Det handlar nog snarare om att systemet flaggar för ett beteende som avviker från det normala snarare än att det rör sig om specifika belopp. Om man inte har en historik av större överföringar på kort tid är det inte särskilt konstigt om deras system flaggar det som potentiellt misstänksamt om det plötsligt flyttas 50-100k mellan olika konton. Därmed inte sagt att man gör någoting fel eller brottsligt, bara att deras automatiska system flaggar det som avvikande och att det bör kollas upp vilket i sig är en god sak även om det förmodligen är mindre kul att bli uppringd och ifrågasatt av sin egen bank.Märkligt.. Det är många som gjort långt fler och större affärer på kortare tid utan att någon blinkar.
Antar bankerna är lite på tårna nu.
Ja, det verkar onekligen vara en riktig soppa där tydliga riktlinjer (eller ens riktlinjer över huvud taget) verkar saknas. Jag skummade bara igenom tråden tidigare men det verkar som att man inte kan lita på vad någon säger och gör bäst i att spela in alla samtal/spara all korrespondens som framtida bevis.Som jag skrev tidigare är det inte vad som uppgivits från myndigheten vid den förfrågan jag senast hört om. Den gränsen sades då vara föråldrad sedan flera år och ersatt i en första omgång till 20k mindre och senare mer eller mindre satts ur spel och det gjordes istället bedömning från fall till fall om det kan anses återkommande eller enstaka affär.
Men det kanhända är olika vilken tjänsteman man talar med. Fritt för bedömning verkat det åtminstone vara där man inte vet säkert vad som gäller från gång till gång.