• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är man skadad så är man..4 till tavlor till Royal steel..

49214D88-F0C1-4D03-9272-8DB7E1AF4885.jpeg
En helt ok typ av skada ;) Gillar tavlan längst ner till höger skarpt. Årets julklocka blir ett enkelt val i år för min del, dvs Annual 2020 med brun tavla :)

Det finns egentligen ingen grön tavla till 36:an, däremot fanns det till gamla 37:an med ETA 2824. Uppenbarligen passar den dock i 36:an också eftersom @HaVet71 lyckats sätta en i sin.

Skillnaden utseendemässigt mellan tavlorna till 36:an och 37:an är att 36:ans bara har stav-index, medan 37:ans har 6-9-12 i siffror.
Hej vad jag kollat med urmakare: Ang urtavlor. S.S Royal 36 så heter den hos S.S och återförsäljarna. Jag vet att några aktion hus skriver 37.men den är 36 och ska passa alla S.S i den storleken.

Hej vad jag kollat med urmakare: Ang urtavlor. S.S Royal 36 så heter den hos S.S och återförsäljarna. Jag vet att några aktion hus skriver 37.men den är 36 och ska passa alla S.S i den storleken.
Det är två olika modeller med olika boetter (även om dom är väldigt lika). 37:an kom som sagt med äldre raka länken, platt istället för kupat glas, solid bakboett (inte glasad), ETA 2824-2 istället för Soprod eller numera Sellita och 6-9-12-tavla istället för bara stav-index. 37:an uppdaterades i samband med övergången från ETA och blev nuvarande 36:an.

Tror inte att Sjöö själva skulle gå med på att montera den äldre tavlan i nya boetten då det som sagt rör sig om olika modeller även om dom råkar passa.

Det är två olika modeller med olika boetter (även om dom är väldigt lika). 37:an kom som sagt med äldre raka länken, platt istället för kupat glas, solid bakboett (inte glasad), ETA 2824-2 istället för Soprod eller numera Sellita och 6-9-12-tavla istället för bara stav-index. 37:an uppdaterades i samband med övergången från ETA och blev nuvarande 36:an.

Tror inte att Sjöö själva skulle gå med på att montera den äldre tavlan i nya boetten då det som sagt rör sig om olika modeller även om dom råkar passa.
Jag skall inte strida men den jag pratat med har jobbat på SS som urmakare..

Hej alla!

Presenterade mig precis i Ny på forumet-tråden så jag tänkte att jag skulle fortsätta i denna trevliga tråd! Har hängt här i det tysta i flera år och gjort ett antal affärer på K&S men detta är mitt andra inlägg.

Senaste temat för mitt klockintresse är att jag håller på att bygga upp en vintage Sjöö Sandström-samling i någon form av kronologisk ordning, bjuder på en bild på denna nedan i nuvarande skick.

Har inte riktigt bestämt mig hur stringent samlingen ska bli men känner starkt för att lägga till åtminstone en Landsort.

Jag har både inspirerats av och lärt mig mycket från denna tråd så jag hoppas kunna bidra för egen del framgent.

Väl mött!

DA160CC4-71CA-46AF-8E05-51D61EC3D0D4.jpeg

Chans till romans för den som skulle bli sugen på en S&S Annual :) En grymt lyckad modell men flippardjävulen kom över mig.
33A07A9B-7D17-4333-8BBC-E37F4D7A52F5.jpeg
Där har man varit ett par gånge
Hej alla!

Presenterade mig precis i Ny på forumet-tråden så jag tänkte att jag skulle fortsätta i denna trevliga tråd! Har hängt här i det tysta i flera år och gjort ett antal affärer på K&S men detta är mitt andra inlägg.

Senaste temat för mitt klockintresse är att jag håller på att bygga upp en vintage Sjöö Sandström-samling i någon form av kronologisk ordning, bjuder på en bild på denna nedan i nuvarande skick.

Har inte riktigt bestämt mig hur stringent samlingen ska bli men känner starkt för att lägga till åtminstone en Landsort.

Jag har både inspirerats av och lärt mig mycket från denna tråd så jag hoppas kunna bidra för egen del framgent.

Väl mött!

DA160CC4-71CA-46AF-8E05-51D61EC3D0D4.jpeg
imponerande

Det är såvitt jag förstår en Sjöö Sandström Jubilee Gold, en ca 34mm quartzare från slutet av 90-talet. Det jag tycker är roligt med den är att den är i 18k-guld från Boliden - svensk design och svensk råvara - vilket även står på baksidan. Köpte på auktion, saknar originalspänne så ska försöka komplettera.

Hittade en länk i DNs arkiv när jag gjorde lite research tidigare som pekar på att syftet var att ta marknadsandelar bland ”lång och trogen tjänst”-guldklockor - kanske något att ta upp igen...?

Andra får gärna fylla på!

Tillbaka
Topp