• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skaffa schysst väggklocka! Visa din!

Gitarristen Joe Bonamassa visar upp en kul väggklocka på sin Instagram. Från en fender tweed gitarrförstärkare.
8E8A21A3-2685-4483-868F-4FA878FE40BA.png

För några år sen rev de tågstationen i byn där jag bor. Jag räddade vänthallens gamla klocka, ett Sekundärur från TN.
Den har legat i förrådet ett tag men nu har jag knåpat ihop ett centralur som kan styra den. Så nu får den äntligen hänga på väggen!

IMG_3564.JPG
IMG_3565.JPG

Senast ändrad:
Ett äldre skeppsur från Seth Thomas.
Två uppdrag brukar i regel betyda ett för slag och ett för gångtidsverket. I det här fallet finns inget slag utan dubbla fjäderhus för gången. Troligtvis suttit i ett maskinrum eller liknande där slag ändå inte hörs.
Den är till salu om någon skulle vara intresserad.
IMG_20200330_160505.jpg

Bilagor

• IMG_20200330_160505.jpg
    IMG_20200330_160505.jpg
    374.6 KB · Visningar: 4
Jag har funderat på köksklocka ett tag och tittat runt endel i affärer, Ikea, nätet, hos urmakaren.
Kriterierna för mig blev; ingen sekundvisare, blir nästan stressande, inget högt tickande, ljus så man ser den mitt i natten, billig.
Till slut blev det en gammal mobil som fick tjänstgöra, funkar rätt bra.
DSC_MON_20200401202030312.JPG

Köpt i någon möbelaffär i Malmö. Fjällan gillade den.

Bilagor

• 20200409_233905.jpg
    20200409_233905.jpg
    412.3 KB · Visningar: 5
Tänkte fråga om den var äkta, då den inte liknar någon IWC-modell, eller? Men sedan när man ser baksidan ser den ju "äkta" ut. Vet du vilken modell den skall efterlikna?

Portofino. Men visarna är inte lika. Har själv funderat lite på samma sak och ställde nyligen frågan här på forumet: https://klocksnack.se/posts/3294647/

Vet inte riktigt hur man ska kunna veta helt säkert. En baksida är väl inte så svår att fejka om man verkligen vill. Googling har givit att det också finns en likadan variant fast med svart urtavla som har ett annat referensnummer. Hittade också en precis likadan som min (vit) som är till salu nu från en japansk säljare där det unika serienumret är ett annat. Så det i kombination med att kvaliteten känns OK och att den funkat invändningsfritt i fyra år gör att jag lutar åt att den är så äkta som en sån här klocka blir, men svårt att säga till 100%.

Jag kan nog inte påstå att detta är en väggklocka men skulle man vilja hade man nog kunnat smälla upp han på väggen.
JLC Atmos
jlcatmos.jpg
Jag har en EXAKT likadan... Vet du hur gammal den är/mellan vilka år den tillverkades? Tror min farfar fick den på 80-talet typ. Aldrig servad och snurrar glatt på...

På tal om flygplansklockan från Breitling så har jag faktist en hängandes på väggen i vardagsrummet (inte lika stor som de som finns i Arlanda, men tillräckligt stor för mitt vardagsrum).
Väger ca 9-10kg skulle jag tro, älskar den!
420A4549-6CBA-40F3-8655-95510CA7A06C.jpeg

Beh
På tal om flygplansklockan från Breitling så har jag faktist en hängandes på väggen i vardagsrummet (inte lika stor som de som finns i Arlanda, men tillräckligt stor för mitt vardagsrum).
Väger ca 9-10kg skulle jag tro, älskar den!
420A4549-6CBA-40F3-8655-95510CA7A06C.jpeg
Behöver den fysiskt dras upp eller är den bara där för estetiken?

Tillbaka
Topp