• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Är det sommar nu eller? ☀️
3CA62C29-5333-4589-8EB5-76AAE43C3070.jpeg

Vilken klocka från S & S är den mest klassiska och mest prisvärda om man är sugen?

Håller med, eller iaf gissar att det måste vara RSC36?

Vilken klocka från S & S är den mest klassiska och mest prisvärda om man är sugen?

prisvärda är de kanske allihop men mest klassisk måste vara RC 36.
Instämmer med sjökvist och @Putteman
Royal steel 36 är med klassisk eftersom originalet var 37 mm. Men royal steel 41 har samma taveldesign som originalet. Så vilken som av dessa två är klassisk och har tyvärr sämst andrahandsvärde.

Riktigt snyggt! Blir nyfiken var det är för band du har på? Har en klocka med brun urtavla i ungefär samma nyans som din tror jag, men tycker bandet jag använder är dels för mörkt och dels lite för nätt.
Eller hur! Köpte av en auktoriserad återförsäljare SS, vet inte vad produkten heter, men Citerar beskrivning nedan
20mm brunt kalvläder och spänne från Sjöö Sandström, köpte för ett tag sedan för att använda på royalsteel (tror man kan få rs41or med detta läder, så den är ju inte sådär chunky som chronolink-lädret är), men insåg nu att färgen matchar den bruna tavlan perfekt.
Faktum är att jag Tror @Gustav92 har det lädret på bilden här ovanför

Senast redigerad av en moderator:
Jag har funderat en stund på förkortningarna här.

RSC36 borde ju vara Royal Steel Classic 36mm (eftersom den länkades). Men RSC skulle ju även kunna vara Royal Steel Chronograph, eller används en annan förkortning för den?
RSC37 antar jag är gamla Royal Steel Classic på 37mm.
RC36 gör mig däremot inte klok. Royal Capital? Den finns väl och har väl inte funnits i 36mm? Eller menas Royal Classic -> Royal Steel Classic?

Mig veterligen står det inte Classic på någon av Royal Steel klockorna vilket gör det hela ännu mer lurigt :)

Finns det någon bra lista på förkortningar i Sjöö-världen?

Jag har funderat en stund på förkortningarna här.

RSC36 borde ju vara Royal Steel Classic 36mm (eftersom den länkades). Men RSC skulle ju även kunna vara Royal Steel Chronograph, eller används en annan förkortning för den?
RSC37 antar jag är gamla Royal Steel Classic på 37mm.
RC36 gör mig däremot inte klok. Royal Capital? Den finns väl och har väl inte funnits i 36mm? Eller menas Royal Classic -> Royal Steel Classic?

Mig veterligen står det inte Classic på någon av Royal Steel klockorna vilket gör det hela ännu mer lurigt :)

Finns det någon bra lista på förkortningar i Sjöö-världen?
  • RSC brukar användas för Royal Steel Classic, siffran efter för storleken. Dvs RSC36 = Royal Steel Classic 36.
  • Kronografen brukar kallas för Chrono eller liknande, brukar inte kallas RSC.
  • RC brukar användas för Royal Capital, däremot har det använts fel av vissa. Så om någon säger RC36 så menar de nog Royal Steel Classic 36.
  • WT används för Worldtimer.

Hoppas detta gjorde dig lite klokare😃

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp