• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

NRE

Vacheron
2-Faktor
Ha en fin SjööSandströmsöndag tråden!
20210725_085424.jpg
 
Senast ändrad:

UTCetter

Cartier
MOTO IN SUECIA
La sesta parte, Una buona conclusione della storia🤗

Då föll allt på plats, S&S-söndag och koll på OS-tiden när länken justerats.
20210725_113858.jpg

20210725_113754.jpg


MC-turer på svenska småvägar är underbart nuförtiden, när det som var grus för 30 år sen blivit asfalterat. Alperna har fått konkurrens!🤠
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
MOTO IN SUECIA
La sesta parte, Una buona conclusione della storia🤗

Då föll allt på plats, S&S-söndag och koll på OS-tiden när länken justerats.
20210725_113858.jpg

20210725_113754.jpg


MC-turer på svenska småvägar är underbart nuförtiden, när det som var grus för 30 år sen blivit asfalterat. Alperna har fått konkurrens!🤠
En Chronolink är alltid en home run🤩🤩
 

UTCetter

Cartier
En Chronolink är alltid en home run🤩🤩
Mmm, Jag var helt chockad över hur nätt och fin den är. Till och med åt dresshållet. Samtidigt har den stor närvaro! GS eller Rolex lägger inte många märke till, ska bli kul och se om det blir några reaktioner på den hos klockofrälset🤓
Bilder ger den inte rättvisa överhuvudtaget!!! Jag borde tagit mig i kragen och tittat på @Hawk100 exemplar när han erbjöd.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Aldrig ägt en SS innan, men varför blir min worldtimer inte såld? Är priset åt skogen?

 

Stalrob

Cartier
Aldrig ägt en SS innan, men varför blir min worldtimer inte såld? Är priset åt skogen?

Spekulerar lite här. För rent fundamentalt är den ganska bra prissatt, men låt oss kika på vad som får potentiella köpare att vända om

Orange är grymt snygg, men låt oss vara ärliga, det är en vågad färg, som kanske filtrerar bort många som vill ha en klocka.

Klockan ser ganska använd ut, extra tydligt på glasringen kl 3.

Små handleder, så de flesta får ju en head-only för pengarna.

Ovanstående faktorer filtrerar bort många tror jag...

Och nu till den största avtändande egenskapen. Att urmakaren kletat på insidan av glaset. Jag hade inte ens accepterat det på en klocka i 2000kr segmentet, och absolut inte på en klocka som köpts för 10x det.
Borde kontakta SS om det, och jag finner det personligen rätt otroligt att det gått så lång tid utan att det addresserats.
 

Hawk100

Rolex
Mmm, Jag var helt chockad över hur nätt och fin den är. Till och med åt dresshållet. Samtidigt har den stor närvaro! GS eller Rolex lägger inte många märke till, ska bli kul och se om det blir några reaktioner på den hos klockofrälset🤓
Bilder ger den inte rättvisa överhuvudtaget!!! Jag borde tagit mig i kragen och tittat på @Hawk100 exemplar när han erbjöd.
Ja där missade du ett fint och servat exemplar….. 😉
 
Senast ändrad:

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Spekulerar lite här. För rent fundamentalt är den ganska bra prissatt, men låt oss kika på vad som får potentiella köpare att vända om

Orange är grymt snygg, men låt oss vara ärliga, det är en vågad färg, som kanske filtrerar bort många som vill ha en klocka.

Klockan ser ganska använd ut, extra tydligt på glasringen kl 3.

Små handleder, så de flesta får ju en head-only för pengarna.

Ovanstående faktorer filtrerar bort många tror jag...

Och nu till den största avtändande egenskapen. Att urmakaren kletat på insidan av glaset. Jag hade inte ens accepterat det på en klocka i 2000kr segmentet, och absolut inte på en klocka som köpts för 10x det.
Borde kontakta SS om det, och jag finner det personligen rätt otroligt att det gått så lång tid utan att det addresserats.
Var bör man kontakta SS, på deras sida?
 

ClownenJac

Panerai
Återhämtning i sängen efter 2 veckor på språng och en lång bilresa igår. Reflekterar över Worldtimern nu efter 2 månader och 1 dags innehav.

20210726_123409.jpg


Jag köpte klockan halvt impulsivt även om jag så klart haft koll på S&S länge. Ville lura med frugan till AD för att få henne att prova en Royal Steel och föll pladask när jag själv då testade Worldtimern. Frun blev också väldigt förtjust och jag köpte oss därför varsin klocka på @ERIKSON URHANDEL

20210627_184259.jpg
20210701_164605.jpg


Matchar fint! Jag hade klockan på länk fram till för några veckor sedan då jag bytte till gummi inför stranden.

20210619_134202.jpg

20210712_194307.jpg


Vad tycker jag då?

Jag är faktiskt väldigt nöjd. Den bästa indikationen är nog att jag i princip varit OWG med klockan över sommaren. Jag har annars senaste åren knappt velat ha nån annan klocka en längre tid innan jag velat byta tillbaka till Speedmastern.

Jag tycker att gummit är riktigt skönt, framförallt i värmen, men gillar utseendet på klockan med länk lite bättre. Det jag kanske hade önskat mig hade varit något avsmalnande länk samt möjlighet till mikrojustering, annars supernöjd med länken.

Har inte klockan gångreserven men har inte varit några problem att ha klockan liggandes nån dag. Avvikelsen är ca 2,5 spd när den får vila med tavlan upp på natten, och ca 5 spd när den vilar med kl 9 upp. Helt OK med andra ord.

Jag tror att klockan kommer få vara på länk större delen av året men att gummit åker på till semestern. Reser mycket utomlands i tjänsten och då kommer det vara riktigt kul med både en svensk klocka och en GMT. Får se vad jag kommer tycka om att det är en s k callers och inte travellers GMT-funktion, men tror inte det kommer vara något större irritationsmoment. Så lång tid tar det trots allt inte att ställa 24h-visaren...

Något jag funderat lite över är om jag skulle gått på 36mm istället för 41mm. Har inga massiva handleder och när klockan är på gummi känns den eventuellt något stor, men å andra sidan tycker jag att den sitter perfekt på länk. Upplevde 36mm som för liten när jag testade före köp så antagligen blev det helt rätt storlek. Att den kanske är något stor på gummi spelar egentligen mindre roll - på semester och med kortärmat är det egentligen inget fel med lite stor klocka tycker jag.

Tror att jag kommer vara nöjd med min nuvarande kombo med WT och Speedmaster under lång tid framöver (famous last words?). Har dock fått mersmak på S&S så kanske kliar lite i köptarmen så småningom...

Avslutar med lite bildkavalkad

20210713_105858.jpg
20210712_100956.jpg
20210707_102925.jpg
20210627_121747.jpg
20210626_141607.jpg
20210626_140041.jpg
20210625_124446.jpg
20210606_113145.jpg
 

th0m

Cartier
2-Faktor
För er som er nyfikna på varför man inte kan snabbställa datum på 7750-baserade verk mellan 21.00 och 03.00 ungefär.

Hjul nummer 1 på bilden är datummatarhjulet, som rör sig ett varv per dygn och vars finger flyttar fram datumringen ett steg vid midnatt. Hjul nummer 2 är snabbmatarhjulet som matar fram datumringen när man snabbmatar m.h.a. kronan. Som ni ser kommer fingret på hjul nr. 1 under en period runt midnatt att befinna sig mellan två av datumhjulets tänder, så när man då väljer att snabbmata med hjul 2 kommer fingret ligga i vägen och till slut skadas om man fortsätter att ta i med kronan. Detta gör att datumväxlingen slutar att fungera, och har man otur kommer fingret att lossna helt och leta sig in i löpverket med större konsekvenser.
 

Bilagor

  • eta-7750-swiss-made-automatic-movement.png
    eta-7750-swiss-made-automatic-movement.png
    328.4 KB · Visningar: 16

NRE

Vacheron
2-Faktor
Återhämtning i sängen efter 2 veckor på språng och en lång bilresa igår. Reflekterar över Worldtimern nu efter 2 månader och 1 dags innehav.

20210726_123409.jpg


Jag köpte klockan halvt impulsivt även om jag så klart haft koll på S&S länge. Ville lura med frugan till AD för att få henne att prova en Royal Steel och föll pladask när jag själv då testade Worldtimern. Frun blev också väldigt förtjust och jag köpte oss därför varsin klocka på @ERIKSON URHANDEL

20210627_184259.jpg
20210701_164605.jpg


Matchar fint! Jag hade klockan på länk fram till för några veckor sedan då jag bytte till gummi inför stranden.

20210619_134202.jpg

20210712_194307.jpg


Vad tycker jag då?

Jag är faktiskt väldigt nöjd. Den bästa indikationen är nog att jag i princip varit OWG med klockan över sommaren. Jag har annars senaste åren knappt velat ha nån annan klocka en längre tid innan jag velat byta tillbaka till Speedmastern.

Jag tycker att gummit är riktigt skönt, framförallt i värmen, men gillar utseendet på klockan med länk lite bättre. Det jag kanske hade önskat mig hade varit något avsmalnande länk samt möjlighet till mikrojustering, annars supernöjd med länken.

Har inte klockan gångreserven men har inte varit några problem att ha klockan liggandes nån dag. Avvikelsen är ca 2,5 spd när den får vila med tavlan upp på natten, och ca 5 spd när den vilar med kl 9 upp. Helt OK med andra ord.

Jag tror att klockan kommer få vara på länk större delen av året men att gummit åker på till semestern. Reser mycket utomlands i tjänsten och då kommer det vara riktigt kul med både en svensk klocka och en GMT. Får se vad jag kommer tycka om att det är en s k callers och inte travellers GMT-funktion, men tror inte det kommer vara något större irritationsmoment. Så lång tid tar det trots allt inte att ställa 24h-visaren...

Något jag funderat lite över är om jag skulle gått på 36mm istället för 41mm. Har inga massiva handleder och när klockan är på gummi känns den eventuellt något stor, men å andra sidan tycker jag att den sitter perfekt på länk. Upplevde 36mm som för liten när jag testade före köp så antagligen blev det helt rätt storlek. Att den kanske är något stor på gummi spelar egentligen mindre roll - på semester och med kortärmat är det egentligen inget fel med lite stor klocka tycker jag.

Tror att jag kommer vara nöjd med min nuvarande kombo med WT och Speedmaster under lång tid framöver (famous last words?). Har dock fått mersmak på S&S så kanske kliar lite i köptarmen så småningom...

Avslutar med lite bildkavalkad

20210713_105858.jpg
20210712_100956.jpg
20210707_102925.jpg
20210627_121747.jpg
20210626_141607.jpg
20210626_140041.jpg
20210625_124446.jpg
20210606_113145.jpg
Jag har samma kombo som du (dock har jag bara gummit och svart tavla) och upplever att det är en fantastisk duo. Har faktiskt suttit still med dessa två sen typ oktober förra året.

Å andra sidan roterar jag beaterdykare rätt så friskt så får väl flipparbehovet tillfredsställt på det hållet.

Fina bilder!
 
Topp