• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

vanman

Rolex
2-Faktor
Går mot strömmen och uttrycker en fundamental besvikelse gränsande till livskris. Varför har man "blingat till" en legendarisk tool watch med det fjösiga vågmönstret på tavlan och de insmickrande färgerna? Varför ingen lysmassa på sekundvisaren? Varför ingen uppföljare på den bästa varianten, nämligen D1 med tungstensbezeln, den vackra gråvita tavlan och kronan till vänster? Varför inga länkar? Jag var taggad på ett köp direkt på släppet, men får nu gå in och scrolla "Säljes" efter något roligare att lägga mina surt förvärvade slantar på.

Landsorten skall ju vara en milspec tool-dykare. Jag tycker den minimalistiska charmen har gått helt förlorad och att den svarta varianten (som var den tristaste sist det begav sig) nu är den minst dåliga.

//Gnällgubbe
Håller med dig till 100% - men skönt ändå på nått sätt.
 

Putteman

Cartier
Haha ja, alltså Landsort kanske ska vara rejält toolig.
Men då får de skynda sig att släppa en annan dykare som är mer dressig ;)
Gör inte just den vågiga tavlan att dykaren drar mer mot dressig?

Eller om man vänder lite på det. En person som på riktigt har tänkt att dyka med sin klocka, skulle den personen i praktiken kunna välja en sådan vågformad tavla verkligen? Borde inte det endast göra klockan svårare att läsa av?
 

Nilzén

Cartier
Gör inte just den vågiga tavlan att dykaren drar mer mot dressig?

Eller om man vänder lite på det. En person som på riktigt har tänkt att dyka med sin klocka, skulle den personen i praktiken kunna välja en sådan vågformad tavla verkligen? Borde inte det endast göra klockan svårare att läsa av?
Jo precis. Och det faktum att sekundvisaren saknar lume och att reliefbezeln på de som har det inte ens har en lume pip gör klockan ganska obsolet som dykinstrument på våra breddgrader...
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jo precis. Och det faktum att sekundvisaren saknar lume och att reliefbezeln på de som har det inte ens har en lume pip gör klockan ganska obsolet som dykinstrument på våra breddgrader...
Nu vet jag inte jättemycket om dykning men det lilla jag kan är att dykare även kör på dykdator. Hur viktig är sekundvisaren på en dykarklocka? Har det med uppstigningstider att göra?

Tänker du på bronsen så får man ju med en lume-bezel också :)
 

Stalrob

Cartier
Var visst ute å cyklade med dessa.
Avvaktar med omdöme tills jag testat en, men inte helt såld tyvärr.

Nu vet jag ju att den inte kommer se ut så här, (iom att de sa att de behåller bandinfästningen från version 1)
Men lekte lite mer i gimp för att jag hade tråkigt och försöker slipa mina redigeringsförmågor.
EDIT: dubbel, med å utan bandhorn'
EDIT: Saturationdykare? Vatusan heter dessa.
Super compressor var det visst!
landsortskiss.jpg

eller du kanske menade så här? inte helt nöjd med editen, gick lite snabbt, kanske gör om senare:)
ricmesh.jpeg
 

Nilzén

Cartier
Nu vet jag inte jättemycket om dykning men det lilla jag kan är att dykare även kör på dykdator. Hur viktig är sekundvisaren på en dykarklocka? Har det med uppstigningstider att göra?

Tänker du på bronsen så får man ju med en lume-bezel också :)


Det har att göra med att det är otroligt viktigt att kunna veta att klockan GÅR även under ljussvaga förhållanden. Själva dyktiderna behöver knappast tajmas med sekundprecision. Jag tycker bara att en klocka som marknadsförs såsom "framtagen i samarbete med dykare" bör uppfylla fundamentala behov. Jag är väl medveten om att de flesta dykare (jag själv inkluderat) dyker med dykdator, men gillar faktiskt tanken på en klocka som ett robust och batterioberoende komplement.
 
Senast ändrad:

Owaysis

Cartier
Gör inte just den vågiga tavlan att dykaren drar mer mot dressig?

Eller om man vänder lite på det. En person som på riktigt har tänkt att dyka med sin klocka, skulle den personen i praktiken kunna välja en sådan vågformad tavla verkligen? Borde inte det endast göra klockan svårare att läsa av?
Tavlan gör ju inte så mkt i sammanhanget. Klockan har en puckdesign utan luggar och erbjuds utan länk. Det är en väldigt toolig look oavsett tavla.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Det har att göra med att det är otroligt viktigt att kunna veta att klockan GÅR även under ljussvaga förhållanden. Själva dyktiderna behöver knappast tajmas med sekundprecision. Jag tycker bara att en klocka som marknadsförs såsom "framtagen i samarbete med dykare" bör uppfylla fundamentala behov. Jag är väl medveten om att de flesta dykare (jag själv inkluderat) dyker med dykdator, men gillar faktiskt tanken på en klocka som ett robust och batterioberoende komplement.
Tack för tydligt svar! Marknadsföring är ju som den är. Förstår din poäng.
 

Putteman

Cartier
Det har att göra med att det är otroligt viktigt att kunna veta att klockan GÅR även under ljussvaga förhållanden. Själva dyktiderna behöver knappast tajmas med sekundprecision. Jag tycker bara att en klocka som marknadsförs såsom "framtagen i samarbete med dykare" bör uppfylla fundamentala behov. Jag är väl medveten om att de flesta dykare (jag själv inkluderat) dyker med dykdator, men gillar faktiskt tanken på en klocka som ett robust och batterioberoende komplement.
Intressant om du faktiskt pysslar med dykning ju.

Att man använder dykdator har ju även vi som bara badar och inte dyker också förstått. Men hur brukar man göra i praktiken? Brukar du även ha någon mekanisk klocka med dig ner i vattnet just av nån sorts trygghetsskäl??
 

Nilzén

Cartier
Intressant om du faktiskt pysslar med dykning ju.

Att man använder dykdator har ju även vi som bara badar och inte dyker också förstått. Men hur brukar man göra i praktiken? Brukar du även ha någon mekanisk klocka med dig ner i vattnet just av nån sorts trygghetsskäl??

Nu är jag ingalunda någon professionell dykare utan en glad amatör och jag skall absolut inte utge mig för att vara något annat.

Om utrymme och övrig utrustning medger brukar jag gärna dubbla med en klocka, kanske mer av sentimentala än av trygghetsskäl. Gillar också känslan av att åtminstone några av mina dykarklockor faktiskt dykt 🤣.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är ett stort fan av tavlan men av nyfikenhet gjorde jag en snabb version i Photoshop utan vågor efter diskussionen här i tråden. Då skulle det se ut ungefär såhär:
Screenshot 2022-09-28 at 13.52.36.jpg

Jag är, även efter photoshop, pro-vågor. Klockan är oavsett helt i min smak, riktigt snygg!
Fan!… Nu har du ju sabbat hela släppet för mig!!!!!
Eller……vänta nu!.. Där har vi kanske nästa KS klocka?…;-)
 

Putteman

Cartier
Nu är jag ingalunda någon professionell dykare utan en glad amatör och jag skall absolut inte utge mig för att vara något annat.

Om utrymme och övrig utrustning medger brukar jag gärna dubbla med en klocka, kanske mer av sentimentala än av trygghetsskäl. Gillar också känslan av att åtminstone några av mina dykarklockor faktiskt dykt 🤣.
Fantastiskt att använda dom av "sentimentala skäl" ju. Respekt på det. 👍
 

DrDre

Patek
En positiv aspekt (IMHO) med den nya varianten är att den är lite mindre i diameter. Den har gått från 44,2mm till 42,5. Det låter kanske inte så mycket men med en lite "klossig" design så kan det göra rätt mycket för hur stor den känns på armen.

Överlag tycker jag att den är riktigt lyckad och priset är också rimligt (vilket inte är så ofta man tycker nu för tiden). Skulle man önska sig något ytterligare vore det en lite annan utformning på handhornen/infästningen så att man hade kunnat använda aftermarket band och gärna också en länk (men det kanske kommer senare?).
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns som att någon lär väl slå till redan idag tror jag, väntar med spänning! Själv så väntar jag på att nån ska flippa en svart begagnad för halva priset till mig (man kan väl alltid drömma)😜
Ha!! Landsort ”First edition” lär inte gå för några ”halva pris”.. Du får tänka nya bronspriset plus moms. Minst!!! ;-)
9DDB2F5D-F6CC-4D96-BEB3-E0248E1C3FE0.jpeg


Ett original kan ALDRIG bli billigt!!!
 
Topp