• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag har börjat få blodad tand för chronolinken. Måste vara en av de coolaste klockor som designats.

Själv fastnat för den vita tavlan med "tjocka" visare. Har lite svårt att hitta info om vilka tavlor och visare som är vanligast/svåra att få tag på. Är jag rätt ute om jag uppskattar en sådan som är på bilden är hyffsat enkel att komma över och prismässigt (på läder) ligger strax under 20 000 kr? Uppskattar all info som kan ges!

Screenshot_20210610-075018_Chrome.jpg
Gick igenom ungefär samma process för några månader sedan, hittade ingen bra samlad information tyvärr. Bästa bettet är att antingen kolla Clark kents e
Och havet71s meddelandehistorik 🤣

Lätt tuffaste klockan jag sett, riktig keeper!

Vet en snubbe som säljer en gul på (och rosa lös tavla), har för mig han skulle ha 28 dller 29ish, så nära nyskick du kan komma och nyservad. Kan kolla om han har kvar den om du vill.

Finns en blå på pantbanken, nuvarande bud 15k, men lär dra iväg när det närmar sig, men det är ju ett ställe man kan fynda på.

Chronolinken verkar bara öka och öka i pris rätt rejält allt eftersom att tiden går.

Edit: vet en annan svartpå+blålös tavla, samma där, 30ish
Lite dyrare än om du skulle hitta här, men nyservad är rätt skönt, ingen ny klocka ju. Och skicket skullre jag tippa är mkt bättre

Får jag ställ frågan här bland er som verkar ha koll? Vad ska man begära för en Chronolink med svart tavla och på länk? Bruksskick, opolerad. Enbart klocka.

Senast ändrad:
Får jag ställ frågan här bland er som verkar ha koll? Vad ska man begära för en Chronolink med svart tavla och på lång? Bruksskick, opolerad. Enbart klocka.
Har dålig koll på var prislappen bör ligga men jag kan vara intresserad av din klocka sen när vi vet var den hamnar prismässigt :)

Får jag ställ frågan här bland er som verkar ha koll? Vad ska man begära för en Chronolink med svart tavla och på lång? Bruksskick, opolerad. Enbart klocka.
Tror länken går ny på 5-6k, låda kring 1k.
Sedan dra av lite för paketsumma (och avsaknad av dokument), och kalibera för skicket och servicebehov
Skulle tippa kring 14.

Total gissning. Aldrig sett någon headonly chronolink till salu, @HaVet71 eller@ Clark kent har nog bättre koll, eller mästerflipparn @Limeee som ägt hälften av chronolinkarna på marknaden.

Senast ändrad:
Funderar på om inte symmetrin skulle bli bättre om bara subdialsen kl 12 och 6 var avvikande i kulör och den kl 9 fick behålla samma kulör som övriga tavlan? 🤔
(Eller kanske bara avvikande på den kl 6??🤔🤔)
Detta tog allt för lång tid men jag gjorde en version med “samtliga” alternativ (kan givetvis mixa färg på subdials…) så jag hoppas du kan hitta en favorit :)
ss_sweden_urtavlor.jpg

Fun fact, bilden har 971 lager och en scratchfil på 66GB för de som är bekanta med photoshop.

Vänligen,
Martin

Jag har börjat få blodad tand för chronolinken. Måste vara en av de coolaste klockor som designats.

Själv fastnat för den vita tavlan med "tjocka" visare. Har lite svårt att hitta info om vilka tavlor och visare som är vanligast/svåra att få tag på. Är jag rätt ute om jag uppskattar en sådan som är på bilden är hyffsat enkel att komma över och prismässigt (på läder) ligger strax under 20 000 kr? Uppskattar all info som kan ges!

Screenshot_20210610-075018_Chrome.jpg
Det där är nog inte originalutförande, så blir knepigt att få tag på en sådan. Förmodligen någon med svart eller orange tavla som bytt till vit hos någon urmakare på hörnet utan att få korrekta visare.

Edit: Det är annars lite luddigt vad gäller Chronolink och olika kombinationer av tavla och visare just eftersom det funnits så väldigt många olika varianter och folk ofta har bytt fram och tillbaka flera gånger genom åren. Generellt har det dock varit så att tavlorna som är utan lume levererats med tunna visarna utan lume, och "Race"-modellerna, som främst levererats med svart eller orange tavla kommit med bredare visarna på bilden. Övriga modeller kom med "standardvisarna" som är tunnare med mindre lume.

Senast ändrad:
Det där är nog inte originalutförande, så blir knepigt att få tag på en sådan. Förmodligen någon med svart eller orange tavla som bytt till vit hos någon urmakare på hörnet utan att få korrekta visare.

Edit: Det är annars lite luddigt vad gäller Chronolink och olika kombinationer av tavla och visare just eftersom det funnits så väldigt många olika varianter och folk ofta har bytt fram och tillbaka flera gånger genom åren. Generellt har det dock varit så att tavlorna som är utan lume levererats med tunna visarna utan lume, och "Race"-modellerna, som främst levererats med svart eller orange tavla kommit med bredare visarna på bilden. Övriga modeller kom med "standardvisarna" som är tunnare med mindre lume.

Olika visare, olika årsmodeller och samma gäller för tavlorna. Olika storlek på siffror, olika årsmodell och de med mindre typsnitt är de tidiga.
Syns tydligt här på bild lånad från @Molle där den vänstra är en tidigare version.

Blå skillnad.jpg

Olika visare, olika årsmodeller och samma gäller för tavlorna. Olika storlek på siffror, olika årsmodell och de med mindre typsnitt är de tidiga.
Syns tydligt här på bild lånad från @Molle där den vänstra är en tidigare version.

Blå skillnad.jpg
Precis, där är vänstra tavlan utan lume och därmed med rätt visare. Kan inte riktigt avgöra om höger är svart eller mörkblå? Om den är svart och med Race-modul så "borde" den ha de bredare visarna med mer lume, men som sagt, inte helt givet alltid.

Precis, där är vänstra tavlan utan lume och därmed med rätt visare. Kan inte riktigt avgöra om höger är svart eller mörkblå? Om den är svart och med Race-modul så "borde" den ha de bredare visarna med mer lume, men som sagt, inte helt givet alltid.
Har inte den vita tavlan lume? Kom inte vit med lume? Är det isf en modifierad tavla?

Har inte den vita tavlan lume? Kom inte vit med lume? Är det isf en modifierad tavla?
Finns båda varianter. Först kom den utan lume, sedan med lumepluttar infattade i en metallring, sedan enbart lume.

...eller om det var tvärtom, att dom infattade kom senare. Kommer inte riktigt ihåg.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp