Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är ju helt omöjligt att svara på. Är det viktigt för dig att det är en auktoriserad verkstad som gör det? Det finns MASSOR med urmakare som servar Rolex om du inte tycket det och vill betala den premie det innebär.Har en explorer 2 som ska servas i Stockholm.
Är det endast auteriserade som gäller?
Allt gott
Med service antar jag att du menar utförandet av "reparationen". Inte själva bemötandet.Det är ju helt omöjligt att svara på. Är det viktigt för dig att det är en auktoriserad verkstad som gör det? Det finns MASSOR med urmakare som servar Rolex om du inte tycket det och vill betala den premie det innebär.
Kommer servicen att bli lika bra? Ja, med all säkerhet, förutsatt att du inte väljer en sopa.
Jag skulle definitivt tycka att 1500 är en dyr service på ett par skorFair enough. Går det då att säga vad som är prisvärd service utifrån en procentsats av varans värde?
Säg att du köper ett par bättre skor för 3000:-. Din första "service" hos skomakaren kommer kosta 10-50% av inköpsvärdet. Är det också att kasta pengarna i sjön och hutlöst dyrt?
Jag betalade nyligen runt 1500 för en reparation av ett par skor hos min lokala skomakare. Ny sula och lite specialjobb med nytt läder på mina gamla favoritkängor. Ett jättefint utfört jobb. Jag gillar känslan att ta hand om prylar jag tycker om och kan behålla länge. Är också glad att det finns så pass duktiga hantverkare som kan utföra det.Jag skulle definitivt tycka att 1500 är en dyr service på ett par skor![]()
Håller med. Jag lät laga en gammal läderportfölj jag hittade på Tradera. Den saknade axelrem och låset behövde fixas. Har för mig jag gav en tusenlapp till skinnsömmaren, vilket var dubbelt så mycket som jag gav för den från början. Men jag gillade färgen och formen och det kändes bra i själen att ge den nytt liv, så det kändes värt det. Senare blev det en uppskattad present till min svärfar.Jag betalade nyligen runt 1500 för en reparation av ett par skor hos min lokala skomakare. Ny sula och lite specialjobb med nytt läder på mina gamla favoritkängor. Ett jättefint utfört jobb. Jag gillar känslan att ta hand om prylar jag tycker om och kan behålla länge. Är också glad att det finns så pass duktiga hantverkare som kan utföra det.
Är man själv hantverkare har man större förståelse varför det kostar som det gör.
Tycker det är självklart att reparera det som är värt att reparera. Skor tillhör absolut den kategorin även om det är OT. Sen har jag respekt för att det kan vara svårt att bara köpa kvalitet när man bygger sin garderob.Jag betalade nyligen runt 1500 för en reparation av ett par skor hos min lokala skomakare. Ny sula och lite specialjobb med nytt läder på mina gamla favoritkängor. Ett jättefint utfört jobb. Jag gillar känslan att ta hand om prylar jag tycker om och kan behålla länge. Är också glad att det finns så pass duktiga hantverkare som kan utföra det.
Är man själv hantverkare har man större förståelse varför det kostar som det gör.
Hur mycket tid skulle du säga lägger en urmakare på en fullservice av ett vanligt, enkelt urverk?Hade en reparation som gick på drygt 290k sek förra veckan, så det är väl helt subjektivt.
Intressant nog så ju dyrare klockor blir, ju "billigare" blir service jämtemot listpriset.
Rolex & Omega för 90-130k, ca 10-15k, så 12-18% höftat.
Kostnaden på reparationen ovan var drygt 5%, så det är helt subjektivt. Men samtidigt tycker jag att 15k är lite magstarkt för Omegas 1861 verk.
Vad reparerade du, din privata helikopter?Hade en reparation som gick på drygt 290k sek förra veckan, så det är väl helt subjektivt.
Intressant nog så ju dyrare klockor blir, ju "billigare" blir service jämtemot listpriset.
Kostnaden på reparationen ovan var drygt 5%, så det är helt subjektivt. Men samtidigt tycker jag att 15k är lite magstarkt för Omegas 1861 verk.
Sönderslagen RM TourbillonVad reparerade du, din privata helikopter?
Generellt om det inte är något speciellt komplicerat, typ split sekund kronograf, evighetskalender, tourbillon etc, eller en osedvanligt komplicerad reparation/skadad klocka så drygt en hel arbetsdag för en vettig urmakare. Förutsatt att man har alla reservedelar i lager.Hur mycket tid skulle du säga lägger en urmakare på en fullservice av ett vanligt, enkelt urverk?
Håller helt med om att man skall reparera och återanvända så långt det är vettigt. Om man passerar gränsen för vad som är ekonomiskt rimligt kan det ju fortfarande finnas affektionsvärde eller miljöhänsyn o annat att ta hänsyn till men då kanske det inte längre handlar om vad som är ekonomiskt försvarbart.Jag betalade nyligen runt 1500 för en reparation av ett par skor hos min lokala skomakare. Ny sula och lite specialjobb med nytt läder på mina gamla favoritkängor. Ett jättefint utfört jobb. Jag gillar känslan att ta hand om prylar jag tycker om och kan behålla länge. Är också glad att det finns så pass duktiga hantverkare som kan utföra det.
Av ren nyfikenhet, den dyra servicen du gjorde nyligen, hur många arbetstimmar krävde den?Generellt om det inte är något speciellt komplicerat, typ split sekund kronograf, evighetskalender, tourbillon etc, eller en osedvanligt komplicerad reparation/skadad klocka så drygt en hel arbetsdag för en vettig urmakare. Förutsatt att man har alla reservedelar i lager.
Vet inte exakt, men över två veckor på den. Hela tourbillin buren och balansen behövde bytas ut. Den nya måste byggas och justeras från grunden, vilket tar tid.Av ren nyfikenhet, den dyra servicen du gjorde nyligen, hur många arbetstimmar krävde den?
Håller annars med om att 15k för ett cal. 1861 är väl saftigt.
Vad justerar man på en sådan?Vet inte exakt, men över två veckor på den. Hela tourbillin buren och balansen behövde bytas ut. Den nya måste byggas och justeras från grunden, vilket tar tid.
Ja blir ju väldigt stor skillnad på en reparation och en service när vi pratar den typen av klockor. Alltså att laga en sönderslagen klocka med nya delar och justera in allt på nytt jämfört med att bara göra rent och olja på en service.Hade en reparation som gick på drygt 290k sek förra veckan, så det är väl helt subjektivt.
Stämmer helt såklart.Ja blir ju väldigt stor skillnad på en reparation och en service när vi pratar den typen av klockor. Alltså att laga en sönderslagen klocka med nya delar och justera in allt på nytt jämfört med att bara göra rent och olja på en service.
Har gjort en sönderslagen Lange perpetual tourbillon för längesedan där reparationen gick lös motsvarande priset på en ny standard VW Golf. Medan en vanlig service på samma klocka mer är åt hållet vad en bättre begagnad Omega speedmaster kostar.
Sedan är ju spareparts vansinnigt dyra beroende på. Har t.ex. hört att en keramik boett till en ”Dark side of the moon” speedmaster går lös på närmare 80k om man som auktoriserad verkstad köper den från swatch group. Så den klockan vill man inte tappa ner i klinkergolv…
Oj, 80k. Får man väl lägga på en begagnad, och eftersom boetterna ska vara så stryktåliga är det väl nästan bättre att göra så.Ja blir ju väldigt stor skillnad på en reparation och en service när vi pratar den typen av klockor. Alltså att laga en sönderslagen klocka med nya delar och justera in allt på nytt jämfört med att bara göra rent och olja på en service.
Har gjort en sönderslagen Lange perpetual tourbillon för längesedan där reparationen gick lös motsvarande priset på en ny standard VW Golf. Medan en vanlig service på samma klocka mer är åt hållet vad en bättre begagnad Omega speedmaster kostar.
Sedan är ju spareparts vansinnigt dyra beroende på. Har t.ex. hört att en keramik boett till en ”Dark side of the moon” speedmaster går lös på närmare 80k om man som auktoriserad verkstad köper den från swatch group. Så den klockan vill man inte tappa ner i klinkergolv…
Så vitt jag vet så har rolex och omega strypt möjligheten har få tag på reservdelar sen ett tag tillbaka. Där av frågan. Så du menar att de finns ett flöde av detta fortfarande ? Ursäkta den novisa frågan, har inte varit så aktiv de senaste.Det är ju helt omöjligt att svara på. Är det viktigt för dig att det är en auktoriserad verkstad som gör det? Det finns MASSOR med urmakare som servar Rolex om du inte tycket det och vill betala den premie det innebär.
Kommer servicen att bli lika bra? Ja, med all säkerhet, förutsatt att du inte väljer en sopa.
Dom gör säkert det dom kan för att skapa en monopolmarknad men det finns sätt för urmakare att komma runt det om dom vill.Så vitt jag vet så har rolex och omega strypt möjligheten har få tag på reservdelar sen ett tag tillbaka. Där av frågan. Så du menar att de finns ett flöde av detta fortfarande ? Ursäkta den novisa frågan, har inte varit så aktiv de senaste.
Cousins.uk kämpade länge och väl (typ 10 år), men det gick inte vägen...Dom gör säkert det dom kan för att skapa en monopolmarknad men det finns sätt för urmakare att komma runt det om dom vill.
Sen vore det ju inte helt fel detta lagreglerades precis som inom bilbranschen så att tillverkare inte kan försöka tvinga konsumenterna att köra sin service från ett ställe. Men jag gissar att set inte är en konsumentgrupp som någon politiker ömmar särskilt för så det ligger nog inte på bordet på ett tag.