• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

meddatum2.png
meddatum.png

Edit: hmm panda-effekten dålde fokuset på datumet otroligt bra, i like!

Testar pinga @Sjöö Sandström här för att se om vi kan trolla den till verklighet.

Denna Photoshopmodell är givetvis <=40mm ;)
Hade velat se den med subdials i roséguld... 🤔

Det har säkert avhandlats tidigare, men ni som byter tavlor stup i kvarten: Kan ni inte lägga upp en liten ”how to”, jag har själv aldrig vågat öppna en klocka (ännu).

Det har säkert avhandlats tidigare, men ni som byter tavlor stup i kvarten: Kan ni inte lägga upp en liten ”how to”, jag har själv aldrig vågat öppna en klocka (ännu).
Tror inte någon här i tråden gör det själv, utan lämnar in den till Sjöö Sandström för tavelbyte eller gör det i samband med service😃

Nu säger jag inte att du borde öppna en klocka, men det är ingen big deal egentligen. Det finns jättemycket filmer på youtube om du vill lära dig. Ett billigt urmakarkit från typ wish och en möglig vintage Seiko för 200 spänn funkar utmärkt som övningsobjekt om man bara vill förstå hur det funkar :)

SNYGG!
Om du någonsin får för dig att testa @Feskarn s gummi på den så är jag väldigt nyfiken på hur det ser ut (och om det ens passar)

Gäller dig också @RicVin ;)
Tyvärr är kulören på det orange gummit från @Feskarn inte rätt i kulören för SS orange tavla. Passformen mot boetten var dock super. (Ursäkta att jag glömde fota det när jag testade....)
B5C40F58-80C6-4477-94C1-1DDF853C616E.jpeg

Tyvärr är kulören på det orange gummit från @Feskarn inte rätt i kulören för SS orange tavla. Passformen mot boetten var dock super. (Ursäkta att jag glömde fota det när jag testade....)
Va tusan!! Bytte tillbaka utan att fota?
Hur kändes det? Snyggt?
Om man bortser från missmatchen i färgen (vilket jag inte riktigt tycker var så stor av bilden att döma, men blir säkert annorlunda i olika ljus)
Jag skall testa med den isblåa under dagen
Glöm inte att fota!🤣
Tycker denna bild blev rätt schysst, när jag hade oturen att det började regna på mig.
Mmmm champagne😍. bjussar på min blå som ska med till stranden nu.
IMG_20210609_134145.jpg

Och så här ser den orange tavlan ut i verkligheten....!
EDF83FAD-2C10-4D76-8831-634B5BC70BD7.jpeg

(Tack @HaVet71 för att jag fick ta över tavlan från dig! Hör av dig när den bruna och isblå är till salu....😉)
Haha, min hjärna var för trött när jag Photoshopade den bilden. Skulle vara "lite" lättare att utgå ifrån en med redan orange tavla. Men men...var inte så långt ifrån originalet :)

På tal om photoshop...

Behövde döda ett par minuter och knåpade ihop ett par Sverige inspirerade tavlor såhär lagom till avspark. 🇸🇪
Kanske inte just dessa men något liknande, mer subtilt, skulle vara roligt om Sjöö Sandström tog fram. Som Exil-Svensk skulle jag gärna ha något mer än namnet som hintar att klockan man bär är svensk.
ss_sweden.jpg

(Om Sjöö Sandström ser detta hoppas jag det är OK att jag lånade er logga, ifall ni vill att jag tar bort bilden säg till)

Vänligen,
Martin

Haha, min hjärna var för trött när jag Photoshopade den bilden. Skulle vara "lite" lättare att utgå ifrån en med redan orange tavla. Men men...var inte så långt ifrån originalet :)

På tal om photoshop...

Behövde döda ett par minuter och knåpade ihop ett par Sverige inspirerade tavlor såhär lagom till avspark. 🇸🇪
Kanske inte just dessa men något liknande, mer subtilt, skulle vara roligt om Sjöö Sandström tog fram. Som Exil-Svensk skulle jag gärna ha något mer än namnet som hintar att klockan man bär är svensk.
ss_sweden.jpg

(Om Sjöö Sandström ser detta hoppas jag det är OK att jag lånade er logga, ifall ni vill att jag tar bort bilden säg till)

Vänligen,
Martin
Woooow! Älskade den första med vit tavla och gula subdials😍

På tal om photoshop...

ss_sweden.jpg

Vänligen,
Martin
Går ju inte annat än att älska ert engagemang :) 👏

På tal om photoshop...

ss_sweden.jpg

Vänligen,
Martin
Funderar på om inte symmetrin skulle bli bättre om bara subdialsen kl 12 och 6 var avvikande i kulör och den kl 9 fick behålla samma kulör som övriga tavlan? 🤔
(Eller kanske bara avvikande på den kl 6??🤔🤔)

Jag har börjat få blodad tand för chronolinken. Måste vara en av de coolaste klockor som designats.

Själv fastnat för den vita tavlan med "tjocka" visare. Har lite svårt att hitta info om vilka tavlor och visare som är vanligast/svåra att få tag på. Är jag rätt ute om jag uppskattar en sådan som är på bilden är hyffsat enkel att komma över och prismässigt (på läder) ligger strax under 20 000 kr? Uppskattar all info som kan ges!

Screenshot_20210610-075018_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Jag har börjat få blodad tand för chronolinken. Måste vara en av de coolaste klockor som designats.

Själv fastnat för den vita tavlan med "tjocka" visare. Har lite svårt att hitta info om vilka tavlor och visare som är vanligast/svåra att få tag på. Är jag rätt ute om jag uppskattar en sådan som är på bilden är hyffsat enkel att komma över och prismässigt (på läder) ligger strax under 20 000 kr? Uppskattar all info som kan ges!

Screenshot_20210610-075018_Chrome.jpg
Det är utan tvekan en riktigt häftig klocka och jag fullkomligt älskar min! Precis som du säger är det rätt svårt att hitta information om Sjöö Sandström, och speciellt de äldre modellerna.

Däremot att den ska vara enkel att få tag på vet jag väl inte. Känns som att det ligger många köpesannonser ute nu, så det är nig inte allt för enkelt att få tag på en. Priset beror helt på skick, tillbehör mm, men kan nog bli knivigt att få tag på en för under 20 tror jag. Med det sagt så hoppas jag att du lyckas få tag på en Chronolink😊

Tillbaka
Topp