Jo tack, tror de flesta, till och med jag faktiskt, förstår det där. Ungefär som sagts tidigare.
Problemet är ju det motsatta förhållandet, att det sällan är så tydligt åt ena eller andra hållet utan lämnar så öppet för tolkningar och att det förmodligen åtminstone delvis är avsikten.
Sälj en tavla på Blocket, visst. Men fler... hur många och varför? Hmm...
Här finns något på nätet om den andra summan som tjänstemän på skatteverket talat om:
https://www.momsens.se/hur-mycket-far-man-tjana-pa-sin-hobbyverksamhet-innan-man-maste-registrera-f
Citat från sidan. Och här talas det inte ens om vinst utan om hel omsättning (Obs: understrykningar och fetstil är -inte- mina) :
"Det finns ett
riktmärke på 30000 Kr. Omsätter man (alltså säljer du för mer än) 30 tusen då kan Skatteverket anse att du bedriver
näringsverksamhet. Men det är inget som är ristat i sten. Varje fall bedöms individuellt. Men kommer du över 30 tusen i
omsättning då är det sannolikt att Skatteverket vill att du
momsregistrerar dig och lägger på
moms på försäljningen som du sedan redovisar och betalar in till Skatteverket. Då är det dags att
starta Enskild Firma."
--
Men men.. detta kan vara off topic så jag nöjer mig där med att det kan ge både onödiga och oönskade överraskningar att förenkla saker och ting för mycket och enbart ta del av en enda sak. En del grejer är inte menade att vara glasklara.