• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Saker vi hört hos AD

Scipio

Patek
2-Faktor
Underhålla tråd & passande att skriva sitt första inlägg i :)

För 1 vecka sedan var jag hos en urhandel (Inte AD för någon av de största märkena, men ändå en handlare som erbjuder klockor av de finare snittet).

Jag har bokat tid i butiken kl 11 med ägaren, för att sälja en Breitling. Affären har gjorts upp via mejl. Jag kommer prick kl 11 & frågar expediten om ägaren är på plats.
  • Nej
  • Jag förstår, vi har nämligen bestämt träff här klockan 11
  • Jaha, men han är inte här just nu. Kan du återkomma?
  • Nej, det kan jag inte. Jag har vägarna förbi & bor 10 mil härifrån. Vi har som sagt bokat tid.

Samtidigt trillar ägaren in i butiken & säger direkt till sin expedit: Stressigt idag.

Han gör några snabba ärenden med folk före mig i butiken, fortsatt stressad & stimmig.

Jag går sedan fram till honom & han säger: Juste, det var Breitlingen ja.

Han kikar igenom klockan & säger att han gärna köper den. Jag får fylla i alla papper & han lägger fram några Rolex som jag får känna & klämma lite på. Bla en Vit DJ som jag tycker är otroligt läcker, den är dock reserverad, synd för annars hade jag köpt den. I en monter ligger en Rolex Date 34mm som jag ber om att få testa. Varpå jag möts av svaret:

- Haha nej, den kan du inte ha, då får du massa pojkar efter dig.

Jag stannar upp & kollar förvånat upp med snopen min & där står han bara med pappren jag precis fyllt i & reflekterar inte en millisekund över vad han själv precis sagt, med butiken full av folk.

Jag bara skakar på huvudet & märker att andra i butiken reagerar som mig ”Vad fan säger han?” liksom.

Jag behöver några sekunder för att repa mig & fundera på om jag hörde fel, men det gjorde jag givetvis inte.

Jag slutför affären & går helt sonika därifrån. Kanske borde jag inte sålt min klocka till honom, men jag hade åkt 10 mil enkel väg & orkade inte krångla.

Handlaren i fråga har diskuterats en hel del tidigare på KS har jag sett (när jag besökt sidan utan att va medlem). Affären gick smidigt & jag fick bra betalt, men handlaren har en rätt vidrig attityd & sägningen ”då får du massa pojkar efter dig” är helt otrolig & säger en hel del om människan & dennes människosynen. Att han dessutom står och säger det i sin egna butik som är FULL av folk är för mig helt obegripligt. Jag kommer inte återvända, det är ett som är säkert.

Tack för en underhållande tråd & ett utmärkt forum!
Jag störs personligen inte av manschouvinister även om kulturkrockarna kan vara sorgliga. Förändringar i värderingar går så fort och det går inte att klandra alla som inte hänger med. Tyvärr verkar de inte känna in att omgivningen inte tycker de är fräna längre, mer tragiska men mänskliga i sin otillräcklighet. Jag har hört liknande kommentarer åt alla möjliga spretiga håll, men det är ändå vad jag tycker som är viktigt då det är jag som ska bära klockan. Provade senast en Airking i 34 mm med vit tavla som kändes större så den var perfekt balanserad på mig enligt mig. Köper man en stor guldklocka får man också pojkar efter sig, om än av en annan sort.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Underhålla tråd & passande att skriva sitt första inlägg i :)

För 1 vecka sedan var jag hos en urhandel (Inte AD för någon av de största märkena, men ändå en handlare som erbjuder klockor av de finare snittet).

Jag har bokat tid i butiken kl 11 med ägaren, för att sälja en Breitling. Affären har gjorts upp via mejl. Jag kommer prick kl 11 & frågar expediten om ägaren är på plats.
  • Nej
  • Jag förstår, vi har nämligen bestämt träff här klockan 11
  • Jaha, men han är inte här just nu. Kan du återkomma?
  • Nej, det kan jag inte. Jag har vägarna förbi & bor 10 mil härifrån. Vi har som sagt bokat tid.

Samtidigt trillar ägaren in i butiken & säger direkt till sin expedit: Stressigt idag.

Han gör några snabba ärenden med folk före mig i butiken, fortsatt stressad & stimmig.

Jag går sedan fram till honom & han säger: Juste, det var Breitlingen ja.

Han kikar igenom klockan & säger att han gärna köper den. Jag får fylla i alla papper & han lägger fram några Rolex som jag får känna & klämma lite på. Bla en Vit DJ som jag tycker är otroligt läcker, den är dock reserverad, synd för annars hade jag köpt den. I en monter ligger en Rolex Date 34mm som jag ber om att få testa. Varpå jag möts av svaret:

- Haha nej, den kan du inte ha, då får du massa pojkar efter dig.

Jag stannar upp & kollar förvånat upp med snopen min & där står han bara med pappren jag precis fyllt i & reflekterar inte en millisekund över vad han själv precis sagt, med butiken full av folk.

Jag bara skakar på huvudet & märker att andra i butiken reagerar som mig ”Vad fan säger han?” liksom.

Jag behöver några sekunder för att repa mig & fundera på om jag hörde fel, men det gjorde jag givetvis inte.

Jag slutför affären & går helt sonika därifrån. Kanske borde jag inte sålt min klocka till honom, men jag hade åkt 10 mil enkel väg & orkade inte krångla.

Handlaren i fråga har diskuterats en hel del tidigare på KS har jag sett (när jag besökt sidan utan att va medlem). Affären gick smidigt & jag fick bra betalt, men handlaren har en rätt vidrig attityd & sägningen ”då får du massa pojkar efter dig” är helt otrolig & säger en hel del om människan & dennes människosynen. Att han dessutom står och säger det i sin egna butik som är FULL av folk är för mig helt obegripligt. Jag kommer inte återvända, det är ett som är säkert.

Tack för en underhållande tråd & ett utmärkt forum!

Måste ha varit Jälmers du besökte.

 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag störs personligen inte av manschouvinister även om kulturkrockarna kan vara sorgliga. Förändringar i värderingar går så fort och det går inte att klandra alla som inte hänger med. Tyvärr verkar de inte känna in att omgivningen inte tycker de är fräna längre, mer tragiska men mänskliga i sin otillräcklighet. Jag har hört liknande kommentarer åt alla möjliga spretiga håll, men det är ändå vad jag tycker som är viktigt då det är jag som ska bära klockan. Provade senast en Airking i 34 mm med vit tavla som kändes större så den var perfekt balanserad på mig enligt mig. Köper man en stor guldklocka får man också pojkar efter sig, om än av en annan sort.

Känns som att man aldrig får någon uppmärksamhet från kvinnorna 😌

E1CD9165-0A0A-4D2E-9BED-D23847137FD2.jpeg
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Underhålla tråd & passande att skriva sitt första inlägg i :)

För 1 vecka sedan var jag hos en urhandel (Inte AD för någon av de största märkena, men ändå en handlare som erbjuder klockor av de finare snittet).

Jag har bokat tid i butiken kl 11 med ägaren, för att sälja en Breitling. Affären har gjorts upp via mejl. Jag kommer prick kl 11 & frågar expediten om ägaren är på plats.
  • Nej
  • Jag förstår, vi har nämligen bestämt träff här klockan 11
  • Jaha, men han är inte här just nu. Kan du återkomma?
  • Nej, det kan jag inte. Jag har vägarna förbi & bor 10 mil härifrån. Vi har som sagt bokat tid.

Samtidigt trillar ägaren in i butiken & säger direkt till sin expedit: Stressigt idag.

Han gör några snabba ärenden med folk före mig i butiken, fortsatt stressad & stimmig.

Jag går sedan fram till honom & han säger: Juste, det var Breitlingen ja.

Han kikar igenom klockan & säger att han gärna köper den. Jag får fylla i alla papper & han lägger fram några Rolex som jag får känna & klämma lite på. Bla en Vit DJ som jag tycker är otroligt läcker, den är dock reserverad, synd för annars hade jag köpt den. I en monter ligger en Rolex Date 34mm som jag ber om att få testa. Varpå jag möts av svaret:

- Haha nej, den kan du inte ha, då får du massa pojkar efter dig.

Jag stannar upp & kollar förvånat upp med snopen min & där står han bara med pappren jag precis fyllt i & reflekterar inte en millisekund över vad han själv precis sagt, med butiken full av folk.

Jag bara skakar på huvudet & märker att andra i butiken reagerar som mig ”Vad fan säger han?” liksom.

Jag behöver några sekunder för att repa mig & fundera på om jag hörde fel, men det gjorde jag givetvis inte.

Jag slutför affären & går helt sonika därifrån. Kanske borde jag inte sålt min klocka till honom, men jag hade åkt 10 mil enkel väg & orkade inte krångla.

Handlaren i fråga har diskuterats en hel del tidigare på KS har jag sett (när jag besökt sidan utan att va medlem). Affären gick smidigt & jag fick bra betalt, men handlaren har en rätt vidrig attityd & sägningen ”då får du massa pojkar efter dig” är helt otrolig & säger en hel del om människan & dennes människosynen. Att han dessutom står och säger det i sin egna butik som är FULL av folk är för mig helt obegripligt. Jag kommer inte återvända, det är ett som är säkert.

Tack för en underhållande tråd & ett utmärkt forum!
Jag kanske är trög, men menade säljaren att du på något sätt skulle bli jagad av homosexuella killar om du hade en 34 mm klocka?

Vilken åsna. Outa.
 

Hubbe

Omega
Påminner mig om när Patrik Sjöberg i något soffprogram i TV kommenterade Mark Levengoods lilla rolex med orden: "när jag brukade bära klockor så använde jag oftast herrmodellen".
Mark såg extremt förvånad ut.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag störs personligen inte av manschouvinister även om kulturkrockarna kan vara sorgliga.
Vi börjar sakta dra oss mot lite OT, men visst ändras normer och andra delar av sammhället. Att ”plumpa” kommentarer fälls kan ju ske men om det är samma som fällde kommentarer som ”lilla gumman” etc. så är det illa.
Men jag tycker att genom att inte säga ifrån normaliserar man beteendet och väljer att acceptera något som egentligen är oacceptabelt.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vi börjar sakta dra oss mot lite OT, men visst ändras normer och andra delar av sammhället. Att ”plumpa” kommentarer fälls kan ju ske men om det är samma som fällde kommentarer som ”lilla gumman” etc. så är det illa.
Men jag tycker att genom att inte säga ifrån normaliserar man beteendet och väljer att acceptera något som egentligen är oacceptabelt.
Svårt ofta att säga ifrån vid tillfället, men jag skulle (och har) agera(t) med att 1. återkoppla hur jag kände till personen efteråt och om jag inte får ett för mig okej svar så 2. berätta vitt och brett om incidenten med personen namngiven.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Svårt ofta att säga ifrån vid tillfället, men jag skulle (och har) agera(t) med att 1. återkoppla hur jag kände till personen efteråt och om jag inte får ett för mig okej svar så 2. berätta vitt och brett om incidenten med personen namngiven.
Visst är det så. Reagerade mest på att även om man själv inte tar illa vid sig så är det snyggt att isf säga ngt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vi börjar sakta dra oss mot lite OT, men visst ändras normer och andra delar av sammhället. Att ”plumpa” kommentarer fälls kan ju ske men om det är samma som fällde kommentarer som ”lilla gumman” etc. så är det illa.
Men jag tycker att genom att inte säga ifrån normaliserar man beteendet och väljer att acceptera något som egentligen är oacceptabelt.
Det som är "normalt" nu var onormalt för bara några år sedan. Om några år kan något nytt vara det nya "normala". Därför (min uppfattning) ser jag värderingsförändringar över lång tid, gärna i hundraårsperspektiv för at inte falla för det som just nu är trendigt att tycka. Därför är det lika viktigt för alla, inte bara för de som tycker som förr, att acceptera att det finns flera olika synsätt utan att döma någon. Svår intressant fråga som går att gräva ännu djupare i, kanske i en annan tråd.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

HM80

Cartier
Var inne hos två AD i helgen för att nöjestitta på klockor. Vet inte om det var roliga saker jag fick höra, kanske mest tragikomiskt.

Hos AD nr 1: Villhöver en liten klocka på länk och hade sett Tudors Clair de Rose. Ska bli kul att prova på! Den finns inne men i fel storlek (35mm), så jag frågor efter den mindre på 26mm. Expediten säger och
”den har vi inte inne, den är för liten. En sån kan du inte ha. Den är ju jätte-liten”.
Haha! Jag bara ”nähe?” Vid besöket har jag en 23 mm Cartier Panthére på mig….Men han ger sig liksom inte, den är för liten och han liksom tappar intresset för mig och går iväg🤷🏼‍♀️

Hos AD nr 2: efter att ha tittat lite inser jag att jag kan passa på att köpa ett spänne till klockan jag har på mig. För att hitta rätt spänne ber urmakaren mig att ta av mig klockan. Bandet är nytt och lite styvt, jag pillar en stund då han frågar:
”Ska pappa hjälpa dig?”
Ehh?

Det blev inget klockköp denna helgen🤦🏼‍♀️

År 2021 och det finns fortfarande folk som pratar som tjommen hos AD 2. Sorgligt på så otroligt många sätt..
 

vonhall

Rolex
Underhålla tråd & passande att skriva sitt första inlägg i :)

För 1 vecka sedan var jag hos en urhandel (Inte AD för någon av de största märkena, men ändå en handlare som erbjuder klockor av de finare snittet).

Jag har bokat tid i butiken kl 11 med ägaren, för att sälja en Breitling. Affären har gjorts upp via mejl. Jag kommer prick kl 11 & frågar expediten om ägaren är på plats.
  • Nej
  • Jag förstår, vi har nämligen bestämt träff här klockan 11
  • Jaha, men han är inte här just nu. Kan du återkomma?
  • Nej, det kan jag inte. Jag har vägarna förbi & bor 10 mil härifrån. Vi har som sagt bokat tid.

Samtidigt trillar ägaren in i butiken & säger direkt till sin expedit: Stressigt idag.

Han gör några snabba ärenden med folk före mig i butiken, fortsatt stressad & stimmig.

Jag går sedan fram till honom & han säger: Juste, det var Breitlingen ja.

Han kikar igenom klockan & säger att han gärna köper den. Jag får fylla i alla papper & han lägger fram några Rolex som jag får känna & klämma lite på. Bla en Vit DJ som jag tycker är otroligt läcker, den är dock reserverad, synd för annars hade jag köpt den. I en monter ligger en Rolex Date 34mm som jag ber om att få testa. Varpå jag möts av svaret:

- Haha nej, den kan du inte ha, då får du massa pojkar efter dig.

Jag stannar upp & kollar förvånat upp med snopen min & där står han bara med pappren jag precis fyllt i & reflekterar inte en millisekund över vad han själv precis sagt, med butiken full av folk.

Jag bara skakar på huvudet & märker att andra i butiken reagerar som mig ”Vad fan säger han?” liksom.

Jag behöver några sekunder för att repa mig & fundera på om jag hörde fel, men det gjorde jag givetvis inte.

Jag slutför affären & går helt sonika därifrån. Kanske borde jag inte sålt min klocka till honom, men jag hade åkt 10 mil enkel väg & orkade inte krångla.

Handlaren i fråga har diskuterats en hel del tidigare på KS har jag sett (när jag besökt sidan utan att va medlem). Affären gick smidigt & jag fick bra betalt, men handlaren har en rätt vidrig attityd & sägningen ”då får du massa pojkar efter dig” är helt otrolig & säger en hel del om människan & dennes människosynen. Att han dessutom står och säger det i sin egna butik som är FULL av folk är för mig helt obegripligt. Jag kommer inte återvända, det är ett som är säkert.

Tack för en underhållande tråd & ett utmärkt forum!
Hade det inte varit rakare att säga till honom direkt i butiken i stället? Tror effekten hade varit större om du sa till honom inför de andra kunderna!
Varför slutförde du affären om du kände sig så kränkt?
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag kanske är trög, men menade säljaren att du på något sätt skulle bli jagad av homosexuella killar om du hade en 34 mm klocka?

Vilken åsna. Outa.

Bra det var nån mer som var osäker på innebörden. Kände mig helt socialt missanpassad ett tag och undrade vad som menades med den skumma repliken. Hade nog stått där i butiken som ett levande frågetecken. Kanske t.o.m. frågat -Hur menar du då?
 

SRBOT

Cartier
Hade det inte varit rakare att säga till honom direkt i butiken i stället? Tror effekten hade varit större om du sa till honom inför de andra kunderna!
Varför slutförde du affären om du kände sig så kränkt?
Jo, det hade varit rakare och det är lätt att vara rationell i efterhand, där & då blev jag bara helt paff. Sen kan man ju fråga sig om det är upp till gemen man att uppfostra en säljare? Jag lätt det bara bero & bestämde mig att det var mitt sista besök.

Jag blev inte kränkt? 😄 Jag reagerade bara på hur otroligt korkad kommentaren var, men jag tog den inte personligt, jag har hört tidigare att han beter sig sådär, men man blir ändå paff när man hör det irl.

Varför jag slutförde affären? För att jag fick bra betalt, vilket en affär till syvende och sist handlar om. Affären var vid tillfället då kommentaren fälldes klar & för mig inkluderade den 10 mils omväg. Vet inte hur många som hade avbrutit en affär i 50’ klassen pga en opassande kommentar, men jag gjorde det inte.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Om du nu ska vara sån moralpredikare och domare av olämpliga uttryck och sen snacka skit om vederbörande här på forumet (även om det inte var du som outade namnet så var det ju klart som fasen att det skulle komma ut), då skulle du ju inte handlat där trots det bra priset du fick.
För vad är anledningen till att du sitter och skriver om kommentaren här? Du bör ju förstå att det leder till att färre vill handla med vederbörande. Likförbannat har du precis handlat med dem..

Dubbelmoral är vad jag kallar det.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Sen kan jag tycka att man får skämta om det mesta bara det görs med glimten i ögat. Jag vet ju inte hur han sa det där med pojkarna som skulle springa efter dig men jag hade inte reagerar nämnvärt om det hade sagts på ett skämtsamt sätt.

Vaddå? Får man inte skämta om bögar, invandrare, hbqt, svenskar, norrmän, religion osv?

Tycker många är överkänsliga här i tråden.
Kan nog instämma åtminstone i viss mån att det är överdrivet. Stillöst, aningen plumpt och lite pinsam kommentar från säljsren. Men nåt alldeles förfärligt och hemskt? Nej, då är man väldigt känslig.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Sen kan jag tycka att man får skämta om det mesta bara det görs med glimten i ögat. Jag vet ju inte hur han sa det där med pojkarna som skulle springa efter dig men jag hade inte reagerar nämnvärt om det hade sagts på ett skämtsamt sätt.

Vaddå? Får man inte skämta om bögar, invandrare, hbqt, svenskar, norrmän, religion osv?

Tycker många är överkänsliga här i tråden.
Det får stå för dig och det finns andra trådar att diskutera det i, det börjar bli lite OT nu.
 

vonhall

Rolex
Jo, det hade varit rakare och det är lätt att vara rationell i efterhand, där & då blev jag bara helt paff. Sen kan man ju fråga sig om det är upp till gemen man att uppfostra en säljare? Jag lätt det bara bero & bestämde mig att det var mitt sista besök.

Jag blev inte kränkt? 😄 Jag reagerade bara på hur otroligt korkad kommentaren var, men jag tog den inte personligt, jag har hört tidigare att han beter sig sådär, men man blir ändå paff när man hör det irl.

Varför jag slutförde affären? För att jag fick bra betalt, vilket en affär till syvende och sist handlar om. Affären var vid tillfället då kommentaren fälldes klar & för mig inkluderade den 10 mils omväg. Vet inte hur många som hade avbrutit en affär i 50’ klassen pga en opassande kommentar, men jag gjorde det inte.
Du blev ändå såpass upprörd att du skrev ett arg inlägg på ett klockforum om hans skämt som du inte uppskattade!
Kan bara säga att vi tänker olika!
 
Topp