• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko 7a28, 7a38 med 7a-varianter-(tråden!)

keroro

Rolex
2-Faktor
Jag antar att de flesta som hänger i denna tråd redan har hittat till forumet www.seiko7a38.com som är ett helt forum dedikerat till 7a38-urverket och närliggande modeller från 80-talet. I princip så rattas det av en enda person (som också gör 99% av alla inlägg) tillika ägare och admin. Gränssnittet lämnar en hel del att önska men det är bokstavligen en hel ocean av information man finner där.

Admin av forumet (Paul) har även nyligen börjat använda Instagram (https://www.instagram.com/seiko7a38forum) och är man inbiten 7a38-nörd så är det en absolut fröjd att se variationen som finns. De fåtal 7a38-klockor vi har sett rotera här på klocksnack är bara en droppe i Mississippi av modellerna som Seiko släppt. Paul har tydligen 300+ i sin samling (!) och skulle väl kunna fylla flödet med en ny klocka varje dag. Se själva det som han lagt upp hittills:

Anteckning 2020-08-20 151703.jpg
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Jag antar att de flesta som hänger i denna tråd redan har hittat till forumet www.seiko7a38.com som är ett helt forum dedikerat till 7a38-urverket och närliggande modeller från 80-talet. I princip så rattas det av en enda person (som också gör 99% av alla inlägg) tillika ägare och admin. Gränssnittet lämnar en hel del att önska men det är bokstavligen en hel ocean av information man finner där.

Admin av forumet (Paul) har även nyligen börjat använda Instagram (https://www.instagram.com/seiko7a38forum) och är man inbiten 7a38-nörd så är det en absolut fröjd att se variationen som finns. De fåtal 7a38-klockor vi har sett rotera här på klocksnack är bara en droppe i Mississippi av modellerna som Seiko släppt. Paul har tydligen 300+ i sin samling (!) och skulle väl kunna fylla flödet med en ny klocka varje dag. Se själva det som han lagt upp hittills:

Anteckning 2020-08-20 151703.jpg
Detta ökade plötsligt mitt sug på nytt för en 7a38:a eller kanske en 7a28:a.
 

parasec

Rolex
2-Faktor

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Var låg denna ute? Jag får se till att skaffa mig en 7a28 eller 7a38 någon gång igen. Denna från James Bond var riktigt snygg.

@keroro Hur många har du nu i samlingen?

Var ute på k&s, missade den också :(

 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Äntligen blev man med en 7a28! 🎉 lagom möglig och härjad, syns att den levt ett hårt liv. Enda nackdelen är att länken är så kort. Är det någon som sitter på en eller två extra bitar så PMa gärna...
IMG_20201113_202627.jpg

Snygg! Står det Speedmaster på spännet också :D?

Kolla efter "clasp extension" på ebay. Det kan vara en lösning också.

+1 på ovan, har räddat mig många gånger. Brukar köpa härifrån: https://www.ebay.com/itm/Watch-Stra...var=500153767259&_trksid=p2057872.m2749.l2649
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Tyvärr ingen "Speedmaster" på denna! Hade det gjort det hade man nästan kunnat checka ut från samlandet (bara nästan dock...) :cool:

Tack för tipset med extension, jag har sett dem också. Har du någon bild på hur det ser ut med extension på? Kan man sätta två på varandra i följd? Jag tror faktiskt inte ens en förlängning räcker, länken är säkert bara 15 cm kort (alla avtagbara bitar är borta!)
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tyvärr ingen "Speedmaster" på denna! Hade det gjort det hade man nästan kunnat checka ut från samlandet (bara nästan dock...) :cool:

Tack för tipset med extension, jag har sett dem också. Har du någon bild på hur det ser ut med extension på? Kan man sätta två på varandra i följd? Jag tror faktiskt inte ens en förlängning räcker, länken är säkert bara 15 cm kort (alla avtagbara bitar är borta!)

Hmm, aldrig provat med två i rad men det borde gå, i värsta fall får du la använda ståltråd :D Här kommer en bild:

PXL_20201117_132932692.PORTRAIT-02.ORIGINAL.jpg


Upplever ingen direkt plus eller minuskänsla va att ha förlängningen på länken.
 
Topp