• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 6139 6002 Pogue passaround

NRE

Vacheron
2-Faktor
Det har varit riktigt kul att testa Pogue några dagar. En kul klocka som är både crazy och ändå snygg. Kombinationen med pepsibezel, guldtavla och en boett som mer påminner om flygande tefat har verkligen gjort mig glad när jag tittat på den.

Jag har provat vintage i olika omgångar och även om jag gillar designen på många äldre klockor så är inte 34-36 millimeter min storlek. Sweetspot för mig är 41-43 millimeter, så är det bara.

I 6139:an får jag "min" storlek och en hel massa annat kul.

Kronograf
Inre vridring
Automatverk
Färgexplosion
Snygg och bekväm länk

What's not to like?

Jag vill tacka @Viskan för möjligheten att testa. Verkligen generöst av dig!

Tänkte skicka vidare till @M.L. som jag tror är näst på tur på måndag. Ingen mening med att den ligger och skramlar hos postombud under helgen. Skicka gärna pm till mig.

Här är den på bild med min radhusdubbel. En Pogue hade haft en plats i samlingen
IMG_20230324_140607024.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Idag landade den hos mig. Vilken j-vla färgbomb!:heart: Varför har inte fler klockor pepsivridring med gul tavla?
Känns inte alls så klumpig i verkligheten som den ibland kan upplevas på bild. Känner att en sån här måste jag köpa någon gång...🙂
Stort tack till @Viskan för möjligheten att få testa denna skönhet!👍 Lite bilder...
p1.jpg
p2.jpg
p3.jpg
p5.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tyvärr var länken alldeles för liten för mig ("fuskade" lite med bilderna igår), så får testa den på Zulu. Den gör sig inte jättebra på det bandet...
20230329_084017.jpg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Senaste dagarna har jag burit den på ett band som jag tycker fungerar riktigt bra!🙂 Visserligen fick jag klippa lite i bandet för att få det att passa, men blev helt OK.
20230402_101034.jpg


Tänker skicka den vidare till @B Wooster i början av veckan. Kommer jag att sakna den? Ja! Kommer jag att köpa en? Absolut! Tavlan är ju fanimej magisk!🪄
Vet inte om jag ska tacka @Viskan för chansen att få testa den, eller om jag ska banna honom för att den här passarounden kommer att driva upp marknadspriset, då alla som får möjligheten att prova klockan oundvikligen kommer att köpa en...😉
20230402_100923+.jpg


Och så en liten slant till BCF!
Screenshot 2023-04-02 Bidra till kampen mot barncancer.png
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Väldigt kul att så många som provar klockan gillar den. Jag flikar in lite allvar här i tråden. Många kanske redan känner till det på grund av att det skrivits om det väldigt mycket här på forumet, särskilt i 6139 tråden men värt att upprepa.

Många eller nästan alla av de Pogue-klockor som annonseras på olika ställen på nätet är felaktiga, oftast är det urtavla och tachy bezelen som har blivit utbytt mot aftermarket delar. Ibland är det ganska lätt att se att klockan inte stämmer men vissa aftermarket delar är mycket bra gjorda och kan vara lite svårare att skilja från original. Det går dock om man detaljstuderar urtavlor som man på ett eller annat sätt kan verifiera som original. När man har lärt sig det så går det ganska fort att sålla bort frankenklockorna när man vet vad man ska titta efter.

Det finns dessutom flera olika tavlor förutom färgen. Dels finns ”T” tavla och ”R” tavla, dels olika tavlor beroende på om det är en 6139 6002 eller 6139 6005. Det finns också tavlor märkta med ”water proof”, ”water resist” eller ingen märkning. Detta hänger ihop med när klockan tillverkades. Det finns också två olika urverk, 6139A och 6139B. Också detta hänger ihop med när klockan tillverkades.


Det gäller helt enkelt att göra ordentlig research men det måste man ju göra vilken vintage klocka man än ska köpa.
Läs här
Och här
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Kommit fram till mig och jag är nykär. Det blir till att ta med på skidresa under påsken!
Tack @Viskan och @M.L.
03A51709-265E-48C0-B30E-88B86BE4D35D.jpeg


Sen ska jag bara lista ut hur man ställer den…

/B
Gôtt att den får åka med på lite äventyr, den har tillbringat alldeles för mycket tid i min klocklåda. Dag och datum ställs genom hårt tryck på kronan, endast datum ställs genom lättare tryck på kronan. Tid ställs som vanligt genom att dra ut kronan och vrida på den😎 så klart.
 

B Wooster

Panerai
2-Faktor
Gôtt att den får åka med på lite äventyr, den har tillbringat alldeles för mycket tid i min klocklåda. Dag och datum ställs genom hårt tryck på kronan, endast datum ställs genom lättare tryck på kronan. Tid ställs som vanligt genom att dra ut kronan och vrida på den😎 så klart.
Det där var ju smidigt när man förstått. Hade bara tryckt men inte fattat att det fanns två "tryckvarianter".

Länken lite lång så det blev nato som fanns till hands.

9F4B1853-F2BC-484B-9851-2BA995EC3CF8.jpeg


/B
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Att det inte blivit mer än två sidor hittills? Det här var en av mina första wow!-klockor, dessvärre har det inte blivit av att jag köpt någon. Jag är jätteintresserad av att testa. Otroligt generöst att erbjuda en sån här fin klocka som passaround!
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Trevligt med en Seiko ;)
Alltid! Seiko är bra grejer, särskilt vintage-Seiko. ;) Kul att se dig här förresten, mycket trevligt! Du kanske ska delta i passarounden?

Tänkte att jag skulle dela med mig av lite tankar från min korta tid med klockan - i och med långhelgen som varit bör nu klockan ha kommit till @Professor S - Så här i efterhand känner jag att klockan skulle förtjänat mer handledstid än vad den fick. Det var något som gjorde att vi inte riktigt klickade tyvärr och jag kan inte helt sätta fingret på exakt vad. Jag gillar lite flummiga designer och skrikiga färger men denna gång vart det lite ljummet. Det här bidrog ju till att det knappt vart några bilder på klockan och knappa uppdateringar från mitt håll - får be om ursäkt för det. Skulle nog försökt anstränga mig det lilla extra.

Jag vill ge @Viskan en stor eloge för att jag fick möjlighet att delta i passarounden och uppleva klockan. Jag har alltid viljat prova just den här referensen och nu vet jag - trots att den är döläcker (särskilt med gul tavla) - att den är nog inget för mig. Ska bli kul att fortsätta följa tråden när den gör stopp hos kommande deltagare :cool:
IMG_9996.jpeg
 

Aivengo13

Omega
Hej allihopa!
@Viskan Vad håller du på med? :nailbiting: Det blir extremt svårt att köpa en bra 6139 för ett bra pris. ;)
@Viskan vilket fint initiativ :woot:
Jag hade hämtat en till 6139:an igår (https://www.tradera.com/item/1000985/592975721/seiko-chronograph-automatic). Ägaren var en 80-årig man. Han satte klockan på Tradera som skrot med ett utgångspris på 100 kr. Därför var han väldigt nyfiken på varför slutpriset blev så högt.

Klockan är inte perfekt men har bra potential enligt mig
IMG_9507.jpg

IMG_9508.jpg
 

Viskan

Panerai
2-Faktor
Hej allihopa!
@Viskan Vad håller du på med? :nailbiting: Det blir extremt svårt att köpa en bra 6139 för ett bra pris. ;)
@Viskan vilket fint initiativ :woot:
Jag hade hämtat en till 6139:an igår (https://www.tradera.com/item/1000985/592975721/seiko-chronograph-automatic). Ägaren var en 80-årig man. Han satte klockan på Tradera som skrot med ett utgångspris på 100 kr. Därför var han väldigt nyfiken på varför slutpriset blev så högt.

Klockan är inte perfekt men har bra potential enligt mig
IMG_9507.jpg

IMG_9508.jpg
Den ser fin ut, vit och fin lysmassa. Den har den karaktäristiska patinan runt subdialen som brukar vara ett gott tecken.
Vettigt pris också, till och med mycket vettigt.
 
Topp