• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Seiko SBDC051 / SBDC053 / SPB051 / SPB053

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Wtf
Screenshot_20170917-170625.png
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Måste ha en SBDC053 eller 51. Men frågan är vilken... Länk är trevligt att ha, men inget måste. Alltså handlar det om färgen. Svart eller blå, svart eller blå... Kan inte bestämma mig. Älskar blått på dykare och har ingen blå dykare just nu. Samtidigt kanske svart är bättre i längden. Svårt det här!
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Har mer eller mindre bestämt mig för en svart. Väntar mest på att den ska dyka upp hos Seiya. Vad säger ni som har haft en ett tag? Fortfarande nöjda?
 

Herr_Katt

Cartier
2-Faktor
var precis inne på magnussons ur i gbg o klämde på båda, de fick in igår :cool:
svarta listade 13k, blå kommer jag inte ihåg
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Är en sucker för detaljer så när jag först såg denna produktinformation så blev jag lite till mig, Saratsupolerad fasning på boetten :pompus:, aldrig fått möjlighet att granska i detalj hur denna exotiska polering blir men har väl en rosaskimrande uppfattning om resultatet.
CF860D56-80CA-4387-A8AB-A49E2318DCAB.png

Nu med klockan i min hand så känns det lite som ett antiklimax i detta avseende. Okej det är ingen dålig polering men jag kan klart och tydligt se (med lupp :)) en underliggande störning av reflektionen och ojämnheter och helt ärligt ser jag ingen skillnad på denna och övrigt polerade ytor.

Är det helt enkelt så att Saratsupoleringen är bara en speciell teknik men resultatet är som vilken polering som helst eller kör Seiko med en fuling och påstår sig göra någon som inte görs? Kul om någon annan tittar på sin klocka och ser om ni ser någon skillnad på ytorna. I övrigt är jag mycket nöjd med klockan :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är en sucker för detaljer så när jag först såg denna produktinformation så blev jag lite till mig, Saratsupolerad fasning på boetten :pompus:, aldrig fått möjlighet att granska i detalj hur denna exotiska polering blir men har väl en rosaskimrande uppfattning om resultatet.
CF860D56-80CA-4387-A8AB-A49E2318DCAB.png

Nu med klockan i min hand så känns det lite som ett antiklimax i detta avseende. Okej det är ingen dålig polering men jag kan klart och tydligt se (med lupp :)) en underliggande störning av reflektionen och ojämnheter och helt ärligt ser jag ingen skillnad på denna och övrigt polerade ytor.

Är det helt enkelt så att Saratsupoleringen är bara en speciell teknik men resultatet är som vilken polering som helst eller kör Seiko med en fuling och påstår sig göra någon som inte görs? Kul om någon annan tittar på sin klocka och ser om ni ser någon skillnad på ytorna. I övrigt är jag mycket nöjd med klockan :)
SEIKO ljuger inte så den tanken kan du släppa.
Zaratsu har många namn; blade polish. Sallaz polish (Casio), lapping polish (Swiss made).

Visst är den zaratsupolerad men den har ju även Diashield vilket är en ytbehandling för att motstå repor. Vet inte vad du menar med ”vilken polering som helst”.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
SEIKO ljuger inte så den tanken kan du släppa.
Zaratsu har många namn; blade polish. Sallaz polish (Casio), lapping polish (Swiss made).

Visst är den zaratsupolerad men den har ju även Diashield vilket är en ytbehandling för att motstå repor. Vet inte vad du menar med ”vilken polering som helst”.
Var väl galet skrivet av mig kanske, andra tekniker var väl vad jag ville få fram. Inbillade mig bara att jag skulle se en jämnare ytstruktur än den jag har men det är väl kanske snare en fråga om nerlagd arbetstid än tillvägagångssätt.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Sååå... Är svårt sugen och riktigt nära att köpa en.
Förmodligen blå, även om valet är svårt även där.

Rädd att den kommer kännas för stor. Har provat klockan två gånger och tycker storleken funkar, och man kanske vänjer sig med storleken efter tid?
Eller kommer den bara kännas större och större tro?
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Sååå... Är svårt sugen och riktigt nära att köpa en.
Förmodligen blå, även om valet är svårt även där.

Rädd att den kommer kännas för stor. Har provat klockan två gånger och tycker storleken funkar, och man kanske vänjer sig med storleken efter tid?
Eller kommer den bara kännas större och större tro?
Har haft min blåa sedan början av augusti och den är aningen stor måste jag nog säga. Jag har 18 cm handled och det funkar absolut men hade diametern bara varit aningen mindre hade den varit perfekt. Allt annat är grymt bra, älskar den låga profilen och den snygga vridringen. Skulle jag jämföra med någon av mina andra klockor skulle jag nog säga att den liknar PO 43,5 mest (dock betydligt tunnare och lättare).

Original-gummit som breddar sig före luggarna gör att proportionerna blir bättre men som sagt, en aningen för bred klocka i min mening. Gillar den dock tillräckligt för att inte sälja :cigar:
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Har haft min blåa sedan början av augusti och den är aningen stor måste jag nog säga. Jag har 18 cm handled och det funkar absolut men hade diametern bara varit aningen mindre hade den varit perfekt. Allt annat är grymt bra, älskar den låga profilen och den snygga vridringen. Skulle jag jämföra med någon av mina andra klockor skulle jag nog säga att den liknar PO 43,5 mest (dock betydligt tunnare och lättare).

Original-gummit som breddar sig före luggarna gör att proportionerna blir bättre men som sagt, en aningen för bred klocka i min mening. Gillar den dock tillräckligt för att inte sälja :cigar:

Ajdå. Jag har en handled på 16.5-17cm typ. Så då lär jag ju absolut känna så antar jag :(

Å andra sidan kanske den bara känns stor för en själv men ser ok ut från andras perspektiv?
Jag vet inte. Jag försöker vill intala mig själv att den funkar för jag gillar den så mycket.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Ajdå. Jag har en handled på 16.5-17cm typ. Så då lär jag ju absolut känna så antar jag :(

Å andra sidan kanske den bara känns stor för en själv men ser ok ut från andras perspektiv?
Jag vet inte. Jag försöker vill intala mig själv att den funkar för jag gillar den så mycket.
Du får se till att prova den ordentligt först :) Annars tror jag iofs inte att den är svår att flippa om du kan tänka mig dig att tappa några kronor.
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Ajdå. Jag har en handled på 16.5-17cm typ. Så då lär jag ju absolut känna så antar jag :(

Å andra sidan kanske den bara känns stor för en själv men ser ok ut från andras perspektiv?
Jag vet inte. Jag försöker vill intala mig själv att den funkar för jag gillar den så mycket.
Om du kollar på mina bilder från tidigare i tråden kan du se hur den ser ut på min handled som är 16-16,5cm.
 
Topp