Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag hade en men såldes förra åretInte vilken landsort som helst heller! Okej då måste det va någon annan här i tråden som har den blå varianten![]()
Får hålla tummarna att det dyker upp någon likadan här snart då så man kan pigga upp sig med tanke på hockeyn!Jag hade en men såldes förra året![]()
Det skall ha varit en standard, hockey pratar jag tyst omFår hålla tummarna att det dyker upp någon likadan här snart då så man kan pigga upp sig med tanke på hockeyn!
Vet du om det var en standard modell?
Den dinkan är det inte många som harBevakar dårarna i Mora.
![]()
Nej jag tänkte att jag ev. skulle köpa med länken. Känns alltid som mycket pengar att köpa länken separat vid senare tillfälle. Men det har du rätt i att en avsmalnande länk nog är snyggare, borde ju gå att köpa den länken separat och förutsatt att den passar men det borde de ju göra. Ang. placering av logga så har du ju helt rättOm du menar länken istället för gummit så tycker jag att svaret blir nej. Om du vill komplettera så är Sjöö Sandström-länken helt ok, men länken till 36mm är i mina ögon en bättre länk. Mer estetisk placering av logotypen, och framförallt så är det avsmalnande vid låset. Vet faktiskt inte varför man inte gör en 20/18-länk till 41mm klockorna då "behovet" av en avsmalnande länk blir större ju bredare den är.
Mhmmmm!Tråkigt med en Sjöö Sandström utan att få ha klockan på sig pga OWGM
![]()
Nej jag tänkte att jag ev. skulle köpa med länken. Känns alltid som mycket pengar att köpa länken separat vid senare tillfälle. Men det har du rätt i att en avsmalnande länk nog är snyggare, borde ju gå att köpa den länken separat och förutsatt att den passar men det borde de ju göra. Ang. placering av logga så har du ju helt rätt![]()
Prata gummiband är alltid braHåller helt med dig. Om man vet med sig att man kommer använda länk är det alltid bättre att köpa den i samband med köpet av klockan.
Sen kan man ju alltid ställa frågan till den man köper klockan av vad som kan tänkas blir ett paketpris för klocka, länk samt gummi
Tips om du köper gummi nu och ska klippa är att du lämnar lite marginal för varmare årstider då handleden har en tendens att svälla. På viklåset så är de två justeringslägen på vardera sida, och mitt tips är att du måttar och klipper för att välja de inre hålen nu. Då har du ca 5mm att flytta ut till senare. Men det kan vara så att det inte är tillräckligt, så jag skulle klippa med åtminstone ett extra hål som marginal.
Här ser du vad jag menar med hålenNär bandet är nytt är det 5+5. På det som följde med när jag köpte min klocka är det 3+3 men det är för tight, så jag klippte mitt blå 4+4. Det skulle bli en mer exakt passform just för stunden med 3+4, men då är jag inte säker på att det skulle fungera i sommar.
Jaja, man kan ju alltid börja veckan med en liten utläggning om att klippa gummiband
![]()
Tack för tips, kan gärna bli att skenar iväg men i mitt fall är det uppskattatHåller helt med dig. Om man vet med sig att man kommer använda länk är det alltid bättre att köpa den i samband med köpet av klockan.
Sen kan man ju alltid ställa frågan till den man köper klockan av vad som kan tänkas blir ett paketpris för klocka, länk samt gummi
Tips om du köper gummi nu och ska klippa är att du lämnar lite marginal för varmare årstider då handleden har en tendens att svälla. På viklåset så är de två justeringslägen på vardera sida, och mitt tips är att du måttar och klipper för att välja de inre hålen nu. Då har du ca 5mm att flytta ut till senare. Men det kan vara så att det inte är tillräckligt, så jag skulle klippa med åtminstone ett extra hål som marginal.
Här ser du vad jag menar med hålenNär bandet är nytt är det 5+5. På det som följde med när jag köpte min klocka är det 3+3 men det är för tight, så jag klippte mitt blå 4+4. Det skulle bli en mer exakt passform just för stunden med 3+4, men då är jag inte säker på att det skulle fungera i sommar.
Jaja, man kan ju alltid börja veckan med en liten utläggning om att klippa gummiband
![]()
Prata gummiband är alltid bra
Jag har måttat in mina med 5+3 för att få klockan att sitta mitt på handleden. När det kortare bandet (3) är på nedsidan av klockan kommer den att dras mer centrerat på handleden än om de är 4+4 då jag upplever att den gärna vill glida upp och bort från blicken
![]()
Den där är så sjukt snygg tycker jag.Mhmmmm!
![]()
Yes, tavlorna från den äldre Royal Steel Classic 37 passar utmärkt. Har själv en äldre orange tavla i min RSC36 från 2021.Om man skulle vilja ha lite variation, finns det äldre tavlor som passar till Royal Steel Classic (36mm), och var är i så fall bäst att köpa dem? Eller är den nuvarande kollektionen inkompatibel med äldre tavlor?
Om man skulle vilja ha lite variation, finns det äldre tavlor som passar till Royal Steel Classic (36mm), och var är i så fall bäst att köpa dem? Eller är den nuvarande kollektionen inkompatibel med äldre tavlor?
Yes, tavlorna från den äldre Royal Steel Classic 37 passar utmärkt. Har själv en äldre orange tavla i min RSC36 från 2021.
Vart du köper dem är svårare, men på auktionssidor samt här på KS är väl dina bästa chanser.
![]()
men de kanske bara inte tänkte på RSC37?… bara de som finns i kollektionen. Alltså Svart, blå, Champagne, Rose och Vit pärlemor. Inga andra tavlor passar från tidigare modeller.
Bra att veta. Tack!Tror att @HaVet71 har en del att sälja.
Om du tänker på de tavlor som ligger ute till 30/3 så verkar det vara 36/37. Fyrkantigt datumfönster.Någon som hade span på om urtavlorna på Kaplans var till 36 eller 41?
Dom funkar, men är egentligen gjorda för annat verk med annan visarhöjd och en annan boett. SS vill väl inte uppmuntra till att man byter tavla kors och tvärs mellan modeller och blir antagligen kinkiga om man lämnar in en sådan klocka på service utan att se till att byta tillbaka till originaltavlan först. Kan bli problem med garantiärenden också, så nog bäst att göra sådant efter att garantitiden löpt ut.Utmärkt! Kan dock notera att jag fick motsatt svar ifrån S&S officiella mejl:
men de kanske bara inte tänkte på RSC37?
Bra att veta. Tack!
Om du tänker på de tavlor som ligger ute till 30/3 så verkar det vara 36/37. Fyrkantigt datumfönster.
Bra poänger.Dom funkar, men är egentligen gjorda för annat verk med annan visarhöjd och en annan boett. SS vill väl inte uppmuntra till att man byter tavla kors och tvärs mellan modeller och blir antagligen kinkiga om man lämnar in en sådan klocka på service utan att se till att byta tillbaka till originaltavlan först. Kan bli problem med garantiärenden också, så nog bäst att göra sådant efter att garantitiden löpt ut.
TristSuck, skulle byta tavla på Chronolinken men den manuella delen mår inte bra. Så istället för att få med mig klockan hem blev det en fullservice och ca 8 veckors väntetid
Det har blivit rätt mycket pengar på service på sistone. Trist för stunden men skönt när det är gjort.
Så det blev bara den svarta tavlan som fick följa med hem.
![]()
Jag är ingen ”rosa tjej” men jäklar vad sugen jag är på den därSå lika men ändå så olika..Härlig Sjöö Sandström Söndag på er alla![]()
![]()