• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sålt klockor, uppringd av banken.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Maxer

Guld
2-Faktor
Hej på er fellow KSare.

Fick ett olustigt samtal från banken idag. De påpekade att ert flertal lite större överföringar via swish gjorts under en period och ställde ett antal frågor.

Jag förklarade precis som det va, att klockor är min hobby och att jag därför både säljer och köper då och då, givetvis mer i perioder.

Har ni varit med om liknande? Jag menar det finns ett gäng användare här inne som är svårt drabbade av flipparsjuka i perioder :)

I övrigt ser jag mig som en vanlig knegare väldigt ordinär bankkund, så jag måste säga att det kändes olustigt.

Hej på er fellow KSare.

Fick ett olustigt samtal från banken idag. De påpekade att ert flertal lite större överföringar via swish gjorts under en period och ställde ett antal frågor.

Jag förklarade precis som det va, att klockor är min hobby och att jag därför både säljer och köper då och då, givetvis mer i perioder.

Har ni varit med om liknande? Jag menar det finns ett gäng användare här inne som är svårt drabbade av flipparsjuka i perioder :)

I övrigt ser jag mig som en vanlig knegare väldigt ordinär bankkund, så jag måste säga att det kändes olustigt.
Vilken bank? Det låter som ett nytt förfarande. Jag blev kallad på intervju efter att ha blivit stoppad att genomföra en betalning vi Ch24. Det visade sig då att jag inte gjort den nya obligatoriska intervjun dom gör för att förhindra att man gör betalningar till terrororganisationer. Efter detta har det inte hänt igen. Vilken typ av frågor var det?

Penningtvättslagen osv....finansiering av terrorista....inte konstigt att de frågar sig för
Jag tänkte detsamma. Men vad kan hända? Jag menar jag har inget att dölja :)

Vilken bank? Det låter som ett nytt förfarande. Jag blev kallad på intervju efter att ha blivit stoppad att genomföra en betalning vi Ch24. Det visade sig då att jag inte gjort den nya obligatoriska intervjun dom gör för att förhindra att man gör betalningar till terrororganisationer. Efter detta har det inte hänt igen. Vilken typ av frågor var det?

De frågade vad det va för typ av varor som köpt och sålt. Var de kom ifrån, var pengarna kom ifrån och om det va mitt yrke.

Jag har länsförsäkringar bank

Jag tänkte detsamma. Men vad kan hända? Jag menar jag har inget att dölja :)

De frågade vad det va för typ av varor som köpt och sålt. Var de kom ifrån, var pengarna kom ifrån och om det va mitt yrke.

Jag har länsförsäkringar bank
Det är för penningtvätt. Fick samma fråga när jag skulle höja min swishgräns

Har varit med om samma, är väl bankens skyldighet att undersöka saken om de ser något som verkar misstänksamt.
Är ju inga problem så länge du kan visa upp samtliga transaktioner med kvitto etc, tycker det bara är bra att banken håller koll på sina kunder!

Har varit med om samma, är väl bankens skyldighet att undersöka saken om de ser något som verkar misstänksamt.
Är ju inga problem så länge du kan visa upp samtliga transaktioner med kvitto etc, tycker det bara är bra att banken håller koll på sina kunder!

Absolut, det är jättebra. Men fjantig som man är så känner man sig skyldig och kriminell utan att veta varför :)

Då borde man bli bättre på att skriva kvitton vid affärer med andra ord.

Till en fysisk intervju...? :O

Låter väl kanonbra att de äntligen börjar genomföra kontroller. Nästa steg är att de börjar genomföra kontroller av de som faktiskt ägnar sig åt fuffens på riktigt men råkar ha oerhört stora belopp (lex: Danske).

Bankerna har blivit hysteriska på sånt här, och det verkar öka för varje gång nån av dem hamnar i Uppdrag Granskning... Får fler och fler frågor både i jobbet och privat, men ännu har det inte varit pga klockaffärer. :)

Oundvikligt att få frågor med anledning av gällande penningtvättslagar (vilket ju är bra). Inte mycket att göra åt än att ha en uppdaterad KYC för sina bankaffärer. Hos vissa banker kan du uppdatera din KYC själv via mobilappen t.ex. så kanske ditt ”beteende” inte avviker för mycket från vad som finns angivet och kanske kan undvika vissa frågor åtminstone.

Nästan alla storbanker har tvättat pengar. Är väl bara Handelsbanken kvar som inte dragits in i en större skandal (än).
Här passar bibelversen "Sila mygg och svälja kameler" in så bra - bankerna kontaktar vanliga människor och frågar varför de vill göra en utlandstransferering på några tusen kr under tiden de själva tvättar miljardbelopp.

Senast ändrad:
Japp! Och det var fan inte lätt att hitta ett Nordekontor på söder där den kunde genomföras. Sjukt onödigt då jag dessutom loggade in med bankdosa när jag ringde. Jag skyller på usa

Afan...! Borde ju gå att genomföra via telefon. Dem kanske behöver se och bedöma ens kroppsspråk också som värsta förhöret.

Jag verkar ju inte vara ensam iallafall. Hon som ringde dillade även om företagskonto om det va så att jag hade det som "jobb" att sälja klockor?

Det är väl inget man kan kräva när det bara handlar om handel mellan privatpersoner?

Jag verkar ju inte vara ensam iallafall. Hon som ringde dillade även om företagskonto om det va så att jag hade det som "jobb" att sälja klockor?

Det är väl inget man kan kräva när det bara handlar om handel mellan privatpersoner?
https://klocksnack.se/threads/man-sköntaxeras-upp-630-000-efter-att-ha-handlat-med-klockor.123415/ ;)
Jag är inte helt insatt men som jag förstått det ska det deklareras om du gör en vinst på 50k eller mer per år även i egenskap av privatperson. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Vad handlade det om för belopp denna gång? Var det pga just denna transaktion eller att du har haft flera stora på kort tid?

Vad handlade det om för belopp denna gång? Var det pga just denna transaktion eller att du har haft flera stora på kort tid?

Det va 3 eller 4 belopp på under 20k under en period på 3 veckor om jag ser på det jag sålt och köpt.

https://klocksnack.se/threads/man-sköntaxeras-upp-630-000-efter-att-ha-handlat-med-klockor.123415/ ;)
Jag är inte helt insatt men som jag förstått det ska det deklareras om du gör en vinst på 50k eller mer per år även i egenskap av privatperson. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Oj, det är ingen risk med så dåliga affärer jag gör ;)

Det va 3 eller 4 belopp på under 20k under en period på 3 veckor om jag ser på det jag sålt och köpt.

Oj, det är ingen risk med så dåliga affärer jag gör ;)
Ok, så ca 2 köp och sälj på 3 veckor? Dvs fyra transaktioner. Trodde inte att de var så petiga.

Har också blivit uppringd av banken när jag genomfört flera större transaktioner under en kortare tidsperiod via swish (i andra sammanhang). Håller med om att sättet de frågar på känns väldigt olustigt, man känner sig väldigt misstänkliggjord. :D

Det är bankernas rutiner för att motverka penningtvätt, finansiering av terrorism, etc. Det finns garanterat någon triggande faktor i något system som gjort att du hamnat på en lista med folk de behöver ringa upp av compliance-skäl eller liknande.

Har också blivit uppringd av banken när jag genomfört flera större transaktioner under en kortare tidsperiod via swish (i andra sammanhang). Håller med om att sättet de frågar på känns väldigt olustigt, man känner sig väldigt misstänkliggjord. :D

Det är bankernas rutiner för att motverka penningtvätt, finansiering av terrorism, etc. Det finns garanterat någon triggande faktor i något system som gjort att du hamnat på en lista med folk de behöver ringa upp av compliance-skäl eller liknande.

Ja alltså som jag förstod på henne så är det någon form av ”varningssystem” i deras säkerhetsavdelning som larmat och där med så måste de ringa upp.

Nu blev jag nyfiken på vad du har handlat med ;)

Som jag skrev tidigare är det inte vad som uppgivits från myndigheten vid den förfrågan jag senast hört om. Den gränsen sades då vara föråldrad sedan flera år och ersatt i en första omgång till 20k mindre och senare mer eller mindre satts ur spel och det gjordes istället bedömning från fall till fall om det kan anses återkommande eller enstaka affär.
Men det kanhända är olika vilken tjänsteman man talar med. Fritt för bedömning verkat det åtminstone vara där man inte vet säkert vad som gäller från gång till gång.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp