• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Servicekostnader

Har en explorer 2 som ska servas i Stockholm.
Är det endast auteriserade som gäller?
Allt gott
Det är ju helt omöjligt att svara på. Är det viktigt för dig att det är en auktoriserad verkstad som gör det? Det finns MASSOR med urmakare som servar Rolex om du inte tycket det och vill betala den premie det innebär.

Kommer servicen att bli lika bra? Ja, med all säkerhet, förutsatt att du inte väljer en sopa.
 
Det är ju helt omöjligt att svara på. Är det viktigt för dig att det är en auktoriserad verkstad som gör det? Det finns MASSOR med urmakare som servar Rolex om du inte tycket det och vill betala den premie det innebär.

Kommer servicen att bli lika bra? Ja, med all säkerhet, förutsatt att du inte väljer en sopa.
Med service antar jag att du menar utförandet av "reparationen". Inte själva bemötandet.
Om det bara handlar om att tvätta och smörja är det ju inga konstigheter. Men om man behöver byta delar för att nå "Rolexprecision" så sitter man ju där.
Värt att veta är ju att Rolex byter delar till viss del förebyggande för att garantera precisionen i sin verk. Hur gör en oberoende då?

Det är åtminstone den uppfattning jag fått efter att ha talat med en av Urmakarskolans urmakare, som är certifierad för Rolex.
 
Fair enough. Går det då att säga vad som är prisvärd service utifrån en procentsats av varans värde?

Säg att du köper ett par bättre skor för 3000:-. Din första "service" hos skomakaren kommer kosta 10-50% av inköpsvärdet. Är det också att kasta pengarna i sjön och hutlöst dyrt?
Jag skulle definitivt tycka att 1500 är en dyr service på ett par skor 😁
 
Jag skulle definitivt tycka att 1500 är en dyr service på ett par skor 😁
Jag betalade nyligen runt 1500 för en reparation av ett par skor hos min lokala skomakare. Ny sula och lite specialjobb med nytt läder på mina gamla favoritkängor. Ett jättefint utfört jobb. Jag gillar känslan att ta hand om prylar jag tycker om och kan behålla länge. Är också glad att det finns så pass duktiga hantverkare som kan utföra det.
Är man själv hantverkare har man större förståelse varför det kostar som det gör.
 
Jag betalade nyligen runt 1500 för en reparation av ett par skor hos min lokala skomakare. Ny sula och lite specialjobb med nytt läder på mina gamla favoritkängor. Ett jättefint utfört jobb. Jag gillar känslan att ta hand om prylar jag tycker om och kan behålla länge. Är också glad att det finns så pass duktiga hantverkare som kan utföra det.
Är man själv hantverkare har man större förståelse varför det kostar som det gör.
Håller med. Jag lät laga en gammal läderportfölj jag hittade på Tradera. Den saknade axelrem och låset behövde fixas. Har för mig jag gav en tusenlapp till skinnsömmaren, vilket var dubbelt så mycket som jag gav för den från början. Men jag gillade färgen och formen och det kändes bra i själen att ge den nytt liv, så det kändes värt det. Senare blev det en uppskattad present till min svärfar.
 
Jag betalade nyligen runt 1500 för en reparation av ett par skor hos min lokala skomakare. Ny sula och lite specialjobb med nytt läder på mina gamla favoritkängor. Ett jättefint utfört jobb. Jag gillar känslan att ta hand om prylar jag tycker om och kan behålla länge. Är också glad att det finns så pass duktiga hantverkare som kan utföra det.
Är man själv hantverkare har man större förståelse varför det kostar som det gör.
Tycker det är självklart att reparera det som är värt att reparera. Skor tillhör absolut den kategorin även om det är OT. Sen har jag respekt för att det kan vara svårt att bara köpa kvalitet när man bygger sin garderob.
Men för att komma tillbaka till klockor så kan jag inte för mitt liv kunna försvara att köpa billiga klockor som man slänger när de är slut. Känns dåligt ur alla aspekter. Med det syftar jag givetvis jag inte på kvartsur av bra kvalitet.
Sen att det är dyrt att serva beror väl tyvärr på tillverkarnas monopol, i många avseenden värre än biltillverkarnas. Tittar man på vad en duktig urmakare tar för en fullservice på ett vintage-ur så är det ju överkomligt med tanke på att man snittar på vart tionde år.
 
Hade en reparation som gick på drygt 290k sek förra veckan, så det är väl helt subjektivt.

Intressant nog så ju dyrare klockor blir, ju "billigare" blir service jämtemot listpriset.
Rolex & Omega för 90-130k, ca 10-15k, så 12-18% höftat.
Kostnaden på reparationen ovan var drygt 5%, så det är helt subjektivt. Men samtidigt tycker jag att 15k är lite magstarkt för Omegas 1861 verk.
 
Hade en reparation som gick på drygt 290k sek förra veckan, så det är väl helt subjektivt.

Intressant nog så ju dyrare klockor blir, ju "billigare" blir service jämtemot listpriset.
Rolex & Omega för 90-130k, ca 10-15k, så 12-18% höftat.
Kostnaden på reparationen ovan var drygt 5%, så det är helt subjektivt. Men samtidigt tycker jag att 15k är lite magstarkt för Omegas 1861 verk.
Hur mycket tid skulle du säga lägger en urmakare på en fullservice av ett vanligt, enkelt urverk?
 
Hade en reparation som gick på drygt 290k sek förra veckan, så det är väl helt subjektivt.

Intressant nog så ju dyrare klockor blir, ju "billigare" blir service jämtemot listpriset.
Rolex & Omega för 90-130k, ca 10-15k, så 12-18% höftat.
Kostnaden på reparationen ovan var drygt 5%, så det är helt subjektivt. Men samtidigt tycker jag att 15k är lite magstarkt för Omegas 1861 verk.
Vad reparerade du, din privata helikopter?
 
Hur mycket tid skulle du säga lägger en urmakare på en fullservice av ett vanligt, enkelt urverk?
Generellt om det inte är något speciellt komplicerat, typ split sekund kronograf, evighetskalender, tourbillon etc, eller en osedvanligt komplicerad reparation/skadad klocka så drygt en hel arbetsdag för en vettig urmakare. Förutsatt att man har alla reservedelar i lager.
 
Jag betalade nyligen runt 1500 för en reparation av ett par skor hos min lokala skomakare. Ny sula och lite specialjobb med nytt läder på mina gamla favoritkängor. Ett jättefint utfört jobb. Jag gillar känslan att ta hand om prylar jag tycker om och kan behålla länge. Är också glad att det finns så pass duktiga hantverkare som kan utföra det.
Är man själv hantverkare har man större förståelse varför det kostar som det gör.
Håller helt med om att man skall reparera och återanvända så långt det är vettigt. Om man passerar gränsen för vad som är ekonomiskt rimligt kan det ju fortfarande finnas affektionsvärde eller miljöhänsyn o annat att ta hänsyn till men då kanske det inte längre handlar om vad som är ekonomiskt försvarbart.
 
Generellt om det inte är något speciellt komplicerat, typ split sekund kronograf, evighetskalender, tourbillon etc, eller en osedvanligt komplicerad reparation/skadad klocka så drygt en hel arbetsdag för en vettig urmakare. Förutsatt att man har alla reservedelar i lager.
Av ren nyfikenhet, den dyra servicen du gjorde nyligen, hur många arbetstimmar krävde den?
Håller annars med om att 15k för ett cal. 1861 är väl saftigt.
 
Av ren nyfikenhet, den dyra servicen du gjorde nyligen, hur många arbetstimmar krävde den?
Håller annars med om att 15k för ett cal. 1861 är väl saftigt.
Vet inte exakt, men över två veckor på den. Hela tourbillin buren och balansen behövde bytas ut. Den nya måste byggas och justeras från grunden, vilket tar tid.
 
  • Like
Reactions: fc2
Hade en reparation som gick på drygt 290k sek förra veckan, så det är väl helt subjektivt.

Intressant nog så ju dyrare klockor blir, ju "billigare" blir service jämtemot listpriset.
Rolex & Omega för 90-130k, ca 10-15k, så 12-18% höftat.
Kostnaden på reparationen ovan var drygt 5%, så det är helt subjektivt. Men samtidigt tycker jag att 15k är lite magstarkt för Omegas 1861 verk.
Ja blir ju väldigt stor skillnad på en reparation och en service när vi pratar den typen av klockor. Alltså att laga en sönderslagen klocka med nya delar och justera in allt på nytt jämfört med att bara göra rent och olja på en service.

Har gjort en sönderslagen Lange perpetual tourbillon för längesedan där reparationen gick lös motsvarande priset på en ny standard VW Golf. Medan en vanlig service på samma klocka mer är åt hållet vad en bättre begagnad Omega speedmaster kostar.

Sedan är ju spareparts vansinnigt dyra beroende på. Har t.ex. hört att en keramik boett till en ”Dark side of the moon” speedmaster går lös på närmare 80k om man som auktoriserad verkstad köper den från swatch group. Så den klockan vill man inte tappa ner i klinkergolv…
 
Senast ändrad:
Ja blir ju väldigt stor skillnad på en reparation och en service när vi pratar den typen av klockor. Alltså att laga en sönderslagen klocka med nya delar och justera in allt på nytt jämfört med att bara göra rent och olja på en service.

Har gjort en sönderslagen Lange perpetual tourbillon för längesedan där reparationen gick lös motsvarande priset på en ny standard VW Golf. Medan en vanlig service på samma klocka mer är åt hållet vad en bättre begagnad Omega speedmaster kostar.

Sedan är ju spareparts vansinnigt dyra beroende på. Har t.ex. hört att en keramik boett till en ”Dark side of the moon” speedmaster går lös på närmare 80k om man som auktoriserad verkstad köper den från swatch group. Så den klockan vill man inte tappa ner i klinkergolv…
Stämmer helt såklart.
Dock så är grundpriset för en vanlig service, utan några speciella delar, på Richard Mille 4,000 CHF.
5,800 CHF för kronografer, typ RM011.

Grundservice på en tourbillon är 14,000 CHF om jag inte minns helt fel. Så rätt galna priser, men de är i linje med listpriserna, om än lite låga jämförelsevis med Rolex listpriset jmf. Servicekostnad.
 
Ja blir ju väldigt stor skillnad på en reparation och en service när vi pratar den typen av klockor. Alltså att laga en sönderslagen klocka med nya delar och justera in allt på nytt jämfört med att bara göra rent och olja på en service.

Har gjort en sönderslagen Lange perpetual tourbillon för längesedan där reparationen gick lös motsvarande priset på en ny standard VW Golf. Medan en vanlig service på samma klocka mer är åt hållet vad en bättre begagnad Omega speedmaster kostar.

Sedan är ju spareparts vansinnigt dyra beroende på. Har t.ex. hört att en keramik boett till en ”Dark side of the moon” speedmaster går lös på närmare 80k om man som auktoriserad verkstad köper den från swatch group. Så den klockan vill man inte tappa ner i klinkergolv…
Oj, 80k. Får man väl lägga på en begagnad, och eftersom boetterna ska vara så stryktåliga är det väl nästan bättre att göra så.
 
Det är ju helt omöjligt att svara på. Är det viktigt för dig att det är en auktoriserad verkstad som gör det? Det finns MASSOR med urmakare som servar Rolex om du inte tycket det och vill betala den premie det innebär.

Kommer servicen att bli lika bra? Ja, med all säkerhet, förutsatt att du inte väljer en sopa.
Så vitt jag vet så har rolex och omega strypt möjligheten har få tag på reservdelar sen ett tag tillbaka. Där av frågan. Så du menar att de finns ett flöde av detta fortfarande ? Ursäkta den novisa frågan, har inte varit så aktiv de senaste.
 
Så vitt jag vet så har rolex och omega strypt möjligheten har få tag på reservdelar sen ett tag tillbaka. Där av frågan. Så du menar att de finns ett flöde av detta fortfarande ? Ursäkta den novisa frågan, har inte varit så aktiv de senaste.
Dom gör säkert det dom kan för att skapa en monopolmarknad men det finns sätt för urmakare att komma runt det om dom vill.

Sen vore det ju inte helt fel detta lagreglerades precis som inom bilbranschen så att tillverkare inte kan försöka tvinga konsumenterna att köra sin service från ett ställe. Men jag gissar att set inte är en konsumentgrupp som någon politiker ömmar särskilt för så det ligger nog inte på bordet på ett tag.
 
Dom gör säkert det dom kan för att skapa en monopolmarknad men det finns sätt för urmakare att komma runt det om dom vill.

Sen vore det ju inte helt fel detta lagreglerades precis som inom bilbranschen så att tillverkare inte kan försöka tvinga konsumenterna att köra sin service från ett ställe. Men jag gissar att set inte är en konsumentgrupp som någon politiker ömmar särskilt för så det ligger nog inte på bordet på ett tag.
Cousins.uk kämpade länge och väl (typ 10 år), men det gick inte vägen...


(Bakgrund: https://www.watchrepairtalk.com/topic/20934-cousins-update-swatch-v-cousins/)
 
Sen vore det ju inte helt fel detta lagreglerades precis som inom bilbranschen så att tillverkare inte kan försöka tvinga konsumenterna att köra sin service från ett ställe.
Om jag inte är helt felinformerad gäller samma lagstiftning för alla tillverkare inom EU, även när det kommer till tillgången på reservdelar. Det borde alltså innebära att tillverkare i exempelvis Tyskland – som Lange – inte kan införa begränsningar som hindrar oberoende urmakare från att få tag i delar. Tyvärr respekteras inte denna lagstiftning.

För mig som arbetar oberoende innebär detta att det ofta är mycket svårt, ibland nästintill omöjligt, att få tag på originaldelar. I många fall är räddningen att det finns generiska delar av hög kvalitet, vilket ofta är fallet med Rolex. Dessa delar är dock inte billiga – en enkel skruv till en Rolex-brygga kan i skrivande stund kosta omkring 100 kronor. I vår lilla krets av oberoende reparatörer försöker vi därför hjälpa varandra genom att dela med oss av våra egna blygsamma lager.

På tal om Rolex-skruvar: något som kanske inte alla känner till är att dessa skruvar dras åt maskinellt vid monteringen av verket hos Rolex. Vid varje service byts också samtliga skruvar ut – och även då dras de åt maskinellt. Jag har själv erfarenhet av hur lätt det är att skruvhuvuden går av på Rolex-verk. Min uppfattning är att detta beror på att metallen i skruvarna försvagas något vid den maskinella åtdragningen, vilket sannolikt också är anledningen till att de alltid byts ut vid service.
 
Om jag inte är helt felinformerad gäller samma lagstiftning för alla tillverkare inom EU, även när det kommer till tillgången på reservdelar. Det borde alltså innebära att tillverkare i exempelvis Tyskland – som Lange – inte kan införa begränsningar som hindrar oberoende urmakare från att få tag i delar. Tyvärr respekteras inte denna lagstiftning.

För mig som arbetar oberoende innebär detta att det ofta är mycket svårt, ibland nästintill omöjligt, att få tag på originaldelar. I många fall är räddningen att det finns generiska delar av hög kvalitet, vilket ofta är fallet med Rolex. Dessa delar är dock inte billiga – en enkel skruv till en Rolex-brygga kan i skrivande stund kosta omkring 100 kronor. I vår lilla krets av oberoende reparatörer försöker vi därför hjälpa varandra genom att dela med oss av våra egna blygsamma lager.

På tal om Rolex-skruvar: något som kanske inte alla känner till är att dessa skruvar dras åt maskinellt vid monteringen av verket hos Rolex. Vid varje service byts också samtliga skruvar ut – och även då dras de åt maskinellt. Jag har själv erfarenhet av hur lätt det är att skruvhuvuden går av på Rolex-verk. Min uppfattning är att detta beror på att metallen i skruvarna försvagas något vid den maskinella åtdragningen, vilket sannolikt också är anledningen till att de alltid byts ut vid service.
Du menar att Rolex verkstäder har en maskin som drar åt skruvarna?
 
Du menar att Rolex verkstäder har en maskin som drar åt skruvarna?
Jag tolkar det också så men tror det är en missuppfattning. Självklart har inte AD verkstäder en maskin som drar åt skruvar.

Vissa moment i produktionen hos Rolex är helt automatiserad där skruvar dras åt maskinellt till ett visst moment men detta skadar inte några skruvar snarare tvärt om då de inte riskerar att dras för hårt.

Samtliga skruvar i verken byts inte heller ut vid varje service utan de byts vid behov oftast om de är skadade i skruvspåren eftersom Rolex är ganska populära att skruva i av oauktoriserade urmakare.

Sedan finns det vissa verk där det av konstruktionsskäl är mycket viktigt med rätt moment vid åtdragande av skruven. Där byts ofta skruven av säkerhetsskäl då man inte kan se på en skruv om den tidigare skulle vara tilldragen över momentgränsen. De nya utbytta skruvarna där detta är viktigt dras då åt med en momentmejsel som denna.

IMG_0616.jpeg
 
Jag tolkar det också så men tror det är en missuppfattning. Självklart har inte AD verkstäder en maskin som drar åt skruvar.

Vissa moment i produktionen hos Rolex är helt automatiserad där skruvar dras åt maskinellt till ett visst moment men detta skadar inte några skruvar snarare tvärt om då de inte riskerar att dras för hårt.

Samtliga skruvar i verken byts inte heller ut vid varje service utan de byts vid behov oftast om de är skadade i skruvspåren eftersom Rolex är ganska populära att skruva i av oauktoriserade urmakare.

Sedan finns det vissa verk där det av konstruktionsskäl är mycket viktigt med rätt moment vid åtdragande av skruven. Där byts ofta skruven av säkerhetsskäl då man inte kan se på en skruv om den tidigare skulle vara tilldragen över momentgränsen. De nya utbytta skruvarna där detta är viktigt dras då åt med en momentmejsel som denna.

IMG_0616.jpeg
Var brukar dessa skruvar sitta? Antar att du pratat om tex Lange då.

Är det ofta för att ej dra för hårt eller att ej dra för löst för att skruven riskerar lossna?
 
Är det ofta för att ej dra för hårt eller att ej dra för löst för att skruven riskerar lossna?
Jag kan inget om urmakeri, men gissar att i det här fallet så är det samma som i andra branscher där saker skruvas fast med ett visst moment - det är för att inte dra åt för hårt så att saker går sönder eller klämmer åt för mycket.
 
Var brukar dessa skruvar sitta? Antar att du pratat om tex Lange då.

Är det ofta för att ej dra för hårt eller att ej dra för löst för att skruven riskerar lossna?
Rent generellt och inte bara för Lange är det för skruvar som fäster i tunnväggigt material på andra komponenter samt där gängan är av liten dimension i förhållande till diameter på skallen kan t.ex. vara olika kronografskruvar, spärrhjul och liknande.

Funktionellt är momentet viktigt för att skruven skall kunna dras tillräckligt hårt för att inte lossna men utan att skadas. Det är extra viktigt eftersom ingen annan gänglåsning används i urverket än just ett korrekt åtdragnings moment. Lösa skruvar har en tendens att lossna eftersom en klocka som används rör sig.

En annan viktig faktor är hur urverket klarar stötar. Vid konstruktion av nya urverk slagtestas nästan alltid dessa till 5000G för att simulera en hård stöt. Utgår man från det behöver t.ex. en rotorskruv på ett ETA 7750 klara en kraft på 20 kg vid ett platt fall ner i stengolv. ETA 7750 som är favorit verk i många kända tillverkares kronografer har en förhållandevis tung rotor (3.9-4.0 gram) och vid 5000G är det enkelt att räkna ut vad den kraften motsvarar (ca. 19,65kg) finns det då en försvagning i skruven för att den är för hårt dragen så går den troligen sönder. Är den istället för löst dragen saknas tillräckligt med klämkraft och man kan få en förstärkning av stöten som orsakar mikrosläppningar och deformationer som leder till att skruven kan hålla men vid senare tillfälle går av vid mycket mindre påfrestningar då den blivit utmattad.

Dvs. många klockor där urmakaren råkar ut för att en skruvskalle går sönder har troligen varit utsatt för någon stöt så att skruven har någon mikrodefekt och inte för att den är fel monterad, åtminstone inte från fabrik eller AD verkstad.

Det som är vanligast att man stöter på som urmakare är att verkhållarskruvar lossnat eller brutits av. Men även rotorskruv på automater har åtminstone jag själv sett flera gånger. Skruvar som i sin tur letat sig in i verket och ofta blockerat så det är tvärstopp. Men det kan i princip vara vilken skruv som helst i hela verket, jag har sett mycket konstigt… 😅

Slutligen vanligtvis sitter åtdragningsmomentet i fingrarna på en utbildad urmakare så det är sällan och bara vid specifika fall som en sån moment skruvmejsel används. Då är det mer vanligt att boetten på klockan stängs med ett visst moment för vattentätheten. Värdet där för en vanlig Rolex Sub bör ligga någonstans runt 5 N m.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp