• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Grabbarna grus
image.jpg
Snygg kombin

Förvånad att ingen i denna tråd slog till på Skydivern utställd till Nationella Insatsstyrkan som låg på eBay.
Screenshot 2022-06-14 at 23.54.43.png
s-l502.jpeg

Sen kan man ju fråga sig hur den klockan hamnade i Georgien...

Förmodligen för att det finns starka kopplingar mellan folk som är ”legosoldater” och jobbar internationellt, och Georgien. I Ukraina så är De flesta döda utländska legosoldaterna just från Georgien. Georgien var med NATO trupp i Irak och kanske Afghanistan. Många svenskar som gjort militär karriär men ”bytt spår” vistas i samma miljö.

Lönerna är ganska bra som militär frilansare, så varför man säljer uret till någon i Georgien är ju en fråga i sig.

Jag tror det finns ett m nummer och ett serienummer. Så man kan nog lätt lista ut vem som var ursprunglig ägare.

Den kanske tappades bort eller glömdes i någon gemensam lokal.

Det låg även en Sjöö samdström på blocket som var pilotmodellen. Tror den gick för 12.000:-

//GF

Godmorgon gott folk!

Köpte min första SS i vintras här i form av årsutgåvan (Pippi) och har varit supernöjd med den, men i takt med att jag börjat variera klockanvändandet mer har jag noterat att om jag låter den ligga en dag medan jag använder en annan klocka så börjar den "gå för fort".
Så säg att jag varierar en vecka och använder den varannan dag och har den liggande varannan, efter en vecka ligger den 3-4min före i tiden jämfört med ex. min Tag Heuer link som fått samma användning och fortfarande går rätt.
Är det här något vanligt och acceptabelt eller bör man lämna in den för att kolla fjädern/något?

Får ursäkta om det är en dum fråga men är halv-ny när det kommer till mekaniska ur :)

Godmorgon gott folk!

Köpte min första SS i vintras här i form av årsutgåvan (Pippi) och har varit supernöjd med den, men i takt med att jag börjat variera klockanvändandet mer har jag noterat att om jag låter den ligga en dag medan jag använder en annan klocka så börjar den "gå för fort".
Så säg att jag varierar en vecka och använder den varannan dag och har den liggande varannan, efter en vecka ligger den 3-4min före i tiden jämfört med ex. min Tag Heuer link som fått samma användning och fortfarande går rätt.
Är det här något vanligt och acceptabelt eller bör man lämna in den för att kolla fjädern/något?

Får ursäkta om det är en dum fråga men är halv-ny när det kommer till mekaniska ur :)
Låter som att den går + 30 sekunder/dag.

Jag skulle ta kontakt med Sjöö direkt för en ruckning (justering av gången)

Låter som att den går + 30 sekunder/dag.

Jag skulle ta kontakt med Sjöö direkt för en ruckning (justering av gången)
Tack, ja precis, men det jag nog inte fick fram i mitt förra inlägg nog är ganska vitalt, är att om jag använder SSen varje dag och inte låter den ligga någon dag emellan så håller den tiden mycket bättre, det är som den går +1min eller något per dag när den börjar tappa spänningen i fjädern men går nästintill perfekt när den används dagligen.

Förmodligen för att det finns starka kopplingar mellan folk som är ”legosoldater” och jobbar internationellt, och Georgien. I Ukraina så är De flesta döda utländska legosoldaterna just från Georgien. Georgien var med NATO trupp i Irak och kanske Afghanistan. Många svenskar som gjort militär karriär men ”bytt spår” vistas i samma miljö.

Lönerna är ganska bra som militär frilansare, så varför man säljer uret till någon i Georgien är ju en fråga i sig.

Jag tror det finns ett m nummer och ett serienummer. Så man kan nog lätt lista ut vem som var ursprunglig ägare.

Den kanske tappades bort eller glömdes i någon gemensam lokal.

Det låg även en Sjöö samdström på blocket som var pilotmodellen. Tror den gick för 12.000:-

//GF
Den här är inte tilldelad av polisen, alltså finns inget M-nummer likt piloternas (som ej får säljas då det är Försvarsmaktens materiel). Med det sagt kan man säkert genom Sjöö Sandström eller någon på NI säkert spåra ägaren, men lär väl inte ges ut lättvindigt 😊

Tack, ja precis, men det jag nog inte fick fram i mitt förra inlägg nog är ganska vitalt, är att om jag använder SSen varje dag och inte låter den ligga någon dag emellan så håller den tiden mycket bättre, det är som den går +1min eller något per dag när den börjar tappa spänningen i fjädern men går nästintill perfekt när den används dagligen.
Okej. Det är ju rätt vanligt att klockor går olika beroende på position och sådär.

Ett första steg kan vara att testa den i timegrapher hos lokal uris.

Annars är ju Sjöö Sandström super att ha och göra med.

Ser att du är stockholmare också, då är en sväng till Ringvägen ett mindre problem :)

Okej. Det är ju rätt vanligt att klockor går olika beroende på position och sådär.

Ett första steg kan vara att testa den i timegrapher hos lokal uris.

Annars är ju Sjöö Sandström super att ha och göra med.

Ser att du är stockholmare också, då är en sväng till Ringvägen ett mindre problem :)
Tack!

Jag börjar nysta i den änden :)

• Like
Reactions: NRE
Tog spontant fint-väder-ledigt och passade på att göra lite klockärenden på stan. Batteribyte på min första ”finklocka” (en Epoch lady chronograph) och lämnat in min fars gamla Rolex för bedömning. Pappas gamla klocka fick jag nyss veta fanns, han har fått från sin farfar för många år sedan och den verkar legat och möglat i en byrålåda, förmodligen sedan innan jag föddes. Tycker den förtjänar ett bättre öde så hoppas den går att rusta upp.
4EE631FE-6A2A-4423-8E84-C09CE2E18AF1.jpeg

Kära Sjöö Sandström’are

Jag villhöver en Stållänk till Quattron, om någon sitter på en sådan pm’a mig, eller om ni har en Quattro med Stållänk och vill sälja hör av er 👍🖤💛

Tillbaka
Topp