• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Saker vi hört hos AD

ChumpTime

Panerai
Kanske redan namnts i traden men en klassiker ar val

"Vi har inga klockor pa lagret. Allt ligger framme i butiken"
"Rolex/AP/PPklockor av modell X ar mycket sallsynta"
"Vi far inte gora X Y eller Z for Rolex AP eller PPs huvudkontor"

Har du något exempel på nr3?

Ang nr2 är det en definitionsfråga. Ingen kan nog påstå att något som Rolex trycker ut är ”sällsynt”. Men för PP och AP snackar vi 164 resp 264(!) modellvariationer på ca 400 resp 200 points of sale, med en total årsproduktion på uppskattningsvis 60000 resp 40000 klockor. Nu görs det visserligen fler basmodeller än Tourbillons, men att en genomsnittlig handlare får mycket blygsam årlig tilldelning av modeller som man ser på var och varannan Klock-Insta är nog inte bara säljsnack.
 

FlipSwede

Rolex
Har du något exempel på nr3?

Ang nr2 är det en definitionsfråga. Ingen kan nog påstå att något som Rolex trycker ut är ”sällsynt”. Men för PP och AP snackar vi 164 resp 264(!) modellvariationer på ca 400 resp 200 points of sale, med en total årsproduktion på uppskattningsvis 60000 resp 40000 klockor. Nu görs det visserligen fler basmodeller än Tourbillons, men att en genomsnittlig handlare får mycket blygsam årlig tilldelning av modeller som man ser på var och varannan Klock-Insta är nog inte bara säljsnack.
Helt ratt. Sallsynt for mig ar nagot som ar mycket svart att fa tag pa. INGEN (eller jag far ratta mig och saga ytterst fa da det med storsta sannolikhet finns modeller som gors i sa limiterade upplagor att det ar nastintill omojligt att hitta en pa marknaden) klocka som fortfarande tillverkas ar det.
Daremot svar att fa kopa for underpris vilket ar nagot helt annat

Exempel pa 3 ar att Rolex "tvingar" AF att plasta av klockor,behalla bezelskyddet,vita hangtaggen med serienumret,transportboxen etc etc etc in i absurdum.
Beror helt och hallet pa AF vad man kan och inte kan gora och allt ovanstaende ar interna AF bestammelser,aven om det givetvis ar enklare att hanvisa till att "Nagon Annan" har bestamt att det ar sa for att slippa tjafs.
Nu gar det aven ett rykte att en kund inte far kopa mer an tva Rolexklokcor per ar For det har geneve bestamt.....om nu nagon tror pa det
 
Senast ändrad:

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Helt ratt. Sallsynt for mig ar nagot som ar mycket svart att fa tag pa. INGEN klocka som fortfarande tillverkas ar det.
Daremot svar att fa kopa for underpris vilket ar nagot helt annat

Exempel pa 3 ar att Rolex "tvingar" AF att plasta av klockor,behalla bezelskyddet,vita hangtaggen med serienumret,transportboxen etc etc etc in i absurdum.
Beror helt och hallet pa AF vad man kan och inte kan gora och allt ovanstaende ar interna AF bestammelser,aven om det givetvis ar enklare att hanvisa till att "Nagon Annan" har bestamt att det ar sa for att slippa tjafs.
Nu gar det aven ett rykte att en kund inte far kopa mer an tva Rolexklokcor per ar For det har geneve bestamt.....om nu nagon tror pa det

Nu är det korrekt förfarande av AD även om mängder med butiker inte följer till punkt och pricka.

30281A5E-BF9E-41F1-829D-38DD56E8725A.jpeg
6E653DFB-0358-426A-8A21-01A417B63B2D.jpeg
 

ChumpTime

Panerai
Helt ratt. Sallsynt for mig ar nagot som ar mycket svart att fa tag pa. INGEN klocka som fortfarande tillverkas ar det.
Daremot svar att fa kopa for underpris vilket ar nagot helt annat

Kan räkna upp stora antal modeller som står som aktuell produktion i tillverkarnas kataloger men som är objektivt sett otroligt svåra att få tag vare sig andrahand, till marknadspris eller via AD. Bara att räkna på hur många olika variationer av blingade Royal oaks det finns och försöka räkna ut hur lätt det kommer vara att hitta en specifik sådan om Floyd Mayweather redan har bestämt sig för att köpa ett par stycken till sin hund.

Exempel pa 3 ar att Rolex "tvingar" AF att plasta av klockor,behalla bezelskyddet,vita hangtaggen med serienumret,transportboxen etc etc etc in i absurdum.
Beror helt och hallet pa AF vad man kan och inte kan gora och allt ovanstaende ar interna AF bestammelser,aven om det givetvis ar enklare att hanvisa till att "Nagon Annan" har bestamt att det ar sa for att slippa tjafs.

Jag tror tvärt om att det visst finns bestämmelser om best practice från tillverkarnas sida. Hur det efterlevs är såklart upp till AD och det faktum att det ändå dyker upp en massa sealed/icke avplastat/i ytterbox på gråmarknaden visar bara vilka klockköpare som betyder mer för handlarna.
 

FlipSwede

Rolex
Kan räkna upp stora antal modeller som står som aktuell produktion i tillverkarnas kataloger men som är objektivt otroligt svåra att få tag vare sig andrahand, till marknadspris eller via AD. Bara att räkna på hur många olika variationer av blingade Royal oaks det finns och försöka räkna ut hur lätt det kommer vara att hitta en specifik sådan om Floyd Mayweather redan har bestämt sig för att köpa ett par stycken till sin hund.



Jag tror tvärt om att det visst finns bestämmelser om best practice från tillverkarnas sida. Hur det efterlevs är såklart upp till AD och det faktum att det ändå dyker upp en massa sealed/icke avplastat/i ytterbox på gråmarknaden visar bara vilka klockköpare som betyder mer för handlarna.
Ja jag andrade mitt inlagg da det givetvis slog mig att det finns ju naturligtvis modeller som gors i sa sma serier att det ar mer eller mindre omojligt att fa tag pa en aven pa den oppna marknaden.
Tankefel dar av mig
 

FlipSwede

Rolex
Vissa AD´s har tagit Rolex memo till absurdum vissa struntar fullständigt i dessa regler.
Memo ett verkar ju vara mer en rekommendation da ordet should anvands
I memo tva har man andrat till must with no exeptions.

Men sa sent som i gar gick jag ut med en i det narmaste helplastad Rolex ( dock inte av tok-hypad modell) dar alla tags foljde med,pappskyddet till boxen och aven den numer sa fula miljovanliga transportkistan.....
Det enda som gjordes var att justera armbandet da jag bad om det och ta bort de plastlappar som behovdes for att gora detta
 
  • Like
Reactions: SWC

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Da far jag erkanna att dar hade jag fel.
Var helt overtygad om att det enbart var interna regler da det skiljer sig sa fruktansvart mycket fran AF till AF vad man "slapper med"
Ja jag andrade mitt inlagg da det givetvis slog mig att det finns ju naturligtvis modeller som gors i sa sma serier att det ar mer eller mindre omojligt att fa tag pa en aven pa den oppna marknaden.
Tankefel dar av mig
Vissa AD´s har tagit Rolex memo till absurdum vissa struntar fullständigt i dessa regler.
Detta kanske är mer relevant för Rolex tråden? ;)
 

Uret

Cartier
Skratta gott åt många historier här inne.
Jag har en rolig historia som jag ska dela med mig av en kväll men tar en annan som inte är rolig mer häpnadsväckande hur de kan gå till eller vara ibland.

Jag var i Argentina 2019 hos en hyfsat stor AD där de hade de flesta Rolex modellerna även en viss Rolex Pepsi.
Vi var bara där i 3 dagar och alla i Argentina vill ha betalt i dollar eller bank överföring men en överföring skulle inte hinna gå igenom annars hade jag tagit pepsin men hur som säger, i det här stället som låg i en galleria så kör man mer med vakter än säkerhetsdörrar med mera, då både jag och min dam talar spanska så fick vi väldigt bra kontakt med damen som jobba där, de hör till att att vi testar någon damklocka och Rolex GMT rosé.
Då ringer telefonen och hon som jobbar ensam går och tar telefonen och går in och tar sitt samtal som tar mer än säkert 5 minuter. Vi är helt ensamma i butiken och ingen vakt ens i närheten och två sprillans nya klockor ligger framför oss. Jag blir nästan stressad av att ”vakta” dessa två klockor åt henne ifall någon annan skulle komma in.
Om vi hade varit opålitliga så hade det varit tämligen enkelt att springa därifrån och ta en taxi och försvinna helt. Godtrogna argentinare😅
Detta var 2019 bara 1,5 månad innan Corona skulle bryta ut helt i media dvs.
Ursäkta om texten var lite osammanhängande jag är ingen historieberättare i text :)
 
Skratta gott åt många historier här inne.
Jag har en rolig historia som jag ska dela med mig av en kväll men tar en annan som inte är rolig mer häpnadsväckande hur de kan gå till eller vara ibland.

Jag var i Argentina 2019 hos en hyfsat stor AD där de hade de flesta Rolex modellerna även en viss Rolex Pepsi.
Vi var bara där i 3 dagar och alla i Argentina vill ha betalt i dollar eller bank överföring men en överföring skulle inte hinna gå igenom annars hade jag tagit pepsin men hur som säger, i det här stället som låg i en galleria så kör man mer med vakter än säkerhetsdörrar med mera, då både jag och min dam talar spanska så fick vi väldigt bra kontakt med damen som jobba där, de hör till att att vi testar någon damklocka och Rolex GMT rosé.
Då ringer telefonen och hon som jobbar ensam går och tar telefonen och går in och tar sitt samtal som tar mer än säkert 5 minuter. Vi är helt ensamma i butiken och ingen vakt ens i närheten och två sprillans nya klockor ligger framför oss. Jag blir nästan stressad av att ”vakta” dessa två klockor åt henne ifall någon annan skulle komma in.
Om vi hade varit opålitliga så hade det varit tämligen enkelt att springa därifrån och ta en taxi och försvinna helt. Godtrogna argentinare😅
Detta var 2019 bara 1,5 månad innan Corona skulle bryta ut helt i media dvs.
Ursäkta om texten var lite osammanhängande jag är ingen historieberättare i text :)
Alltid hälsosamt med lite moral-test 😆
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Skratta gott åt många historier här inne.
Jag har en rolig historia som jag ska dela med mig av en kväll men tar en annan som inte är rolig mer häpnadsväckande hur de kan gå till eller vara ibland.

Jag var i Argentina 2019 hos en hyfsat stor AD där de hade de flesta Rolex modellerna även en viss Rolex Pepsi.
Vi var bara där i 3 dagar och alla i Argentina vill ha betalt i dollar eller bank överföring men en överföring skulle inte hinna gå igenom annars hade jag tagit pepsin men hur som säger, i det här stället som låg i en galleria så kör man mer med vakter än säkerhetsdörrar med mera, då både jag och min dam talar spanska så fick vi väldigt bra kontakt med damen som jobba där, de hör till att att vi testar någon damklocka och Rolex GMT rosé.
Då ringer telefonen och hon som jobbar ensam går och tar telefonen och går in och tar sitt samtal som tar mer än säkert 5 minuter. Vi är helt ensamma i butiken och ingen vakt ens i närheten och två sprillans nya klockor ligger framför oss. Jag blir nästan stressad av att ”vakta” dessa två klockor åt henne ifall någon annan skulle komma in.
Om vi hade varit opålitliga så hade det varit tämligen enkelt att springa därifrån och ta en taxi och försvinna helt. Godtrogna argentinare😅
Detta var 2019 bara 1,5 månad innan Corona skulle bryta ut helt i media dvs.
Ursäkta om texten var lite osammanhängande jag är ingen historieberättare i text :)
Kan tänka mig att det kändes lite "annorlunda" :)
 

PNM

Panerai
Hos AD nr 2: efter att ha tittat lite inser jag att jag kan passa på att köpa ett spänne till klockan jag har på mig. För att hitta rätt spänne ber urmakaren mig att ta av mig klockan. Bandet är nytt och lite styvt, jag pillar en stund då han frågar:
”Ska pappa hjälpa dig?”
Ehh?
Tack det var snällt, om farfar inte är för trött får han gärna hämta pappa.
 

christiernin

Breitling
Syftet med denna tråden är roliga anekdoter som vi hört hos AD eller av AD. Vänligen håll inlägg till topic.
Inlägg som är direkt diskriminerande eller fördomsfulla kommer att anmälas och be admin att rensa bort dessa direkt då de inte hör hemma här eller på KS (för den typen av inlägg finns ”Flashback” eller andra ljusskygga forum :cool:).

Tack till @jamesfranco för idén. 👍

Min egen favorit är från AD i Stockholm när jag höll på att inhandla en klocka. Bredvid mig sitter en hyfsat nöjd kille med sin kompis som av konversationen att dömma stått i kö ett tag för sin nya sub. Nu känner jag inte kunden men i mina ögon upplevde jag mer att han var intresserad sv Rolex för hypen än av rent klockintresse.

Han sätter den belåtet på handleden, vrider lite så att lampan reflekteras i klockan samtidigt som expediten administrerar med betalningen.

Precis när han skall blippa sitt kort drar han tillbaks handen från kortläsaren innan den hunnit läsa kortet. Det lite små-dryga leendet sloknar samtidigt som han tittar lite oroligt på expediten och frågar:
Den är vattentät va?
I samma stund tystnar både konversationen där jag satt och även de bredvid mig.

Credit till expediten som lyckades hålla ett ”straigt face” till att kunden lämnat.
När denne har gått kan man lugnt säga att det spred ett stort garv genom butiken.

När jag pratade med expediten efter förklarade hon att hon blivit så paff av frågan att hon inte visste vad hon skulle säga så det enda som kom ur henne var ett enkelt: ”ja” samtidigt som hon nämnde att nästa tanke varit att säga ”nej du borde nog kö
Fick de äran att utföra service
 

christiernin

Breitling
Har hört följande;
Jag köpte denna klocka för några dagar sedan och nu funkar den inte säger kunden irriterat. Det är en Rolex Sub. Han forsätter vidare att det är dåligt med en sån dyr klocka som inte funkar bara efter några dagar.

Expediten frågar om han har dragit upp klockan. Kunden förstår fortfarande inte vad han menar. Varvid han utbrister att det ju är batteri i klockan och det måste vara slut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Skratta gott åt många historier här inne.
Jag har en rolig historia som jag ska dela med mig av en kväll men tar en annan som inte är rolig mer häpnadsväckande hur de kan gå till eller vara ibland.

Jag var i Argentina 2019 hos en hyfsat stor AD där de hade de flesta Rolex modellerna även en viss Rolex Pepsi.
Vi var bara där i 3 dagar och alla i Argentina vill ha betalt i dollar eller bank överföring men en överföring skulle inte hinna gå igenom annars hade jag tagit pepsin men hur som säger, i det här stället som låg i en galleria så kör man mer med vakter än säkerhetsdörrar med mera, då både jag och min dam talar spanska så fick vi väldigt bra kontakt med damen som jobba där, de hör till att att vi testar någon damklocka och Rolex GMT rosé.
Då ringer telefonen och hon som jobbar ensam går och tar telefonen och går in och tar sitt samtal som tar mer än säkert 5 minuter. Vi är helt ensamma i butiken och ingen vakt ens i närheten och två sprillans nya klockor ligger framför oss. Jag blir nästan stressad av att ”vakta” dessa två klockor åt henne ifall någon annan skulle komma in.
Om vi hade varit opålitliga så hade det varit tämligen enkelt att springa därifrån och ta en taxi och försvinna helt. Godtrogna argentinare😅
Detta var 2019 bara 1,5 månad innan Corona skulle bryta ut helt i media dvs.
Ursäkta om texten var lite osammanhängande jag är ingen historieberättare i text :)
@Leben och jag har blivit lämnade med klockor för flera miljoner. När vi påtalade detta sa hon ”vi har kameror”.

Leben tyckte det var ett ypperligt tillfälle att skämta och fråga om hon räknat antalet klockor osv. Lite lätt obekväm stämning infann sig.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Inte riktigt hos AD men ändå hos AD.

I fredags var jag och annan forumnörd på Nymans 170. Vi står och väntar på att få klämma på ett par Rolex och kan inte undgå att överhöra vilka frågor killen före oss ställer.

Han frågar säljaren från Nymans "Du, den här Daytonan. Vad är alla små visare till för?"
Säljaren, hur cool och pedagogisk som helst, förklarar lugnt vad de är till för och hur kronografen används. Han verkar nöja sig med svaret, nickar och går. Jag känner då att jag måste kolla vad killen har för klocka. En Rolex såklart.

Är det inte läge att införa något slags kunskapstest för att få ställa sig i kö? Är det dessa människor vi entusiaster petas bak i kön för?

Va fan. Nivån.

(Ja, jag vet att det är så här. Men första gången jag upplever det själv)

Hursomhelst. Trevligt event och eloge till grabbarna i Tudorhörnan. Kunniga, roliga och behjälpliga med allt.
 

FlipSwede

Rolex
Inte riktigt hos AD men ändå hos AD.

I fredags var jag och annan forumnörd på Nymans 170. Vi står och väntar på att få klämma på ett par Rolex och kan inte undgå att överhöra vilka frågor killen före oss ställer.

Han frågar säljaren från Nymans "Du, den här Daytonan. Vad är alla små visare till för?"
Säljaren, hur cool och pedagogisk som helst, förklarar lugnt vad de är till för och hur kronografen används. Han verkar nöja sig med svaret, nickar och går. Jag känner då att jag måste kolla vad killen har för klocka. En Rolex såklart.

Är det inte läge att införa något slags kunskapstest för att få ställa sig i kö? Är det dessa människor vi entusiaster petas bak i kön för?

Va fan. Nivån.

(Ja, jag vet att det är så här. Men första gången jag upplever det själv)

Hursomhelst. Trevligt event och eloge till grabbarna i Tudorhörnan. Kunniga, roliga och behjälpliga med allt.
Finns redan ett kunskapstest.

Hur mycket pengar har du spenderat/kommer du att spendera i framtiden hos din AF.
Nagot annat test behovs inte....
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
@Leben och jag har blivit lämnade med klockor för flera miljoner. När vi påtalade detta sa hon ”vi har kameror”.

Leben tyckte det var ett ypperligt tillfälle att skämta och fråga om hon räknat antalet klockor osv. Lite lätt obekväm stämning infann sig.
Haha påminner mig om när jag testade en DJ på Krons för ett par år sedan. Avsåg att säga " fasiken vad det bränner i plånboken" men fick ur mig "oj vad det kliar i fingrarna". Även stämningen då blev lite stel. 😅
 

SRBOT

Cartier
Underhålla tråd & passande att skriva sitt första inlägg i :)

För 1 vecka sedan var jag hos en urhandel (Inte AD för någon av de största märkena, men ändå en handlare som erbjuder klockor av de finare snittet).

Jag har bokat tid i butiken kl 11 med ägaren, för att sälja en Breitling. Affären har gjorts upp via mejl. Jag kommer prick kl 11 & frågar expediten om ägaren är på plats.
  • Nej
  • Jag förstår, vi har nämligen bestämt träff här klockan 11
  • Jaha, men han är inte här just nu. Kan du återkomma?
  • Nej, det kan jag inte. Jag har vägarna förbi & bor 10 mil härifrån. Vi har som sagt bokat tid.

Samtidigt trillar ägaren in i butiken & säger direkt till sin expedit: Stressigt idag.

Han gör några snabba ärenden med folk före mig i butiken, fortsatt stressad & stimmig.

Jag går sedan fram till honom & han säger: Juste, det var Breitlingen ja.

Han kikar igenom klockan & säger att han gärna köper den. Jag får fylla i alla papper & han lägger fram några Rolex som jag får känna & klämma lite på. Bla en Vit DJ som jag tycker är otroligt läcker, den är dock reserverad, synd för annars hade jag köpt den. I en monter ligger en Rolex Date 34mm som jag ber om att få testa. Varpå jag möts av svaret:

- Haha nej, den kan du inte ha, då får du massa pojkar efter dig.

Jag stannar upp & kollar förvånat upp med snopen min & där står han bara med pappren jag precis fyllt i & reflekterar inte en millisekund över vad han själv precis sagt, med butiken full av folk.

Jag bara skakar på huvudet & märker att andra i butiken reagerar som mig ”Vad fan säger han?” liksom.

Jag behöver några sekunder för att repa mig & fundera på om jag hörde fel, men det gjorde jag givetvis inte.

Jag slutför affären & går helt sonika därifrån. Kanske borde jag inte sålt min klocka till honom, men jag hade åkt 10 mil enkel väg & orkade inte krångla.

Handlaren i fråga har diskuterats en hel del tidigare på KS har jag sett (när jag besökt sidan utan att va medlem). Affären gick smidigt & jag fick bra betalt, men handlaren har en rätt vidrig attityd & sägningen ”då får du massa pojkar efter dig” är helt otrolig & säger en hel del om människan & dennes människosynen. Att han dessutom står och säger det i sin egna butik som är FULL av folk är för mig helt obegripligt. Jag kommer inte återvända, det är ett som är säkert.

Tack för en underhållande tråd & ett utmärkt forum!
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Underhålla tråd & passande att skriva sitt första inlägg i :)

För 1 vecka sedan var jag hos en urhandel (Inte AD för någon av de största märkena, men ändå en handlare som erbjuder klockor av de finare snittet).

Jag har bokat tid i butiken kl 11 med ägaren, för att sälja en Breitling. Affären har gjorts upp via mejl. Jag kommer prick kl 11 & frågar expediten om ägaren är på plats.
  • Nej
  • Jag förstår, vi har nämligen bestämt träff här klockan 11
  • Jaha, men han är inte här just nu. Kan du återkomma?
  • Nej, det kan jag inte. Jag har vägarna förbi & bor 10 mil härifrån. Vi har som sagt bokat tid.

Samtidigt trillar ägaren in i butiken & säger direkt till sin expedit: Stressigt idag.

Han gör några snabba ärenden med folk före mig i butiken, fortsatt stressad & stimmig.

Jag går sedan fram till honom & han säger: Juste, det var Breitlingen ja.

Han kikar igenom klockan & säger att han gärna köper den. Jag får fylla i alla papper & han lägger fram några Rolex som jag får känna & klämma lite på. Bla en Vit DJ som jag tycker är otroligt läcker, den är dock reserverad, synd för annars hade jag köpt den. I en monter ligger en Rolex Date 34mm som jag ber om att få testa. Varpå jag möts av svaret:

- Haha nej, den kan du inte ha, då får du massa pojkar efter dig.

Jag stannar upp & kollar förvånat upp med snopen min & där står han bara med pappren jag precis fyllt i & reflekterar inte en millisekund över vad han själv precis sagt, med butiken full av folk.

Jag bara skakar på huvudet & märker att andra i butiken reagerar som mig ”Vad fan säger han?” liksom.

Jag behöver några sekunder för att repa mig & fundera på om jag hörde fel, men det gjorde jag givetvis inte.

Jag slutför affären & går helt sonika därifrån. Kanske borde jag inte sålt min klocka till honom, men jag hade åkt 10 mil enkel väg & orkade inte krångla.

Handlaren i fråga har diskuterats en hel del tidigare på KS har jag sett (när jag besökt sidan utan att va medlem). Affären gick smidigt & jag fick bra betalt, men handlaren har en rätt vidrig attityd & sägningen ”då får du massa pojkar efter dig” är helt otrolig & säger en hel del om människan & dennes människosynen. Att han dessutom står och säger det i sin egna butik som är FULL av folk är för mig helt obegripligt. Jag kommer inte återvända, det är ett som är säkert.

Tack för en underhållande tråd & ett utmärkt forum!
Tack för en bra första post. Jäkligt konstig attityd. Tycker du ska outa denne på Hissa/Dissa tråden. Känns imo inte OK.
 
Topp