• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur upplever ni att det "officiella" gummit är till WT36? Är eventuellt på jakt efter ett sådant. Någon som har en som bara ligger och skräpar och vill bli av med?
Bästa gummit jag haft

Bästa gummit jag haft

Tack för tipset och din åsikt! Tyvärr är gummit i annonsen kapat för mycket.

Snyft, köpt för många klockor, säljer min finfina LE Skydiver, hojta till om intresse, ligger ute på KS
C6FBB5AC-4271-49B0-8268-8D7EA4835A31.jpeg

Jag har Olpes RSC 36 2021 på väg hem, första SS för mig. Har testat dom ett par gånger så det ska bli kul.

Det dyker såklart upp ett par frågor direkt.

Dom kallar verket på hemsidan för SS G7. Vad är det för verk dom använder? Är det top secret?

Verkar inte vara helt ovanligt att folk byter tavlor på sina SS. Handlar man tavlor direkt från SS eller via ÅF? Prisläge? Och hur svårt är det att byta tavla själv? Är det lätt att totalmisslyckas med nåt liksom. Jag är väl normalhändig, men har aldrig ens öppnat en klocka.

Jag har Olpes RSC 36 2021 på väg hem, första SS för mig. Har testat dom ett par gånger så det ska bli kul.

Det dyker såklart upp ett par frågor direkt.

Dom kallar verket på hemsidan för SS G7. Vad är det för verk dom använder? Är det top secret?

Verkar inte vara helt ovanligt att folk byter tavlor på sina SS. Handlar man tavlor direkt från SS eller via ÅF? Prisläge? Och hur svårt är det att byta tavla själv? Är det lätt att totalmisslyckas med nåt liksom. Jag är väl normalhändig, men har aldrig ens öppnat en klocka.
Grattis, kul att du slagit till på din första Sjöö Sandström!

Ska försöka svara så gott jag kan, men andra får gärna fylla på/korrigera mig🙂

Angående verk så är det Selitta-verk de arbetar med, rätt basic men pålitliga urverk helt enkelt.

Vissa tavlor kan du köpa hos återförsäljare, detta gäller då bara tavlor som finns i nuvarande sortiment. Om du vill ha andra tavlor så måste man leta rätt på egen hand på auktioner etc. Till RSC36 passar de gamla tavlorna från RSC37, vilket gör att det finns ett gäng gamla tavlor man kan samla på sig. Jag har t.ex. en orange tavla från en RSC37 till min RSC36.

Angående byte, tror de flesta här lämnar in för att göra det, då man inte vill riskera att förstöra något eller skada tavla etc. Tror det går på ca 1500kr att byta tavla hos Sjöö Sandström själva eller en återförsäljares verkstad. Skulle verkligen inte ge mig på att göra det själv om du inte har tidigare erfarenhet, tänker mig att även om man skulle klara det så skulle man få in massa damm under glaset efter bytet.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Avslutar inlägget med en arkivbild på min orange skönhet😊
B3271A10-9CFC-401C-8A73-75778EDFC94A.jpeg

Grattis, kul att du slagit till på din första Sjöö Sandström!

Ska försöka svara så gott jag kan, men andra får gärna fylla på/korrigera mig🙂

Angående verk så är det Selitta-verk de arbetar med, rätt basic men pålitliga urverk helt enkelt.

Vissa tavlor kan du köpa hos återförsäljare, detta gäller då bara tavlor som finns i nuvarande sortiment. Om du vill ha andra tavlor så måste man leta rätt på egen hand på auktioner etc. Till RSC36 passar de gamla tavlorna från RSC37, vilket gör att det finns ett gäng gamla tavlor man kan samla på sig. Jag har t.ex. en orange tavla från en RSC37 till min RSC36.

Angående byte, tror de flesta här lämnar in för att göra det, då man inte vill riskera att förstöra något eller skada tavla etc. Tror det går på ca 1500kr att byta tavla hos Sjöö Sandström själva eller en återförsäljares verkstad. Skulle verkligen inte ge mig på att göra det själv om du inte har tidigare erfarenhet, tänker mig att även om man skulle klara det så skulle man få in massa damm under glaset efter bytet.

Hoppas du fick svar på dina frågor!
Avslutar inlägget med en arkivbild på min orange skönhet😊
B3271A10-9CFC-401C-8A73-75778EDFC94A.jpeg
Kul, tack för bra svar!

Vet nån specifikt vilket Selitta det är? Tänker mest på om det går att läsa nåt om noggrannheten i det osv.

Kul, tack för bra svar!

Vet nån specifikt vilket Selitta det är? Tänker mest på om det går att läsa nåt om noggrannheten i det osv.
Om jag inte missminner mig helt så är det ett Selitta SW300-1 i RSC36. Enligt Sjöö Sandström själva har de inga specifika krav på gångavvikelser, men siktar på att hålla mellan +/-0 till +6 sek per dygn.
Edit: Eller är det SW200 som @NRE säger. Vågar inte ta gift på mitt svar, är kass på urverk…

• Like
Reactions: NRE
Är det 300? Kanske det är. Stabila verk oavsett.

Jag har dock eta i min rs41. Men den är från 2013
20220313_071845.jpg
Jadu, vi får kanske vänta in svar från någon mer kunnig. Du kan mycket väl ha rätt, skilja på urverk är inte mim starka sida, hade bara fått för mig att jag läst nånstans att det är 300-1, men det kanske var för en annan modell av Sjöö Sandström, vad vet jag?😁

Jadu, vi får kanske vänta in svar från någon mer kunnig. Du kan mycket väl ha rätt, skilja på urverk är inte mim starka sida, hade bara fått för mig att jag läst nånstans att det är 300-1, men det kanske var för en annan modell av Sjöö Sandström, vad vet jag?😁
Så länge man undviker soprod så ska det nog gå bra.

För övrigt säljer @Johan86 en riktig pärla! https://klocksnack.se/threads/sjöö-sandström-royal-steel-classic-41-blå-19.161490/

Tillbaka
Topp