• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Så max 21 för ett fullset som är nyservad?

Jag tycker verkligen att det är jättesvårt att säga, speciellt utan bilder. Beror ju mycket på skick och vilken/vilka tavlor som ingår. Jag vet att vissa tycker att det är premium med tidiga nummer, för mig ger det inget större mervärde. Cosc-verket är ju så klart trevligt, men å andra sidan så är cosc-certifieringen ”förbrukad” efter första servicen hos en vanlig urmakare. Vem är det som har servat den aktuella klockan?

Jag tycker verkligen att det är jättesvårt att säga, speciellt utan bilder. Beror ju mycket på skick och vilken/vilka tavlor som ingår. Jag vet att vissa tycker att det är premium med tidiga nummer, för mig ger det inget större mervärde. Cosc-verket är ju så klart trevligt, men å andra sidan så är cosc-certifieringen ”förbrukad” efter första servicen hos en vanlig urmakare. Vem är det som har servat den aktuella klockan?
Skall få mer info i veckan när vi förhoppningvis kommer överens.

Och efter att testa en hel del olika SS och nu senaste fått tag i den nya RC i guld så känner jag mig mogen för att ta mig an Chronolink tror jag i alla fall

Får du tag i en servad med länk för 21k så anser jag det vara ett fynd. De som går för runt 19-20k brukar vara ganska risiga. Tror dessutom de gått upp lite på senare tid!?

En annan fråga, tavlor kan man köpa dem hos AD eller måste man hålla kolla på KS och andra sajter?

En annan fråga, tavlor kan man köpa dem hos AD eller måste man hålla kolla på KS och andra sajter?

Du kan köpa svart, vit och silver hos AD eller från Sjöö direkt. I annat fall blir det till att leta på KS, Kaplans och andra auktionssajter. Sjöö har andra tavlor men som utbytestavlor om exempelvis en gul skulle skadas. Så har jag i alla fall uppfattat att det ligger till.

Jag mailade varenda AD och urmakare som haft med Sjöö Sandström att göra, och Jarl Sandin hade kolfibertavlan som jag fick köpa. Magnussons Ur hade en orange vilket jag redan hade så den avstod jag från, men har tipsat om ett antal gånger i tråden så jag vet dessvärre inte om den finns kvar.

Du kan köpa svart, vit och silver hos AD eller från Sjöö direkt. I annat fall blir det till att leta på KS, Kaplans och andra auktionssajter. Sjöö har andra tavlor men som utbytestavlor om exempelvis en gul skulle skadas. Så har jag i alla fall uppfattat att det ligger till.

Jag mailade varenda AD och urmakare som haft med Sjöö Sandström att göra, och Jarl Sandin hade kolfibertavlan som jag fick köpa. Magnussons Ur hade en orange vilket jag redan hade så den avstod jag från, men har tipsat om ett antal gånger i tråden så jag vet dessvärre inte om den finns kvar.
Stort tack, då vet jag hur man får tag i några..är inte en av de tre nämnda på det ex jag funderar på. Vad snackar vi om för pris på tavlor?

Får du tag i en servad med länk för 21k så anser jag det vara ett fynd. De som går för runt 19-20k brukar vara ganska risiga. Tror dessutom de gått upp lite på senare tid!?
Min uppfattning är tvärt om att de snarare gått ner på sista tiden, men självklart beror det också på utbud och efterfrågan......
Ibland ser man flera CL till salu samtidigt på blocket och KS och ibland finns det inte en enda till försäljning på veckor eller tom månader.
Helt klart är dock att länken i sig höjer värdet med ett antal tusenlappar!

Stort tack, då vet jag hur man får tag i några..är inte en av de tre nämnda på det ex jag funderar på. Vad snackar vi om för pris på tavlor?

Jag är nog fel person att svara på det dessvärre så jag samlar på tavlor och är beredd att betala mer än de flesta fr att få tag på de sista som jag inte har :)
Men från 4-500 och upp till ett par tusenlappar för de ovanliga. Vilka är det du helst skulle vilja få tag på så kan jag hålla ögonen öppna om det är så att jag redan har de tavlorna.

Jag är nog fel person att svara på det dessvärre så jag samlar på tavlor och är beredd att betala mer än de flesta fr att få tag på de sista som jag inte har :)
Men från 4-500 och upp till ett par tusenlappar för de ovanliga. Vilka är det du helst skulle vilja få tag på så kan jag hålla ögonen öppna om det är så att jag redan har de tavlorna.
Har inte hunnit sätta mig in i det hela ännu..ännu en härlig djungel att sätta sig in i klockornas härliga värld

66D6C1A0-42B4-4767-A324-661D87D51508.png

Vad är detta ?

Är det kanske ”bara” en vanlig Worldtimer men med egen ”e-sporttavla”??
1DB32368-F7A8-4513-8842-56BDB8DF2674.jpeg

Jag hade allt hoppats på något mer än så....

Är det kanske ”bara” en vanlig Worldtimer men med egen ”e-sporttavla”??
Nåt i den stilen tror jag också. Tittar man noga så ser man en 4 vid kronan på samma ställe som worldrimern har sin.
Ja, även 2 och 20 syns. Och bandhornen är ”samma” liksom gummit......
Hoppas åtminstone att både tavla och alla visare blir ”e-sportspecial”......

Det skulle jag inte acceptera, iofs vet jag inte vad selitta har för toleranser men det går att rucka till 2-3 sekunder.

Jag kan inte mycket om urverk men min känsla är att soprod är bättre än både ETA och selitta
Jag skulle säga precis tvärtom. Soprod A10/M100 bygger på gamla Seiko 4L25 och har haft massor av kvalitetsproblem. ETA och Sellita håller genomgående högre och jämnare kvalitet.

Någon som testat en Royal Steel Classic 36mm på en ungefär 19cm handled, funkar det? Funderar på en och har en bit till närmsta AD :)

Någon som testat en Royal Steel Classic 36mm på en ungefär 19cm handled, funkar det? Funderar på en och har en bit till närmsta AD :)

Snart kommer en bild på Tony Soprano med 36mm DD och fråga om det ser ok ut :)

Annars en fråga som nästan är omöjlig att svara på då det ju handlar om personlig preferens. Någon med 19cm säger kör och någon säger avstå, så vad är då facit? :)

Tillbaka
Topp