• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klurar på morgongåva till framtida frun. Varit och vänt på diverse olika modeller och märken, men just nu snöat in på royal steel. Finns ju onekligen några att välja på, så söker väl här någon form av feedback. 32mm? 36mm? Tavla? Automat? Quartz?

Alla tankar/feedback tas tacksamt emot.
Har din tilltänkta fru något som helst intresse för klockor? =kanske en batteriklocka trots allt är bäst, för att den ska komma till användning och inte bara ligga i nån låda pga "den står ju bara still".
Vad har hon för omkrets kring handleden? Det avgör storlek.
Ett säkert kort känns som 32 mm. 36 mm kan bli för stort. Jag tex med 14 cm handled bär inte upp en 36 mm Datejust, som jämförelse.

Det är Clas Ohlsons variant av Pelicase. Tycker att de är toppen. Har tömt mina Rainer-lådor till förmån för sådana här. Det här är minsta varianten som kostar 379sek. Har plats för 8 klockor i den som bara har klockor. (Andra klockor än Sjöö men lägger in bild så att du får se hur det ser ut)

IMG_20180415_215227.jpg

IMG_20180415_214255.jpg

IMG_20180409_212819.jpg
Någon gillar Sinn. Är det verkligen ett sådant prisvärt märke? Jag personligen har aldrig riktigt gillat Sinn, jag tkr de ser "billiga" ut på nåt vis. Men sen finns det juh några modeller som sticker ut lite som solstrålar genom molnen. Men då känns det åter igen som om man kan få mer klocka för samma peng, utseendemässigt.. Men det kan vara jag som aldrig brytt mig om att lära känna märket..

Mvh Roffe

Senast ändrad:
Har din tilltänkta fru något som helst intresse för klockor? =kanske en batteriklocka trots allt är bäst, för att den ska komma till användning och inte bara ligga i nån låda pga "den står ju bara still".
Ett säkert kort känns som 32 mm. 36 mm kan bli för stort. Jag tex med 14 cm handled bär inte upp en 36 mm Datejust, som jämförelse.
Samma med min blivande fru/nästa exfru. Hon föredrar också 32. 36 känns mer som en klocka för män (i mina ögon). Men det beror juh på vad folk föredrar.

Mvh Roffe

Jodå, hon har intresse, men har väl fastnat i lite i träsket av klockor som helst inte ska nämnas vid namn här. Tror nog såväl 32mm som 41mm teoretiskt kan fungera, även om jag personligen inte hade rekommenderat henne 41mm.

Det vore ju kanon om ni hjälpa honom att lägga vantarna på en röd..... ;)

Haha...speciellt nu när jag inte fick köpa kungens Chonolink. Hamnade till slut hos en trist kanslist som inte ens ville framföra frågan till Konungen :D

Frågade även om Hans Majestät kunde bekräfta att hovet hade en specialgjord tavla i grönt, men det ville hon inte heller framföra. Jag får för mig att kungen skulle gillat att snacka klockor och absolut hade kunnat tänka sig att svara på frågan om han bara fått chansen.

Haha...speciellt nu när jag inte fick köpa kungens Chonolink. Hamnade till slut hos en trist kanslist som inte ens ville framföra frågan till Konungen :D

Frågade även om Hans Majestät kunde bekräfta att hovet hade en specialgjord tavla i grönt, men det ville hon inte heller framföra. Jag får för mig att kungen skulle gillat att snacka klockor och absolut hade kunnat tänka sig att svara på frågan om han bara fått chansen.
underbart!

Ja det måste vara trist att alltid ha någon som filtrerar bort de mest spännande frågorna från ”allmänheten”. Tänk vad många intressanta samtal han skulle kunna ha haft annars! Det var samma sak när jag försökte få klarhet i stadsministerns klocka, långt innan det blev tidningsrubriker.....

Ja det måste vara trist att alltid ha någon som filtrerar bort de mest spännande frågorna från ”allmänheten”. Tänk vad många intressanta samtal han skulle kunna ha haft annars! Det var samma sak när jag försökte få klarhet i stadsministerns klocka, långt innan det blev tidningsrubriker.....

Han fyller ju år om två veckor...jag får bege mig till borggården med en megafon och ställa frågan :)

Här är bild på frugans Sjöö Sandström Royal Steel 32mm quartz
Är det någon som vet vad det skulle kosta att få hårstråna bortputsade, alltså en "lätt putsning"?
Eller är det bara jag som ser och stör mig på det, syns det eg..?
Klockan är i ärlighetens namn i behov av en liten rengöring också.. pinsamt. :(

Mvh Roffe
20180416_180808.jpg
20180416_180728.jpg
20180416_180650.jpg

De borstade ytorna kan du bättra på något med en sk glasfiberpenna. Men ta det försiktigt så du inte får helt annan struktur...

Ja ja..... Here we go again! Den eviga poleringsdebatten....
Det är ju inte direkt en Rolle med samlarvärde vi talar om här utan ett damur värt ca 5-6 tusen begagnat. Och blir han inte nöjd med resultatet så har han ju inte orsakat någon skada som inte kan poleras bort superenkelt vid en vanlig polering av urmakare. Eller anser du också att den aktuella klockan helt tappar sitt värde om den har blivit polerad, om så även av Sjöö Sandström själva???

Ja ja..... Here we go again! Den eviga poleringsdebatten....
Det är ju inte direkt en Rolle med samlarvärde vi talar om här utan ett damur värt ca 5-6 tusen begagnat. Och blir han inte nöjd med resultatet så har han ju inte orsakat någon skada som inte kan poleras bort superenkelt vid en vanlig polering av urmakare. Eller anser du också att den aktuella klockan helt tappar sitt värde om den har blivit polerad, om så även av Sjöö Sandström själva???
Citera om du vill ha svar. Resultatet blir lika dåligt på en SS som på en rolle. Skall man ge dåliga tips bör man berätta hela sanningen. Tycker jag.

Citera om du vill ha svar. Resultatet blir lika dåligt på en SS som på en rolle. Skall man ge dåliga tips bör man berätta hela sanningen. Tycker jag.
Jaha Roffe.
Tydligen var mitt tips dåligt, så du kan bortse från vad jag skrev ovan.
Jag har tyvärr inga tips på vart du bör vända dig för att få din frus klocka polerad utan att den blir förstörd. Eller egentligen tror jag många här på forumet anser att varje klocka som poleras blir förstörd, så säkrast är nog att inte röra den över huvud taget...... ;)
För mer detaljer kan du söka på polering så hittar du massor med åsikter om vad som ska göras eller inte ska göras.
Lycka till!

Tillbaka
Topp