• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

C3B93A40-62D2-42EC-8C7C-FA7F59960D07.jpeg
Sommardäck på :)

Jag är lite sugen på en stål RC (igen), men hittar ingen på ”nätet”. Jag tänker lägga in en köpes såklart men vill oavsett fråga om tips här.

Skulle överraskat frugan med en rosa urtavla till hennes Classic 32 häromdagen men fick beskedet att den färgen utgått. :( Så finns där någon som har en liggande så lägg gärna ett pm. :)

Ber om ursäkt för lathet, men orkar inte gå igenom 144 sidor just nu.

Har helt förälskat mig i SS chronolink, finns det någon bra guide på olika referenser och specialmodeller osv?

Edit: vad betyder golf counter t.ex?

Vänligen
Hannes

Ber om ursäkt för lathet, men orkar inte gå igenom 144 sidor just nu.

Har helt förälskat mig i SS chronolink, finns det någon bra guide på olika referenser och specialmodeller osv?

Edit: vad betyder golf counter t.ex?

Vänligen
Hannes

Digitaldelen av klockan har olika features. Det är ett antal som delas mellan samtliga som till exempel veckovisning, alarm, världstider. Sen har olika moduler olika specialfunktioner. Min till exempel har en race-kronograf där man kan ta varvtider. Golfvarianten är helt enkelt en minnesanteckning hur många slag du har fått på hål 1,2,3 oss till hål 18. Mycket användbart :)

Om du bläddrar till sista bilden så är det en kort film på hur digitalmodulen på min Chronolink ser ut när man bläddrar mellan funktionerna:

https://www.instagram.com/p/BhmMKetH50B/?taken-by=clark_kent_swe

:)
Digitaldelen av klockan har olika features. Det är ett antal som delas mellan samtliga som till exempel veckovisning, alarm, världstider. Sen har olika moduler olika specialfunktioner. Min till exempel har en race-kronograf där man kan ta varvtider. Golfvarianten är helt enkelt en minnesanteckning hur många slag du har fått på hål 1,2,3 oss till hål 18. Mycket användbart :)

Om du bläddrar till sista bilden så är det en kort film på hur digitalmodulen på min Chronolink ser ut när man bläddrar mellan funktionerna:

https://www.instagram.com/p/BhmMKetH50B/?taken-by=clark_kent_swe

Stort tack! Får botanisera mer i den här tråden till helgen. Golfmodellen verkar extra intressant isåfall! :)

När det gäller olika versioner så tror jag dessvärre inte att det finns något vidare register men jag kan svara för de olika varianterna jag har koll på så får andra fylla på.

Det finns en ur-version som är den som @Mr Chance har recenserat här:

https://klocksnack.se/threads/recension-av-sjöö-sandström-chronolink.12949/

De specialversioner som har släppts är dels Swedish Night och dels Swedish Blonde. (Lånade bilder) SN tror jag gjordes i 30 ex men jag är osäker på SB.

Sjoo-Sandstrom-Chronolink-Swedish-Night.jpg
0500tn6.jpg

Swedish Night är PVD-behandlad och har en helsvart tavla, dvs att både tavla och subsekund är svarta. Swedish Blonde har en helvit tavla, och läderbandet var gjort av älg! Både SN och SB hade cosc-certifierade urverk vilket de vanliga Chronolinkarna inte hade. Det finns ett mindre antal, (som min), som är ”vanliga” Chronolinkar men som har fått cosc-verket.

När det gäller olika versioner så tror jag dessvärre inte att det finns något vidare register men jag kan svara för de olika varianterna jag har koll på så får andra fylla på.

Det finns en ur-version som är den som @Mr Chance har recenserat här:

https://klocksnack.se/threads/recension-av-sjöö-sandström-chronolink.12949/

De specialversioner som har släppts är dels Swedish Night och dels Swedish Blonde. (Lånade bilder) SN tror jag gjordes i 30 ex men jag är osäker på SB.

Sjoo-Sandstrom-Chronolink-Swedish-Night.jpg
0500tn6.jpg

Swedish Night är PVD-behandlad och har en helsvart tavla, dvs att både tavla och subsekund är svarta. Swedish Blonde har en helvit tavla, och läderbandet var gjort av älg! Både SN och SB hade cosc-certifierade urverk vilket de vanliga Chronolinkarna inte hade. Det finns ett mindre antal, (som min), som är ”vanliga” Chronolinkar men som har fått cosc-verket.

Okej, har alla de ”vanliga” chronolinkarna med cosc-verket samma märkning som din? Eller är det vissa serienummer som man får gå efter om man vill lyckas hitta en sådan?

Jag tycker att den ”vanliga” känns intressantare än specialmodellerna förutom att de har ett cosc-verk då..

Okej, har alla de ”vanliga” chronolinkarna med cosc-verket samma märkning som din? Eller är det vissa serienummer som man får gå efter om man vill lyckas hitta en sådan?

Jag tycker att den ”vanliga” känns intressantare än specialmodellerna förutom att de har ett cosc-verk då..

Nu är jag ute på något djupt vatten och det här är inget jag har fått bekräftat från Sjöö själva. Men som jag förstår det blev det cosc-verk över från Swedish Blonde och Swedish Night, och de verken har stoppats in i klockor lite då och då av olika anledningar. Min har tillverkats till en AD i Norge till exempel.

Så jag tror inte att du kan gå på numreringen, utan du måste titta om det står märkt "Officially Certified Chronometer" på bakboetten plus att serienumret ska vara graverat på bryggan på urverket, det är det inte på den vanliga.

Skärmavbild 2018-01-21 kl. 15.50.14.png

44A15C39-8855-4472-AB0A-1E140EAF3557.jpeg

Nja :) mest surr å man lägger ihop små indisier.. inget bekräftat dock., samt denna.
Är nog på G.. men när?
Har hört både en och två fåglar kvittra i mitt öra om en ny Landsort. Troligen bara en tidsfråga. Kommer den bli likadan? Njaaaeeee... Kanske,kanske inte.
Under tiden kan väl någon sälja sin gamla Landsort till typ mig.....:)

Känns lite trist men är det någon som är sugen på min Sthlm #65 dra ett pm.
Ev får hon lämna och göra plats för annat

Tillbaka
Topp