• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sålt klockor, uppringd av banken.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det köper jag. Men med tanke på hur i princip alla banker fortsätter att minska på kundmötande personal tror jag att de gör allt för att hålla näsan över vattenytan.

Men även där jag har personlig kontaktperson (t.ex. i jobbet) är det tydligt att frågorna kommer "uppifrån" eller från en annan avdelning nånstans på huvudkontoret. Att man talat om samma sak för de lokala kontakterna redan hjälper inte - det verkar som att grundinställningen från AML/KYC är att även lokala bankanställda inte är att lita på.

Det hände mig, inte att dom ringde upp mig men när jag skulle beställa ett nytt bankkort.
Skulle göra det över nätet på bankens hemsida.
Då stod det att jag skulle kontakta banken.
Ringde upp dem och fick sitta o förklara alla Swish betalningar och mottagna i ca 40 min.
Jag sa att jag håller på med klockor som min hobby. Då var det vell lungt. Sen det sista dem sa att nu skickar vi ett nytt kort.
banken i säga är Nordea.

Jag har också fått några trevliga brev från Nordea där man förklarar att man fryser mina konton ett visst datum man inte lämnar den information dom önskar. Jag kände bara att "here we go again", jag trodde vi hade klarat ut allting med varann för något år sedan men nej. Verkar som man gör ett omtag och börjar om från ett blankt papper...

Tror det förhåller sig så att säljer man personlig egendom, dvs prylar för eget bruk, gäller gränsen på 50k. Säljer du dock prylar med syftet att göra vinst så bedriver du en form av näring och då spelar inte summan någon roll. Bedömningen att särskilja de två görs bland annat på basis av hur regelbunden försäljningen är. Dvs säljer du en Rolex i veckan med plasten kvar blir det svårt att övertala Skatteverket att de var menade för personligt bruk :)
Jo tack, tror de flesta, till och med jag faktiskt, förstår det där. Ungefär som sagts tidigare.
Problemet är ju det motsatta förhållandet, att det sällan är så tydligt åt ena eller andra hållet utan lämnar så öppet för tolkningar och att det förmodligen åtminstone delvis är avsikten.
Sälj en tavla på Blocket, visst. Men fler... hur många och varför? Hmm...

Här finns något på nätet om den andra summan som tjänstemän på skatteverket talat om:

https://www.momsens.se/hur-mycket-far-man-tjana-pa-sin-hobbyverksamhet-innan-man-maste-registrera-f

Citat från sidan. Och här talas det inte ens om vinst utan om hel omsättning (Obs: understrykningar och fetstil är -inte- mina) :

"Det finns ett riktmärke på 30000 Kr. Omsätter man (alltså säljer du för mer än) 30 tusen då kan Skatteverket anse att du bedriver näringsverksamhet. Men det är inget som är ristat i sten. Varje fall bedöms individuellt. Men kommer du över 30 tusen i omsättning då är det sannolikt att Skatteverket vill att du momsregistrerar dig och lägger på moms på försäljningen som du sedan redovisar och betalar in till Skatteverket. Då är det dags att starta Enskild Firma."

--
Men men.. detta kan vara off topic så jag nöjer mig där med att det kan ge både onödiga och oönskade överraskningar att förenkla saker och ting för mycket och enbart ta del av en enda sak. En del grejer är inte menade att vara glasklara.

Jo tack, tror de flesta, till och med jag faktiskt, förstår det där. Ungefär som sagts tidigare.
Problemet är ju det motsatta förhållandet, att det sällan är så tydligt åt ena eller andra hållet utan lämnar så öppet för tolkningar och att det förmodligen åtminstone delvis är avsikten.
Sälj en tavla på Blocket, visst. Men fler... hur många och varför? Hmm...

Här finns något på nätet om den andra summan som tjänstemän på skatteverket talat om:

https://www.momsens.se/hur-mycket-far-man-tjana-pa-sin-hobbyverksamhet-innan-man-maste-registrera-f

Citat från sidan. Och här talas det inte ens om vinst utan om hel omsättning (Obs: understrykningar och fetstil är -inte- mina) :

"Det finns ett riktmärke på 30000 Kr. Omsätter man (alltså säljer du för mer än) 30 tusen då kan Skatteverket anse att du bedriver näringsverksamhet. Men det är inget som är ristat i sten. Varje fall bedöms individuellt. Men kommer du över 30 tusen i omsättning då är det sannolikt att Skatteverket vill att du momsregistrerar dig och lägger på moms på försäljningen som du sedan redovisar och betalar in till Skatteverket. Då är det dags att starta Enskild Firma."

--
Men men.. detta kan vara off topic så jag nöjer mig där med att det kan ge både onödiga och oönskade överraskningar att förenkla saker och ting för mycket och enbart ta del av en enda sak. En del grejer är inte menade att vara glasklara.
Från 2014 och inte hobbyverksamhet vi pratade om utan snarare om vinst vid försäljning av personliga tillgångar? De kan ju dock gå in i varandra beroende på hur skatteverket ser på det.

Frågan är hur många de faktiskt kan komma åt med dessa frågor. Finns det någon kriminell på jorden som svarar "jag har stulit pengarna och ska swisha min knarklangare" eller vad förväntar sig banken att få för information?!
Syftet är nog inte att sätta dit folk i samband med utfrågningen utan snarare att banken ska kunna ha ryggen fri om det i framtiden uppdagas att kriminell aktivitet ägt rum. Den som vill tvätta pengar eller fiffla på annat sätt löser nog det ändå och som du säger lär de knappast erkänna brott i en intervju med banken.

Syftet är nog inte att sätta dit folk i samband med utfrågningen utan snarare att banken ska kunna ha ryggen fri om det i framtiden uppdagas att kriminell aktivitet ägt rum. Den som vill tvätta pengar eller fiffla på annat sätt löser nog det ändå och som du säger lär de knappast erkänna brott i en intervju med banken.
Säkert, men då kan man undra vad vitsen är. Banken kommer bara få höra att allt är i sin ordning och värdet av intervjun är noll, eller till och med negativ eftersom det skapar irritation och arbetsbelastning som inte genererar något värde.

Om det är så att banken hålls skyldig för att deras tjänster använts av en kriminell person så borde vi istället ifrågasätta VARFÖR detta sker. Det är inte bankens jobb att vara poliser. Att de ens har rätt att fråga mig varifrån min inkomster och vad jag använder mina pengar till är djupt kränkande. Jag gillar inte att myndigheter nosar i mina privata förehavanden, men detta är ännu värre.

Stämmer man bilhandlare för att de sålt en bil till en kriminell som kan användas vid ex. ett rån? Varför inte ge sig på dem som hyr ut lägenheter utan att kontrollera på regelbunden basis om det finns något olagligt i lägenheten?

Säkert, men då kan man undra vad vitsen är. Banken kommer bara få höra att allt är i sin ordning och värdet av intervjun är noll, eller till och med negativ eftersom det skapar irritation och arbetsbelastning som inte genererar något värde.

Om det är så att banken hålls skyldig för att deras tjänster använts av en kriminell person så borde vi istället ifrågasätta VARFÖR detta sker. Det är inte bankens jobb att vara poliser. Att de ens har rätt att fråga mig varifrån min inkomster och vad jag använder mina pengar till är djupt kränkande. Jag gillar inte att myndigheter nosar i mina privata förehavanden, men detta är ännu värre.

Stämmer man bilhandlare för att de sålt en bil till en kriminell som kan användas vid ex. ett rån? Varför inte ge sig på dem som hyr ut lägenheter utan att kontrollera på regelbunden basis om det finns något olagligt i lägenheten?

Om man från bankens håll misstänker brott är de skyldiga att rapportera det vidare, hur bra svaren på deras frågor än är. Så syftet är inte bara att skydda sig själva, och det ska rätt mycket mer till än lite klockförsäljningar innan banken blir föremål för brottsmisstanke. Det handlar snarare om att de kan få böta om de systematiskt brister i sitt arbete.

Edit: Fan, skulle ju citera @HSK

Om man från bankens håll misstänker brott är de skyldiga att rapportera det vidare, hur bra svaren på deras frågor än är. Så syftet är inte bara att skydda sig själva, och det ska rätt mycket mer till än lite klockförsäljningar innan banken blir föremål för brottsmisstanke. Det handlar snarare om att de kan få böta om de systematiskt brister i sitt arbete.

Edit: Fan, skulle ju citera @HSK
Det skulle ju inte vara deras arbete alls. De ska inte behöva värdera en kund som sköter sina åtaganden som kund. Att en bank riskerar vite för att de inte lagt sig i en kunds liv tillräckligt mycket är bisarrt.

Det skulle ju inte vara deras arbete alls. De ska inte behöva värdera en kund som sköter sina åtaganden som kund. Att en bank riskerar vite för att de inte lagt sig i en kunds liv tillräckligt mycket är bisarrt.

Det var ungefär en sån inställning som ledde fram till dagens situation...

"Vitsen" är att förhindra pengatvätt och terroristfinansiering. Om du tycker det är jobbigt för dig så skulle du bara se hur det slagit på många institut och verksamheter... Regelverken kommer efter senaste förslagen styrkas ännu mer framöver.
Det är en av deras viktigaste åtaganden att upprätthålla för att få bedriva bankverksamhet. Finns bra material att läsa på svenska bankföreningens webplats: https://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/penningtvaettslagen-i-sverige/

Det är väl precis det som hänt i vissa fall i Stockholms innerstad där ickesanktionerad andrahandsuthyrning resulterat i att vissa innerstadslägenheter använts som bordeller? Jag förstår din utgångspunkt och tycker att man kan citera Snowden i detta fall:

"Saying that you don’t care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don’t care about freedom of speech because you have nothing to say. It’s a deeply anti social principle because rights are not just individual, they’re collective, and what may not have value to you today may have value to an entire population, an entire people, an entire way of life tomorrow. And if you don’t stand up for it, then who will?"

Men - det är ingen mänsklig rättighet att få ha en bank, så vill du vara kund hos dem får du gott skriva upp på deras rutiner. Sen kan jag visst tycka att det är rimligt att bankerna gör sitt yttersta för att förhindra terrorfinansiering eller liknande.

Lugn i stormen, det kommer, det kommer. Sakta men säkert blir den personliga integriteten mindre och mindre. Staten vill ha full koll på exakt vad du gör, när du gör det och med vem du gör det. Åtstramningen har dock eskalerat i takt med datautvecklingen. Allt under mantrat "har du inget att dölja osv" som gemena man köper utan att tänka längre än näsan räcker. Välkommen till framtiden min vän. :banghead:

"Vitsen" är att förhindra pengatvätt och terroristfinansiering. Om du tycker det är jobbigt för dig så skulle du bara se hur det slagit på många institut och verksamheter... Regelverken kommer efter senaste förslagen styrkas ännu mer framöver.

Jag säger inte att jag är värst drabbad, men det är självklart jag och alla andra kunder som kommer tvingas betala för denna kollektiva bestraffning till trubbiga skräpverktyg.

Det är en av deras viktigaste åtaganden att upprätthålla för att få bedriva bankverksamhet. Finns bra material att läsa på svenska bankföreningens webplats: https://www.swedishbankers.se/foer-bankkunder/penningtvaett/penningtvaettslagen-i-sverige/

Vanvettigt.

Nu får du förklara. Vad exakt är anledningen till att banken ska sköta polisens arbete?

Man kan välja mellan att kalla det karma efter alla skandaler, eller att bankerna nu drar sitt strå till stacken för att förhindra brottslighet. Hursomhelst hade man tidigare inställningen att de enda riskerna i bankverksamhet handlade om att lån inte skulle bli återbetalda, och struntade fullständigt i vem kunden var, vad den sysslade med och om ett upplägg de hjälpte till med var helt lagligt, det var kundens ansvar att deklarera sina pengar. Den inställningen sket sig, och nu måste du svara på frågor när det kommer in en massa pengar på ditt konto :)

Sverige förtjänar verkligen vad som kommer ske här. Ett totalitärt samhälle där staten finns i din dator, din plånbok, ditt sovrum och din klocklåda.

Håll till godo.

Det är såklart sant. Men det är få folk som uppskattar att böja sig fram för överheten som svenskar. Det blir väl applåder när Förenta nationerna sjösätter sin världsregering om ett par decennium.
Det är ej förenligt med svensk lag att inte anmäla ett pågående brott och penningtvätt eller terrorfinansiering är väl direkt olagligt, så vitt jag vet.
Sen håller jag med i frågor som t.ex. internettrafik etc - men det är en helt annan diskussion. Du får väl börja använda kryptovaluta om du vill att din ekonomiska situation ska förbli höljd i dunkel.

Det är ej förenligt med svensk lag att inte anmäla ett pågående brott och penningtvätt eller terrorfinansiering är väl direkt olagligt, så vitt jag vet.
Sen håller jag med i frågor som t.ex. internettrafik etc - men det är en helt annan diskussion. Du får väl börja använda kryptovaluta om du vill att din ekonomiska situation ska förbli höljd i dunkel.

Att det är lag betyder inte att det är rätt.

.
. Du får väl börja använda kryptovaluta om du vill att din ekonomiska situation ska förbli höljd i dunkel.

Eller kontanter. Använd kontanter. Varje gång du betalar din lunch med kortet istället för pengar, eller swishar en hundring till polaren istället för att ge honom en sedel så förstärker du övervakningssamhället helt frivilligt. Om man ska hårddra det.

Men nu har väl den här tråden spårat ur nog. Den ursprungliga frågan är väl besvarad - fler har fått frågor från banken, det är inte ovanligt. :)

Men - det är ingen mänsklig rättighet att få ha en bank, så vill du vara kund hos dem får du gott skriva upp på deras rutiner. Sen kan jag visst tycka att det är rimligt att bankerna gör sitt yttersta för att förhindra terrorfinansiering eller liknande.
Tyvärr har det i det närmsta blivit en skyldighet att ha en bank. Prova att exempelvis hyra en bil utan att ha ett kreditkort knutet till en bank så en kreditupplysning kan genomföras. De allra flesta har körkort och kreditkort som krav, det behöver inte vara något fel i sig, men som enda alternativ betyder det att man står utanför en hel del möjligheter i samhället om man inte har någon bank.

.Eller kontanter. Använd kontanter. Varje gång du betalar din lunch med kortet istället för pengar, eller swishar en hundring till polaren istället för att ge honom en sedel så förstärker du övervakningssamhället helt frivilligt.
Det har du rätt i att man bidrar till, men alternativet kontanter fungerar ju inte riktigt längre, speciellt inte för lite större summor. Jag är inte helt säker, men jag tror att även många arbetsgivare kräver att du har ett lönekonto knutet till en bank. Lite lustigt att man spenderat så mycket på att trycka de nya sedlarna och prägla nya mynt samtidigt som man styrt samhället mot kontantlöst... Jo jo, tråden är på väg åt ett annat håll ;) Personligen är jag för kort och digitala betalmedel, men skulle gärna vara utan den osköna övervakningen :)

Dessa frågor är ju fullständigt onödiga, har nån nånsin sagt att pengarna kommer från knarkhandel och ska finansiera lite terrorverksamhet?

Försöker du göra någon långsökt jämförelse mellan att minska penningtvätt och typ raslagar nu?
Det är inte det enda exemplet på hur lag inte alltid är rätt. Men ja, visst, jag argumenterar för att lag inte nödvändigtvis är rätt genom att peka på historiska exempel där lag inte varit rätt, exempelvis då raslagar. Är det ett dåligt argument?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp