• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag har inget tillförlitligt listpris för tavelbyte dessvärre. Har alltid löst mina med antingen kontakter eller att det har varit inkluderat i större service av andra klockor och då har det blivit ”på köpet”.
Okej jag förstår, tack ändå! Personligen är nog den blåa min favorit, men finns många andra fina färger också! Nu blir det en svart framöver:) Så får vi se vem den lyckliga blir som slår till på den orangea!

Snart dags för tavelbyte. Lite inne på att byta till den tonade blå som satt i när jag köpte klockan, men som bara fick hänga med ett par dagar. Alternativt den helbruna nu när hösten är i antågande. Har fortfarande aldrig haft någon av de klassika Royal Blue, men det får vänta :)

IMG_20170203_093746.jpg
IMG_20181024_143739 2.jpg
Riktigt snygg blå tavla. Vad är det för diameter på den där klockan ?

Du som har så många Sjöö Sandströms, är det inte dags att testa på Chronolinken härnäst;) Själv har jag blivit helt såld på den!!
Jo det skulle vara kul att få prova en någon dag. Har ju en keeper i min blå Worldtimer men framöver när min orangea Worldtimer är såld så kanske Chronolinken står på tur.
Är dock tveksam till 40mm nuförtiden men det går ej att veta förräns man provat :)

Aa tackar. Det är en riktigt häftig modell må jag säga.

Som @Limeee skriver är den 40mm, men i och med att den manuella delen är ca 37mm så tycker jag att intrycket blir något mindre. Glasringen, eller rättare sagt glasringarna är relativt breda. Nu har jag inte mina lösa tavlor hemma, men om jag försöker mäta på klockan så skulle jag gissa att den är ca 30mm. Lugg till lugg 48mm och höjd ca 15mm.

@Coach Ett par snabba bilder om det är så att du oroar dig över storleken/höjden. Orkade inte ställa klockan :)
Visst, det är ingen Royal Capital på armen, men i och med att det är så pass många lager om man tittar i profil så upplevs den inte som lika hög som om det till exempel bara skulle vara glasring plus boett om du är med på hur jag menar. Handled på ca 17,5cm med platt karaktär.

Det är förresten supermysigt med en manuell del så att man får fixa och hålla på lite med klockan med jämna mellanrum.

IMG_20200907_203701.jpg
IMG_20200907_203640.jpg
IMG_20200907_203624.jpg

@Coach Ett par snabba bilder om det är så att du oroar dig över storleken/höjden. Orkade inte ställa klockan :)
Visst, det är ingen Royal Capital på armen, men i och med att det är så pass många lager om man tittar i profil så upplevs den inte som lika hög som om det till exempel bara skulle vara glasring plus boett om du är med på hur jag menar. Handled på ca 17,5cm med platt karaktär.

Det är förresten supermysigt med en manuell del så att man får fixa och hålla på lite med klockan med jämna mellanrum.

IMG_20200907_203701.jpg
IMG_20200907_203640.jpg
IMG_20200907_203624.jpg
Stort tack för bilder och en bra beskrivning Mr Kent :)
Den ser mycket trevlig ut på handleden må jag säga. Det stämmer att jag var fundersam på både höjd och diameter.
Har strax under 18cm handled så det skulle säkert funka utifrån det men jag har nog mest vant mig vid mindre ur nuförtiden.
Min nyfikenhet för Chronolinken är helt klart väckt oavsett :wideyed:

Stort tack för bilder och en bra beskrivning Mr Kent :)
Den ser mycket trevlig ut på handleden må jag säga. Det stämmer att jag var fundersam på både höjd och diameter.
Har strax under 18cm handled så det skulle säkert funka utifrån det men jag har nog mest vant mig vid mindre ur nuförtiden.
Min nyfikenhet för Chronolinken är helt klart väckt oavsett :wideyed:

Ja, den är något svårdefinierad som klocka. Lite för hög för att glida in under manchetten utan problem, åtminstone om man har en framträdande knöl på handleden som jag som gör att man bara kan ha en placering på klockan på armen. Stålsport....nja, det känns kanske inte tillräckligt tålig för det.

Den får vara ett unikum helt enkelt :) Åtminstone fram till för ett par år sedan var Chronolinken det enda bidraget som ingår i den permanenta utställningen på klockmuseet i La Chaux de Fonds, i Schweiz, bara en sån sak :D

IMG_20200907_203701.jpg
IMG_20200907_203640.jpg
IMG_20200907_203624.jpg
Den tavlan!:happyhappy:

Tack för tips. Jag såg den, men dels var priset uppåt väggarna och dels så är tyvärr gen 2 inte i närheten lika bra som gen 1. Möjligtvis om man hade skippat det vita datumfönstret som är det enda man ser när kontrasten blir så pass stor.

Det blir nog en enkel förhandling för @Coach att göra affär med sig själv ;)

EDIT: Det är Inte Coach annons. Feltänk av mig.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp