• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Nytt in, riktigt bra tavla!
A6B2D028-3AFF-4010-B2CB-B31625A06EF7.jpeg
Snygg den där! Vilken ref/modell är det?

Hej!

Tack för ett riktigt bra forum, har läst ett tag men detta blir mitt första inlägg.
Behöver hjälp med att identifiera en klocka som jag fått av min far.
En Sjöö Sandström Royal Steel men som avviker på vissa punkter och jag har inte kunnat identifiera riktigt.

- Rutan för datumet är helt rektangulär, alla andra äldre modeller har rundade hörn.

- Som kan ses på bilderna kan man på den här modellen endast ha stållänk pga infasningen på boetten.

- Klockan har inget No. Ingraverat på baksidan.

Från vilket årtal är klockan tror ni? Min far var 2:a ägaren av den och har ägt den sedan ca 2004.

Tack för er hjälp.
Klockan är alltså en royal steel. Ingen royal steel classic osv som finns i nuvarande modelllinje.. Och jag tror att dessa ska vara gjorda under mitten av 90talet och vidare mot slutet.. (Här kanske det finns någon annan som kan bekräfta?)
Vad som är intressant är också att verkar ha funnits flera varianter av denna, där boetten har haft stålbaksida och boett vart hel polerad sedan en modell som din med bearbetningsmärken kvar på "luggarna"

Bild snodd från nätet på en helpolerad
306620061_6bc52846-cb9a-433d-a2d8-05c6d3c0817f.jpg

Bukowskis har även sålt en med stålbaksida
https://www.bukowskis.com/sv/lots/672671-armbandsur-stal-sjoo-sandstrom-royal-steel-automatic

Ohoj seglarvänner!
Såg Janne Andersson (han den där förbundskaptenen) på Max i Värnamo igår. Tyckte mig se en UTC Extreme på handleden, någon som kan bekräfta? :)

Han hade solglasögon på sig inomhus, men han verkar trevlig ändå.

Jag åt ett orginalmål för den som undrar.

Trevlig kväll!

Ohoj seglarvänner!
Såg Janne Andersson (han den där förbundskaptenen) på Max i Värnamo igår. Tyckte mig se en UTC Extreme på handleden, någon som kan bekräfta? :)

Han hade solglasögon på sig inomhus, men han verkar trevlig ändå.

Jag åt ett orginalmål för den som undrar.

Trevlig kväll!
det verkar stämma att han kör ss, hittade en del artiklar där det omnämns

Måste fråga er med SS Stockholm klockan - när ni har låset stängt och tittat på låset på bandet, pekar SS texten ifrån er, på exempel Rolex så är Rolex kronan mot mig...
135AE28E-103F-42EC-9963-D724805FC06B.jpeg

Vet inte varför, men jag irriterar mig på det och bara undrar om det är någon annan som sätt detta eller gjort samma reflektion?

Sjukt nöjd! Van med 44-45 mm panerai så storleken bekymrar mig inte. Kan dock förstå att steget från ex.vis. 36 mm datejust kan kännas stort.
image.jpg

-Härligt att höra! Det ser mycket bra ut!

Jag ser att det är bra längd på luggarna också så att de inte sticker ut utanför handleden. Den borde sitta bra även på mina handleder som mäter 17,5cm.

Tack för din input.

Måste fråga er med SS Stockholm klockan - när ni har låset stängt och tittat på låset på bandet, pekar SS texten ifrån er, på exempel Rolex så är Rolex kronan mot mig...
135AE28E-103F-42EC-9963-D724805FC06B.jpeg

Vet inte varför, men jag irriterar mig på det och bara undrar om det är någon annan som sätt detta eller gjort samma reflektion?
Bandet sitter fel helt enkelt. Byt sida så kommer texten vara på rätt håll :)

-Tjena! Är ni nöjda med era Skydivers? Jag börjar bli sugen på en...
:sjoosandstrom:

Jepp.
En totalklocka som kan hänga med på allt, användbara funktioner. Cool. Snygg. Tuff.

Använder vridringen varje dag. Larmet någon gång i veckan. Tajmern när jag kokar ägg. Men i princip aldrig chronografen, (behöver sällan tidtagning med den precisionen).

Grymt med två tidszoner vid resor, riktigt användbart och enkelt.

Bra kunna läsa av klockan nattetid, via belysningen.

Tydlig och lättläst i skymningsljus och svag belysning inomhus.

Bärs skönast på gummi som är använt ett halvår eller mer, mjuknar och blir mer följsamt efter en tid.

Ja. Klockan är något hög.
Enda dimensionen jag märker av att klockan har rejäla dimensioner.

Jepp.
En totalklocka som kan hänga med på allt, användbara funktioner. Cool. Snygg. Tuff.

Använder vridringen varje dag. Larmet någon gång i veckan. Tajmern när jag kokar ägg. Men i princip aldrig chronografen, (behöver sällan tidtagning med den precisionen).

Grymt med två tidszoner vid resor, riktigt användbart och enkelt.

Bra kunna läsa av klockan nattetid, via belysningen.

Tydlig och lättläst i skymningsljus och svag belysning inomhus.

Bärs skönast på gummi som är använt ett halvår eller mer, mjuknar och blir mer följsamt efter en tid.

Ja. Klockan är något hög.
Enda dimensionen jag märker av att klockan har rejäla dimensioner.

-Stort tack för mycket bra info här! Grymt!!

-Härligt att höra! Det ser mycket bra ut!

Jag ser att det är bra längd på luggarna också så att de inte sticker ut utanför handleden. Den borde sitta bra även på mina handleder som mäter 17,5cm.

Tack för din input.
Då har vi ungefär lika stora handleder. Ligger nog mellan 17-17,5 beroende på temperatur.
Sen är det ju en närbild/wristshot så det finns ännu mer space utanför bandhornen än vad som syns på bilden.
Så om du gillar klockor i den storleken kommer du absolut kunna ha den och få den att sitta bra.

Då har vi ungefär lika stora handleder. Ligger nog mellan 17-17,5 beroende på temperatur.
Sen är det ju en närbild/wristshot så det finns ännu mer space utanför bandhornen än vad som syns på bilden.
Så om du gillar klockor i den storleken kommer du absolut kunna ha den och få den att sitta bra.

-Det här låter riktigt lovande.

Jag har burit ett flertal Turtles från Seiko med en diameter på 45mm och jag tycker att de sitter som en smäck!

Jag tror att Skydiver också kommer sitta fint.

Bandet sitter fel helt enkelt. Byt sida så kommer texten vara på rätt håll :)

Tänkte samma, men då får man flärpen på andra sidan (insidan)...
Inget jag är van vid och skulle irritera mig.

Det vore ju den bästa lösningen på problemet
@Bomier

Självklart skulle man kunna vända på bandet, men som @Back påpekar så kommer ju flärpen på ”fel” sida och det skulle kännas knasigt för min del...
Går tyvärr inte vände på spännet utan att vända på bandet.

Mest nyfiken på om någon annan ”Stockholm” ägare upplevt samma, eller hur de har monterat bandet?
(Det är självklart inget jätte problem, bara något jag funderar på....) :)

Självklart skulle man kunna vända på bandet, men som @Back påpekar så kommer ju flärpen på ”fel” sida och det skulle kännas knasigt för min del...

Mest nyfiken på om någon annan ”Stockholm” ägare upplevt samma, eller hur de har monterat bandet?
@Margarinkungen har väl tidigare haft en RC och kanske kan ge lite ljus i frågan...

Skit klocka! Du knep henne framför ögonen på mig kompis så skicka den till mig. Pm at adressen på Kongo!
Jag vände på bandet och använde mest hirsch accent på min.

På Capital ska bandet sitta "felvänt" jämfört med hur det brukar se ut. Alltså delen med spännet ska sitta vid kl. 6, det är så dom kommer monterade från SS. Går så klart att ha det som vanligt också, men konsekvensen blir ju som hos dig att loggan blir uppochner.

På Capital ska bandet sitta "felvänt" jämfört med hur det brukar se ut. Alltså delen med spännet ska sitta vid kl. 6, det är så dom kommer monterade från SS. Går så klart att ha det som vanligt också, men konsekvensen blir ju som hos dig att loggan blir uppochner.
Att loggan sitter åt ”fel” håll tycket jag kvittar däremot så är det extremt klumpigt:)

Tillbaka
Topp