• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Efter 20 dagar på handleden så kommer här en kort uppdatering på hur min Royal Steel Classic 36mm känns. Är jag nöjd med mitt köp? Definitivt! Första dagarna kändes den lite liten på handleden, men det visade sig snabbt vara en övergående känsla som kan förklaras med att jag senaste 24 månaderna nästan uteslutande burit en Squale eller Seiko dykare medans Tag Heuer Carreran låg i klocklådan. Klockan känns helt rätt i storlek på min handled som är just under 17cm. Har burit den både dressat med kostym eller skjorta och kavaj till casual med jeans och piké. Hela tiden känns den rätt. En riktig allroundklocka som inte känns för dressad. Precis vad jag sökt efter i strävan att bli en OWG.

Den känns gedigen och genomarbetad i design och utförande. Extra spännande har det varit att klocka gången på urverket. Jag använder mig av iOS appen WatchTracker. Urverket snittar över 20 dagar imponerande -0,6sek/dygn. Riktigt bra!

Kort och gott ett lyckat köp jag är nöjd med, hoppas känslan infinner sig länge.
0604A13D-58C0-4127-BB92-CF16D2E87A40.jpeg
70072A51-FF55-43BB-A188-1A667062BD96.jpeg
0B026D65-691D-4126-B874-9C123FCC05EF.jpeg
Kunde lika gärna vara jag som skrivit detta.
Otroligt bra allround sportdressare!

Instämmer, jag velade fram och tillbaka mellan en Tudor BB36 och denna. I början kändes Tudorn helt rätt, men vid närmre eftertanke så tyckte jag den kändes för sportig med sin Sub inspirerade tavla och det slutade med att SS RSC 36 segrade som vinnare.
Sen är det ju liiite trevligt med ett ” svenskt premium märke ” än dom stora drakarna.
Stod i samma val, bb36 eller RS36, är glad att jag tog RSen även om Tudorn säkert också är helt fantastisk.

Senast ändrad:
Har varit intresserad av worldtimer 36mm ett tag och även testat i butik. Tycker designen är supersnygg och passar mig perfekt. Blir kanske ett köp lite längre fram :) Men jag har lite funderingar @Sjöö Sandström...

Varför är modellen namngiven till något som den inte är? Detta är väl en GMT och inte en worldtimer? Har sett frågan innan men inga direkta svar..

Hur är det med urverken i S&S klockor? Vad för modifikationer görs som motiverar att S&S rebrandar soprod verken till sitt eget namnsystem (SS G14 etc.)? Eller är det enbart PR-relaterat? Vill man inte att klockorna skall förknippas med Soprod för att försvåra jämförelse med andra klockmärken? Hur tänker man?

Det står på S&S hemsida att klockorna monteras för hand i Sverige och utsätts för noggranna tester. Vad för tester görs förutom de självklara som t.ex. trycktest, amplitud etc., vad gör testerna noggrannare än vad som är normalt? Sätts även urverken ihop i Sverige? Vad är "SS" urverken specade till, finns all info om urverken att läsa någonstans?

Har varit intresserad av worldtimer 36mm ett tag och även testat i butik. Tycker designen är supersnygg och passar mig perfekt. Blir kanske ett köp lite längre fram :) Men jag har lite funderingar @Sjöö Sandström...

Varför är modellen namngiven till något som den inte är? Detta är väl en GMT och inte en worldtimer? Har sett frågan innan men inga direkta svar..

Hur är det med urverken i S&S klockor? Vad för modifikationer görs som motiverar att S&S rebrandar soprod verken till sitt eget namnsystem (SS G14 etc.)? Eller är det enbart PR-relaterat? Vill man inte att klockorna skall förknippas med Soprod för att försvåra jämförelse med andra klockmärken? Hur tänker man?

Det står på S&S hemsida att klockorna monteras för hand i Sverige och utsätts för noggranna tester. Vad för tester görs förutom de självklara som t.ex. trycktest, amplitud etc., vad gör testerna noggrannare än vad som är normalt? Sätts även urverken ihop i Sverige? Vad är "SS" urverken specade till, finns all info om urverken att läsa någonstans?
Bra frågor, hoppas @Sjöö Sandström tar sig tid och svarar.

Senast ändrad:

Skulle va kul att se lite försäljningssiffror på 36an kontra 41mm, är själv lite sugen på en 36a men har varken sett någon begagnad på KS Köp&Sälj eller Blocket den senaste tiden, däremot så dyker 41an upp då och då till humana priser.. :)

Skulle va kul att se lite försäljningssiffror på 36an kontra 41mm, är själv lite sugen på en 36a men har varken sett någon begagnad på KS Köp&Sälj eller Blocket den senaste tiden, däremot så dyker 41an upp då och då till humana priser.. :)
Enlig mig så är 36an perfekt i storleken (men så har jag ju ett spädbarns handleder också...)! Det får gärna dyka upp fler på k&s tycker jag :D

Hej,

Vad kul att du är intresserad av vår RS WT 36mm.

Vad gäller namnet Worldtimer så är det något som sträcker sig tillbaka ända till vår Chronolink Worldtimer UTC. I den hade man dock möjligheten att se samtliga tidzoner. När vi bestämde oss för namnet Worldtimer på denna modell så syftar vi på att man kan resa över världen och hålla koll på tiden för sin respektive hemstad samt destinationen man är på väg till. Så namnet är väldigt mycket av vårt DNA.

Vad gäller urverken så är vi väldigt stolta över de tillverkare vi valt att jobba med. Då samtliga urverk är för oss tillverkade utifrån estetik och i vissa fall även specifikation så väljer vi att benämna dom med en egen referens. Vi jobbar idag med ETA, Soprod och Vaucher Manufacture. All montering och kontroller utförs av utbildade urmakare. Tester och kontroller sker innan och efter varje monteringsmoment i processen, därtill görs alltid en slutkontroll av den färdiga produkten så som tryck test, gångkontroll och gångreserv (om mekaniskt urverk). Motsvarande tester görs även vid en komplett serviceöversyn av våra armbandsur som vi rekommenderar att man utför efter 5 års användande.

Urverken monteras ihop i Schweiz och slutkontrollernas och justeras i Sverige av utbildade urmakare, i vårt eget urmakeri innan vidare montering till färdigt armbandsur. Information om samtliga urverk finns på hemsidan under respektive modell. www.sjoosandstrom.se

Hoppas det var svar på dina frågor :)

Mvh / Sjöö Sandström

#humble brag ;)

För övrigt är det tråkigt att @Sjöö Sandström verkar ha övergivit tråden annat än när det ska presenteras nyheter.
Jag förstår mycket väl att det är mycket att göra i och med lansering av nya produkter och att man breddar sina säljkanaler. Men det är här inne som kärntrupperna håller hus och historiskt är det många här i tråden som har varit delaktiga i att öppna upp nya och gamla medlemmars ögon för Sjöö´s produkter och i köpfråge-trådar har pushat för Sjöö. Det är ju heller inget spammande med frågor så det borde vara hanterbart.

Hallå,

Vi har inte övergivit er :) Däremot så tackar vi ödmjukast för påminnelsen om att det är viktigt att vi finns här och svarar på de eventuella frågorna som dyker upp. Inte minst samlar energi tack vare ert fantastiska engagemang. Som vi alla på Sjöö Sandström är väldigt stolta och tacksamma över. Keep up the good work så ska vi verkligen se till att finnas här i en större utsträckning.

Trevlig kväll!

Mvh / Sjöö Sandström

Hallå,

Vi har inte övergivit er :) Däremot så tackar vi ödmjukast för påminnelsen om att det är viktigt att vi finns här och svarar på de eventuella frågorna som dyker upp. Inte minst samlar energi tack vare ert fantastiska engagemang. Som vi alla på Sjöö Sandström är väldigt stolta och tacksamma över. Keep up the good work så ska vi verkligen se till att finnas här i en större utsträckning.

Trevlig kväll!

Mvh / Sjöö Sandström
:happyhappy:

Hallå,

Trevlig kväll!

Mvh / Sjöö Sandström
High five till er!!

Tillbaka
Topp