• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Börjar bli sugen på en SS igen 😎 ..såg en Chronolink i vår K&S . Eller ska man återköpa en annan vacker pjäs? 😬

11D3FD38-C8A0-4989-9965-5EC81E423B43.jpeg

Svarar på min egen fråga efter ett inköp på Erikson Urhandel: Korta svaret - nej.

Längre svar: Exempelvis gummit från en WT41 passar lug width-mässigt såklart men man skulle behöva göra urtag för Chronolinkens gångjärn för att få det att passa. Har inte tagit mod till mig att plocka fram skalpellen ännu.
Sökte och såg att du skrivit om detta, prövade du? Hade varit fint med gummiband.

Sökte och såg att du skrivit om detta, prövade du? Hade varit fint med gummiband.

Jag har testat gummit från 36mm royal Steel-seriens worldtimer (men passar även lika bra på classic då jag är 90% säker på att de delar boett, men har olika glasringar) på chronolinken

Låt mig nu beskriva vad jag kom fram till i mitt experiment.

Själva bandbredden passar givetvis perfekt (20mm) med dessutom den där ikoniska kurvaturen vid övergången mellan bandhorn och boetten som verkar vara av samma/liknande proportioner.

Problemet är dock att hålen bandstiften är något felplacerade i relation till hålen på gummit, vilket skapar en konstig vinkel/placering på bandet, du behöver lösa detta med rejält tunna bandstift eller böjda sådana, alternativt skala bort ifrån gummitpå insidan mot boetten. (Ej testat, för mina bandstift var för tjocka och raka)

Utöver det så behövs det givetvis skalas bort el rejäl fåra på ovansidan för att göra plats för locket.

Tl;dr: ett jävla projekt alltså

Har precis skaffat en Royal Steel Chrono med vit urtavla och på länk. Så jäkla fin! Dock sugen på att byta till svart eller grå urtavla och köra den på svart läderband.

Nån som sitter på en fin urtavla och vill bli av med den? Vad kostar det annars att köpa en ny från SS eller annan AD?

Jag har testat gummit från 36mm royal Steel-seriens worldtimer (men passar även lika bra på classic då jag är 90% säker på att de delar boett, men har olika glasringar) på chronolinken

Låt mig nu beskriva vad jag kom fram till i mitt experiment.

Själva bandbredden passar givetvis perfekt (20mm) med dessutom den där ikoniska kurvaturen vid övergången mellan bandhorn och boetten som verkar vara av samma/liknande proportioner.

Problemet är dock att hålen bandstiften är något felplacerade i relation till hålen på gummit, vilket skapar en konstig vinkel/placering på bandet, du behöver lösa detta med rejält tunna bandstift eller böjda sådana, alternativt skala bort ifrån gummitpå insidan mot boetten. (Ej testat, för mina bandstift var för tjocka och raka)

Utöver det så behövs det givetvis skalas bort el rejäl fåra på ovansidan för att göra plats för locket.
Det verkar vara ett j***a projekt ja. Är man dessutom lite darrhänt så blir det svårt att få det snyggt där det skall karvas. Synd, hade varit fint med gummiband. Tack för svar.

Tillbaka
Topp