• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

20200519_200018.jpg

Här på bilden var klockan nyservad och jag hade inte ställt in korrekt datum.

Annars är veckonummer, datum och dag något jag verkligen uppskattar och sneglar på så gott som dagligen.

Jag är helt fascinerad av Sjöö Sandströms klockor, sjukt snygga självklart , dessutom utmanande mot andra märken men det som jag gillar mest är att det just är en svensk tillverkare på den stora klockmarknaden. En total steel worldtimer skulle jag gärna ha på handleden
De är helt klart grymma. Men man ska inte tro att allt tillverkas i Sverige. I klockbranschen har de flesta märken ett gäng leverantörer de arbetar med för sina urtavlor, boetter osv. Sen finns det så klart vissa giganter som Omega och Rolex som tillverkar mycket själv. Men resten gör inte det. Till och med specialmärken som Sinn använder sig av leverantörer för sina boetter exempelvis.

Istället designas klockorna i Sverige och sedan skickas komponenterna från delvis Tyskland och Schweiz till Sverige för ihopsättning. Det är en vettig modell. Sjöö Sandström och andra mindre märken har inte råd att införskaffa alla maskiner och all personal som krävs för att tillverka i Sverige.

Royal Steel Worldtimer är nog också min favoritmodell från S&S, en 36:a hade jag inte tackat nej till :)

Jag kan inte hitta bilder på några fler med brun tavla är den udda eller? Sen har jag tyvärr inga papper på den så min fråga är kan den vara från 2010 som säljare säger och tillverkas den fortfarande tavlan alltså? @SjööSandström @Hawk100
Ge mig bara annonsen eller säljaren, eller om du har den? Så tar jag hand om den, ska till och med skriva en liten review och försöka svara på dina frågor☻ kan ju hända att jag tröttnar på den så du får chansen:angel:

Senast ändrad:
Sen finns det så klart vissa giganter som Omega och Rolex som tillverkar mycket själv.
En del märken tillverkar allt inklusive kvartskristaller och batterier själva :rolleyes:

Men ja, Sjöö Sandström gör inte alla delarna, men de säljer snygga klockor i bra storlekar. En RSC 36 kommer jag råka köpa nån gång, men inte just nu. :D

En del märken tillverkar allt inklusive kvartskristaller och batterier själva :rolleyes:

Men ja, Sjöö Sandström gör inte alla delarna, men de säljer snygga klockor i bra storlekar. En RSC 36 kommer jag råka köpa nån gång, men inte just nu. :D
Exempelvis Seiko.
Det är ganska kul men inget man borde haka upp sig på. Det viktiga är klockornas kvalitet och design och där är ju S&S duktiga :)

Jag kan inte hitta bilder på några fler med brun tavla är den udda eller? Sen har jag tyvärr inga papper på den så min fråga är kan den vara från 2010 som säljare säger och tillverkas den fortfarande tavlan alltså? @SjööSandström @Hawk100
Hej.
Jag tvivlar på att tavlan tillverkas längre utan det verkar vara så att det har gjorts en del udda kulörer tidigare. När det gäller Chronolinken har ju @Clark Kent en helt fantastisk samling av olika tavlor. Hur många som finns till Chronon har jag ingen aning om. Dock ser din bruna riktigt fin ut! Hoppas få se den på något framtida KS-event eller liknande...
Vad är det för årsmodell kan numreringen på baksidan ge en hint om, men jag har inte sett någon tabell som visar exakt tillverkningsår.

Tillbaka
Topp