• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Intressant, hade ingen aning. Känns dock spontant som att det borde vara "jobbigare" att få guld att oxidera än andra metaller.
Läste inte du redox kapitlet i kemin? Jo guld är svårare att få att oxidera, särskilt solitt. Därför kan man se hur mycket lyster guld utsmyckningar vid byggnader har eller exempelvis faraons huvudbonad. Men det är inte omöjligt.

Hej,
Tänkte kika om nån har koll på hur det är med måtten på gummiarmband, har precis införskaffat mig en sjöö Sandström worldtimer 36a och vill gärna byta till gummi nu till semestern men undrar om det finns två olika storlekar eller om gummit passar till både 36 och 41? :)

Mitt intresse för Sjöö Sandström bara växer av olika anledningar.
Kanske är lite som att predika för kören i S&S tråden men here we go.
1.
Jag brukar inte bry mig speciellt mycket om tidsdifferenser på mina klockor och är ingen sekundjägare.
Men jag blev nyfiken och mätte upp min orangea Worldtimer.
På 2 dygn så diffade den på +2 sekunder vilket för mig är oväntat bra.
D1479A4A-9D68-4563-8BDB-C95FE9E4E091.jpeg

2.
Jag har ett par gånger under åren mailat till Sjöö Sandström utifrån olika frågeställningar och varje gång så får jag ett trevligt och snabbt svar tillbaka.
Det är mycket positivt i min värld och gör att jag får mersmak.
3.
Jag vill också återigen hissa Erikson Urhandel vid köpet av min senaste blå Worldtimer för att dom varje gång har ett stort tålamod och alltid ger mig en bra kundservice.
Tycker fler butiker borde behandla sina kunder på det sätt som dom gör dvs att se kunden och ta sig tid för en så bra kundupplevelse som möjligt.
Fick även ett mail från Martin där som frågade nu i efterhand hur jag upplevde min nya klocka. 5/5 får dom i min bok.
4DF6B4B0-F668-47E0-B34F-13FABF5BD6EC.jpeg

4.
En tredje S&S är på väg in som jag dock inte har provat ännu och det är en Royal Steel Classic. Så vi får se hur den känns.

Sorry för kassa bilder men jag kommer aldrig orka lägga någon tid på att bli en bra fotograf och det finns andra här på forumet som är mästerliga fotografer.

Over and out!
A6100455-7987-498B-96A3-B2CDF10B1D3E.jpeg

1.
Jag brukar inte bry mig speciellt mycket om tidsdifferenser på mina klockor och är ingen sekundjägare.

2.
Jag har ett par gånger under åren mailat till Sjöö Sandström utifrån olika frågeställningar och varje gång så får jag ett trevligt och snabbt svar tillbaka.
3.
Jag vill också återigen hissa Erikson Urhandel vid köpet av min senaste blå Worldtimer för att dom varje gång har ett stort tålamod och alltid ger mig en bra kundservice.
Tycker fler butiker borde behandla sina kunder på det sätt som dom gör dvs att se kunden och ta sig tid för en så bra kundupplevelse som möjligt.
Fick även ett mail från Martin där som frågade nu i efterhand hur jag upplevde min nya klocka. 5/5 får dom i min bok.

4.
En tredje S&S är på väg in som jag dock inte har provat ännu och det är en Royal Steel Classic. Så vi får se hur den känns.

Sorry för kassa bilder men jag kommer aldrig orka lägga någon tid på att bli en bra fotograf och det finns andra här på forumet som är mästerliga fotografer.

Over and out!
Grym duo! Vilken färg på g in?

1.

2.
3.

4.

Over and out!
Håller helt med dig i allt du säger. Sjöö Sandström är ett märke som växer på en otroligt mycket när man testat dem.
Riktigt fina klockor du har i samlingen, frågan är ju vilken färg det då blir på RSC:)

Håller helt med dig i allt du säger. Sjöö Sandström är ett märke som växer på en otroligt mycket när man testat dem.
Riktigt fina klockor du har i samlingen, frågan är ju vilken färg det då blir på RSC:)
Svarar på både din och NREs fråga.
Blev den blå RSC.
Frågan är om det blir en catch n release eller inte. Vilken satt bäst är frågan ?
Jag är lite partiskt inställd på Worldtimern då jag alltid gillat den men kände ett starkt behov av att få uppleva RSC också.
C8AEB1FC-A402-4857-A9FF-FBEED8E23968.jpeg
3DE3A903-1613-4579-AE51-50827F34B420.jpeg

Nu skall jag tyvärr ställa in lite i en klagosång: jag var själv tidigare den som stod på barrikaderna och gick ifrån kända märken från Schweiz. Men jag tycker tyvärr att detta har fått sig en rejäl törn. Först efter det att jag lämnade in deras top notch Royal Capital i rosé som likt en annan här hade tavlor med defekter. Detta kan aldrig vara ok när man betalar över 100k för en klocka, sedan har jag vid flertalet tillfällen fått lämna in min Chronolink som tyvärr haft problem med det mekaniska. Så jag som tidigare var ett hängivet fan har tyvärr åter gått tillbaka till Schweiz vilket jag tycker är väldigt tråkigt.

Nu skall jag tyvärr ställa in lite i en klagosång: jag var själv tidigare den som stod på barrikaderna och gick ifrån kända märken från Schweiz. Men jag tycker tyvärr att detta har fått sig en rejäl törn. Först efter det att jag lämnade in deras top notch Royal Capital i rosé som likt en annan här hade tavlor med defekter. Detta kan aldrig vara ok när man betalar över 100k för en klocka, sedan har jag vid flertalet tillfällen fått lämna in min Chronolink som tyvärr haft problem med det mekaniska. Så jag som tidigare var ett hängivet fan har tyvärr åter gått tillbaka till Schweiz vilket jag tycker är väldigt tråkigt.
Du hade alltså också problem med tavlan på Royal Capital? Märkligt! Vad för problem var det?

Tråkigt att höra, hur åtgärdade dem din defekta tavla på din Royal Capital?

1.

2.
3.

4.

Over and out!
Jäkligt snygga färger!
Men nu är det väl läge att komplettera med en grön.... Eller kanske en röd???? Eller varför inte en av KS gula Skydivers???? ;)

Har du testat en Chronolink? Lite mindre urtavla trots att boetten för digitaldelen är större..... Tror den kanske är runt 39 mm eller så.
@Clark Kent vad är det för diameter på respektive boettdel på CL:en?
(Jag är på semester och har inte min CL på armen, annars kunde jag ha mätt själv....)

37mm respektive 40mm :)

IMG_20200709_192830.jpg
IMG_20200709_192817.jpg
@Sjöö Sandström vågar vi hoppas på en modell som ligger runt 39 mm i framtiden?? Jag inser att det förmodligen är svårt (Läs dyrt!) att ha en massa olika storlekar i sortimentet för en lite mindre tillverkare, men det känns som att ur över 40 mm är på väg ut och trenden går mot lite nättare herrur. Att gå ända ner mot 36 mm är dock ett väldigt stort steg för vissa av oss......

Svarar på både din och NREs fråga.
Blev den blå RSC.
Frågan är om det blir en catch n release eller inte. Vilken satt bäst är frågan ?
Jag är lite partiskt inställd på Worldtimern då jag alltid gillat den men kände ett starkt behov av att få uppleva RSC också.
C8AEB1FC-A402-4857-A9FF-FBEED8E23968.jpeg
3DE3A903-1613-4579-AE51-50827F34B420.jpeg
Den blåa är riktigt fin. Tycker också Worldtimern är något finare, men eftersom du redan har en sådan hade jag nog gått på RSC:n:) RSC är en riktigt fin dressklocka faktiskt, och den blåa är särskilt fin!

Den blåa är riktigt fin. Tycker också Worldtimern är något finare, men eftersom du redan har en sådan hade jag nog gått på RSC:n:) RSC är en riktigt fin dressklocka faktiskt, och den blåa är särskilt fin!
Jag gillar mina Worldtimers så det blir en flipp på RSC denna gång. Bra pris för den S&S entusiast som vill slå till :)

Tjenare, just börjat kika lite på sJöö sandström ur och framförallt de äldre, första åren vill säga, klockorna verkar vara numrerade ordentligt och funderar lite på hur många de tillverkade första året 1993 respektive 1994. Tänkte att de skulle vara lite kul att få i en som är tillverkad -94 då jag är född de året och känndes som att detta är rätt ställe att leta informationen om någon stans annars får man försöka på annat håll :)

Verkar vara fin stämmning i denna tråd och många kunniga!:)

Tillbaka
Topp