Är detta det berömda vrist-skottet?Landsort funkar även som fotboja för den som undrar
![]()
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Är detta det berömda vrist-skottet?Landsort funkar även som fotboja för den som undrar
![]()
![]()
Jag tror att det blir en röd landsort på svart gummi!Någon som börjat spåna i om SS kommer med en annual edition även i år 2023.
Jag säger som jag alltid säger! En Worldtimer med meteorittavla och jag hade kunnat göra exit från den här dårskapen. Men visst kommer det en annual i oktober/novemberNågon som börjat spåna i om SS kommer med en annual edition även i år 2023.
Det blev riktigt grymt med det blå bandetTrevlig Sjöö Sandströmsöndag bland blå klockkuddar
![]()
Det blev riktigt grymt med det blå bandet![]()
Tänkte göra det och fick reda på att länken till 36:an som visserligen är 20 mm mellan bandhornen inte passar, kollade med lokal AD och gav förslag att jag köper 36:an’s länk och ändbitarna ca 500kr st från 41:ans länk men enligt urmakaren gick det ändå inte utan modifiera ”typ fila” då tyckte jag inte det var värt besväret utan det fick bli orginallänken!Haha det är personligt som allt annat men jag hade velat att länken smalnade av något. Nu kan ni börja kasta skit på mig![]()
Jag hade en rs41 förra året från 2013 och den funkade utan några som helst problem.Tänkte göra det och fick reda på att länken till 36:an som visserligen är 20 mm mellan bandhornen inte passar, kollade med lokal AD och gav förslag att jag köper 36:an’s länk och ändbitarna ca 500kr st från 41:ans länk men enligt urmakaren gick det ändå inte utan modifiera ”typ fila” då tyckte jag inte det var värt besväret utan det fick bli orginallänken!
Men är lite undrande om låsmekanismen på om länken håller över tid! Någon som har S&S länk som blivit sliten då det känns som varje gång man öppnar/sluter länken blir ett litet slitage?
Tycker hursomhelst blev det snyggt och gummit kommer på lite närmre sommaren![]()
Känns bara som man bryter isär länken varje gång vilket borde generera ett visst slitage!Jag hade en rs41 förra året från 2013 och den funkade utan några som helst problem.
Känns bara som man bryter isär länken varje gång vilket borde generera ett visst slitage!
Hur menar du med bryta? Jag tycker det är ett väldigt smidigt låsKänns bara som man bryter isär länken varje gång vilket borde generera ett visst slitage!
Det är ju inga knappar som frigör låsningen utan som jag upplever det måste man kolla var mitten på låset är och sedan bända upp en sida i taget på låset eller?Hur menar du med bryta? Jag tycker det är ett väldigt smidigt lås
Nej, det låter som att du gör som alla andra. Men du kanske har ett väldigt tight lås om du behöver ta i för att få upp det. Skulle säga att konstruktionen är gjord för att funka så här och då lär det också hålla för rätt många öppningar.Det är ju inga knappar som frigör låsningen utan som jag upplever det måste man kolla var mitten på låset är och sedan bända upp en sida i taget på låset eller?
Jag kanske gör fel!
Tänkte göra det och fick reda på att länken till 36:an som visserligen är 20 mm mellan bandhornen inte passar, kollade med lokal AD och gav förslag att jag köper 36:an’s länk och ändbitarna ca 500kr st från 41:ans länk men enligt urmakaren gick det ändå inte utan modifiera ”typ fila” då tyckte jag inte det var värt besväret utan det fick bli orginallänken!
Men är lite undrande om låsmekanismen på om länken håller över tid! Någon som har S&S länk som blivit sliten då det känns som varje gång man öppnar/sluter länken blir ett litet slitage?
Tycker hursomhelst blev det snyggt och gummit kommer på lite närmre sommaren![]()
Oj, var ju länge sedan och klockan är sen länge såld. Kan inte komma ihåg att jag gjorde något särskilt faktiskt. Sorry.Som många redan påpekat tror jag inte att du behöver oroa dig.
När länken är ny måste man ofta ta in så infernaliskt att det säkert kan kännas som att man sliter upp och sliter på låset. Men jag kan inte dra mig till minnes ett enda inlägg där det har skrivits om ett lås som börjar bli glappt, och då finns det klockor i tråden med samma länkkonstruktion som har bra många år på nacken.
Men det skulle vara tacksamt om @Molle ville posta en liten tutorial hur man får till passformen mellan ny länk och gamla ändlänkar för den som skulle vilja byta till avsmalnande länk![]()
Oj, var ju länge sedan och klockan är sen länge såld. Kan inte komma ihåg att jag gjorde något särskilt faktiskt. Sorry.
Jag tror definitivt något börjar närma sig. De har väl tidigare aldrig postat massa bilder på gamla modeller. Så jag tror en ny Chronolink är på gång, om än det kan vara 1-2 år bort (liknande som med Landsort där det tog ett tag från teaser till faktiskt släpp).Sjöö Sandström har lagt upp flera inlägg med Chronolink sista dagarna på sin Insta, samt inte riktigt svarat på de frågor som ställts om det är en rerelease på g. Vad tror ni? Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en moderniserad variant på Chronolink.
riktigt spännandeSjöö Sandström har lagt upp flera inlägg med Chronolink sista dagarna på sin Insta, samt inte riktigt svarat på de frågor som ställts om det är en rerelease på g. Vad tror ni? Jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa en moderniserad variant på Chronolink.