcker det väl isof bara att lägga upp en bild och pris? Inga beskrivningar nödvändiga om man kan utöva tolkningsföreträde hur som helst? En defekt klocka är inte i fint skick.
Vart går gränsen? Jag säljer en klocka till dig, när du får den så märker du att den stinker något fruktansvärt. Sorry, du frågade aldrig om jag förvarade klockan i norrlänsk surströmming. Tråkigt men du borde ha kollat upp det...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Så en klocka från 2014 som beskrivs "i fint skick", då ska man alltså fråga om den huvudtaget fungerar?
Angående tidshållningen så tycker jag att den jämförelsen haltar eftersom där kan folk ha olika uppfattningar om vad som är bra/dåligt. Om man vänder på det, hur många köper automatiska klockor på forumet och frågar: fungerar klockan? Vart går gränsen om vad man måste fråga?
Som köpare har man ju även ett eget ansvar att granska det man köper, vad det inrymmer i just dina klockaffärer vet jag inte, men jag frågar allt jag tycker jag behöver veta för respektive klocka det rör sig om innan jag betalar. Det jag nämnde var en reflektion och ingen jämförelse. Jag reflekterade över att så gott som alla som köper en automat vill veta hur den går (förhoppningsvis för att försäkra sig om att den fungerar som tänkt). Har du läst annonsen i fråga? Vad tycker du, vilken känsla får du av den? Och för att hålla topic, vad tycker du säljare har för ansvar?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
För att återgå OnT så kanske vi skulle ha en tvingande returpolicy på forumet istället, när det gäller affärer som inte görs upp f2f? Typ "samma dag som varan granskats, på köparens bekostnad" eller liknande. Även om man tänkt använda pengarna till annat så kanske man får planera för en dag extra?

Ser ingen mening med det, en bra säljare står för sin vara och rättar till ev misstag. Om jag köpt något annat under tiden är sak samma, bara lösa problemet som uppstod. Jag har aldrig haft en missnöjd köpare och sålt hundratals klockor genom åren. Den ggn något varit struligt som när en krona på en Quartz visade sig vara lite sådär, och inget jag kollade själv då tiden aldrig ställdes, erbjöd jag direkt kompensation eller återköp om köparen önskade.

Klart det ska vara två nöjda parter men är man noga men annonsen så ser jag inga större problem mer än om varan blir defekt under transporten (något jag då som säljare ombesörjer om inget annat står skrivet). I fallet här är ju annonsen skriven på ett sätt som gör att en normal person tror den ändå fungerar men säljaren menar han ej skrivit det och vill såklart undvika få tillbaka sin defekta klocka igen.
 

Anteeks

Omega
Som köpare har man ju även ett eget ansvar att granska det man köper, vad det inrymmer i just dina klockaffärer vet jag inte, men jag frågar allt jag tycker jag behöver veta för respektive klocka det rör sig om innan jag betalar. Det jag nämnde var en reflektion och ingen jämförelse. Jag reflekterade över att så gott som alla som köper en automat vill veta hur den går (förhoppningsvis för att försäkra sig om att den fungerar som tänkt). Har du läst annonsen i fråga? Vad tycker du, vilken känsla får du av den? Och för att hålla topic, vad tycker du säljare har för ansvar?

Men det är skillnad när det gäller mekaniska jämfört med quartzklockor?
När det gäller mekaniska klockor brukar jag ibland fråga hur väl klockan fungerar innan ett köp, helt enkelt att det finns olika grader för en fungerande mekanisk klocka. Och dessa har en tendens att ej hålla tid, trots att de tickar vilket vissa kan tolka som "fungerande", därav förtydligandet. I samtliga fall har klockan fungerat såvida det inte explicit står att den ej gör det.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Som köpare har man ju även ett eget ansvar att granska det man köper, vad det inrymmer i just dina klockaffärer vet jag inte, men jag frågar allt jag tycker jag behöver veta för respektive klocka det rör sig om innan jag betalar. Det jag nämnde var en reflektion och ingen jämförelse. Jag reflekterade över att så gott som alla som köper en automat vill veta hur den går (förhoppningsvis för att försäkra sig om att den fungerar som tänkt). Har du läst annonsen i fråga? Vad tycker du, vilken känsla får du av den? Och för att hålla topic, vad tycker du säljare har för ansvar?

Jag tycker att en 5år gammal klocka som beskrivs som "i fint skick" ska fungera. Vad tycker du?
 
J

Jimmy042

Guest
Säljaren borde ju anses som en skojare, speciellt med tanke på de andra missnöjda köparna. Varför låta en sådan person fortsätta härja? Kan man inte ge restriktioner kring köp/sälj?
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Vad har säljaren att säga i fråga @tedlapidus?
Tror knappast han svarar upp på detta. Flera skojare här på KS har genom att hålla sig undan från att gå klinch i sådana här trådar, kunnat fortsätta sitt beteende. Och eftersom gemene medlem drar sig för negativ kritik i goodguy/Badguy-tråden så kan dessa filurer fortsätta blåsa och skarva.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror knappast han svarar upp på detta. Flera skojare här på KS har genom att hålla sig undan från att gå klinch i sådana här trådar, kunnat fortsätta sitt beteende. Och eftersom gemene medlem drar sig för negativ kritik i goodguy/Badguy-tråden så kan dessa filurer fortsätta blåsa och skarva.
Denna tråd är glömd om någon vecka och hans referenstråd har fortfarande enbart idel glada köpare.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Skrämmande att vissa verkar tycka att köparen borde fråga om klockan fungerar, men skönt att få veta vilka man inte ska göra affärer med.
Säger det samma. Men som säljare, hur man kan framhärda att inget fel begåtts, så att säga, är svårt att förstå. Är köparen gravt missnöjd på rimliga premisser fattar jag inte att man bara resignerar och tar tillbaka klockan. Så mycket heder ska alla ha. Och framför allt; varför hålla på och trilskas för 3500kr? Och bli uthängd här? Är det värt det? Men för att inte bli bortglömd borde alla stolleprov likt detta hamna i en egen shitlist-tråd. Alla bottenaffärer samlade på ett ställe. Så enkelt för alla med rent mjöl i påsen att undvika fallgroparna.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag tycker att en 5år gammal klocka som beskrivs som "i fint skick" ska fungera. Vad tycker du?
Det tycker jag också man kan förvänta sig, men nu står det ju inte så i annonsen, eller hur? Har du fortfarande inte läst annonsen det handlar om? I just detta fall är det väl ingen i tråden som tycker annat än att säljaren ska ta sitt ansvar? Du vill gärna fokusera på att det har nämnts att även köpare har undersökningsplikt och vill hellre köra på det spåret, det var bara en bisak som @SeikoZ tog upp.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Men det är skillnad när det gäller mekaniska jämfört med quartzklockor?
När det gäller mekaniska klockor brukar jag ibland fråga hur väl klockan fungerar innan ett köp, helt enkelt att det finns olika grader för en fungerande mekanisk klocka. Och dessa har en tendens att ej hålla tid, trots att de tickar vilket vissa kan tolka som "fungerande", därav förtydligandet. I samtliga fall har klockan fungerat såvida det inte explicit står att den ej gör det.
Det var fortfarande en reflektion ingen jämförelse. Jag ville bara belysa att det inte är något långskott att fråga hur klockan fungerar innan köp eftersom i princip alla gör det när det gäller mekaniska ur. I detta fallet har ju säljaren gjort allt han kan för att verka okunnig tycker jag, dessutom är det ju inte en kvartsklocka i dess vanliga enkla bemärkelse så visst finns det frågor man hade velat ha svar på som inte framkom i annonsen.
Hoppas verkligen det löser sig för dig och att du uppdaterar med hur det går. :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det tycker jag också man kan förvänta sig, men nu står det ju inte så i annonsen, eller hur? Har du fortfarande inte läst annonsen det handlar om? I just detta fall är det väl ingen i tråden som tycker annat än att säljaren ska ta sitt ansvar? Du vill gärna fokusera på att det har nämnts att även köpare har undersökningsplikt och vill hellre köra på det spåret, det var bara en bisak som @SeikoZ tog upp.

Ja, jag har läst annonsen. Det stod: I fint skick estetiska. Jag läste fint skick. Fel av mig.
SeikoZ svarade att man "Så klart" ska fråga om klockan fungerar. Det tycker inte jag, därför skrev jag: Ska man behöva det? Det var det ni citerade och svarade på. Jag vet inte ens vem som har rätt i det här ärendet, jag ifrågasatte om man ska behöva fråga om en klocka fungerar.

Svaret vet vi nu eftersom den SKA fungera om inget annat anges. Därför tycker jag att det inte faller under din undersökningsplikt.

Edit: jag läste nog din beskrivning och blandade ihop den med annonsen. :)
20190909_185304.jpg
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp