• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lade en förhandsorder på den jubileumsröda, även om 25:an kl 5 stör mig så tror (hoppas) jag inte att den syns fullt så mycket live, kommer att passa bra in bland de andra SS:arna där hemma
Med vänlig hälsning
Ola G

Kul! Jag tycker att 25:an är en trevlig detalj som diskussionsunderlag. Man kan ju tänka sig att även de som inte är intresserade av klockor kan tänkas undra över ett allena sifferindex :)

Någon som vet när "den röde" går att köpa? Ping @Sjöö Sandström
På-läderbricka02-500-600-250x300.jpg

Kul! Ska bli spännande att se vilka det är. Om du mot förmodan skulle springa på en mörkblå tavla så kan du hänvisa dem/den till mig. :)
Absolut! Har faktiskt aldrig haft min mörkblå tavla i klockan. Det har varit med in på upploppet i princip varje gång då det har varit dags för byte men har fått stå tillbaka, ofta för någon lite mer udda färg. Jag har ju bytt lite fram och tillbaka och nog för att det är kul med rosa och kolfiber, men mörkblå skulle jag kunna tänka mig att vara ODG, (one dial guy :) ), med.

Blir nog grymt!!
Vart hittade du tavlorna? I Sverige eller utomlands?

Sverige :) Har fortfarande inte riktigt bestämt mig om den helrosa. Kommer du vara med och buda på den? Det är ju ett helt omotiverat högt utrop med tanke på vilket skick resten av klockan är i och att det knappast är mer än en handfull som tycker att DI är premium.

Nä, har inga klockpengar på kontot så jag kommer inte buda. Den är din! ;)
Jag får sitta nöjd med den svarta tavlan jag har på Chronolinken ett bra tag till.
Måste säga att jag blivit barnsligt förtjust Chronolinken. Det är ju riktigt charmigt att dra upp en manuell klocka, speciellt med en så skön krona. Och att ”knäppa igen” locket när uppdragningen är klar ger mig en skön ”fickurskänsla”. Funktionen att man ser vilken vecka det är har jag också använt förvånansvärt mycket......

Nä, har inga klockpengar på kontot så jag kommer inte buda. Den är din! ;)
Jag får sitta nöjd med den svarta tavlan jag har på Chronolinken ett bra tag till.
Måste säga att jag blivit barnsligt förtjust Chronolinken. Det är ju riktigt charmigt att dra upp en manuell klocka, speciellt med en så skön krona. Och att ”knäppa igen” locket när uppdragningen är klar ger mig en skön ”fickurskänsla”. Funktionen att man ser vilken vecka det är har jag också använt förvånansvärt mycket......

Jag får se hur jag gör. Det är ju som vi pratade förut inte så kul heller att slakta klockan bara för att komma åt tavlan. Men jag har en backup-plan gällande den hur som helst :)

Kul att du gillar den. Bär du den på länk eller läder?

Fortfarande på läder. Har inte lyckats komma mig iväg till Ringvägen för att skaffa endlinks ännu......
7C8AA86A-9186-4C80-8E61-E13A032390DB.jpeg

Min Chronolink-låda är fortfarande kvar på Kaplans. Det brukar heta i trådarna att det går på ett par dagar att få värdering, men i mitt fall har det varit snudd på ett par månader per objekt :) Men jag hojtar till när den är klar, och om du inte har varit där ännu kan vi göra sällskap.

@Clark Kent problemet för mig var tjockleken. Hade den varit tunnare så hade det varit optimalt iom att den då hade burits mindre. Inväntar kommande SS släpp

@Clark Kent problemet för mig var tjockleken. Hade den varit tunnare så hade det varit optimalt iom att den då hade burits mindre. Inväntar kommande SS släpp

Ja, 16mm enligt videorecensionen, till och med 1mm tjockare än landsorten men det är väl V7754 som gör den till en tjocks. Min Sinn U1 som också är 44mm är ca 14,5mm men i och med de olika färgerna på case och bezel upplevs den nog ytterligare tunnare än UTC E.

Snarare tvärtom, tunna ur upplevs större.

Håller inte med om att det går att generalisera så. Det beror på en mängd saker som spelar lika stor roll så som storlek på tavla, tunn eller bred glasring, utformning av bezelring, mått lugg till lugg m.m. Sen är ju frågan om samma klocka upplevs större om den får en smalare profil eller inte?

Det jag menade i det här fallet är att om du tittar på SS i profil och jämför med U1 i profil så blir den ena en klump stål då allt är silvrigt medan den andra som är svart/silver får ett tunnare intryck. Min personliga åsikt så klart :)

Tillbaka
Topp