• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skaffa schysst väggklocka! Visa din!

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
En Seiko jag fått ta över från farföräldrar. Försökt hitta mer info på google men får noll träffar på refnr.
Kanske ingen dyrgrip men ett kul minne:)
IMG_1272.JPEG
IMG_1273.JPG
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Vad kör du med för styrning till ditt ur? :)
Edit: Låter den förresten mycket när den ställer fram minutvisaren?
Köpte ett programmerbart styrkort via Ebay.
En kille i Finland som hade tagit fram något.
Inte det billigaste. Men för mig värt det med tanke på väggklockans historia.
Självklart hörs det lite när 40cm visare i plåt hoppar fram. Men inte så man störs av det.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Köpte ett programmerbart styrkort via Ebay.
En kille i Finland som hade tagit fram något.
Inte det billigaste. Men för mig värt det med tanke på väggklockans historia.
Självklart hörs det lite när 40cm visare i plåt hoppar fram. Men inte så man störs av det.
Jag beställde också ett från Finland, från hasseb.fi för att vara exakt. Verkade schysst och kan styra flera ur samtidigt. Jag har två (eller tre beroende på hur man ser på det, ett är dubbelsidigt och har två motorer) så det var smidigt att kunna använda samma styrenhet. :)
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Jag beställde också ett från Finland, från hasseb.fi för att vara exakt. Verkade schysst och kan styra flera ur samtidigt. Jag har två (eller tre beroende på hur man ser på det, ett är dubbelsidigt och har två motorer) så det var smidigt att kunna använda samma styrenhet. :)

Beställde också via Hasseb.Fi
Beställde en batteridriven i förhoppning om att slippa sladd. Men efter flera batteribyten med 3 veckors mellanrum så kompletterade jag med transformator.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Beställde också via Hasseb.Fi
Beställde en batteridriven i förhoppning om att slippa sladd. Men efter flera batteribyten med 3 veckors mellanrum så kompletterade jag med transformator.
Oj, drar den så mycket batteri trots ett 9v? Jag körde på den nätdrivna varianten och det verkar ju ha varit rätt val då. Får se när den kommer hem. :)
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Oj, drar den så mycket batteri trots ett 9v? Jag körde på den nätdrivna varianten och det verkar ju ha varit rätt val då. Får se när den kommer hem. :)
Du får komma ihåg att min klocka är 85cm i diam. Så det krävs lite kraft för att flytta 40cm visare.
Därav snabbt tömt 9v. Med en mindre klocka gissar jag att batteriet håller många gånger längre.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Du får komma ihåg att min klocka är 85cm i diam. Så det krävs lite kraft för att flytta 40cm visare.
Därav snabbt tömt 9v. Med en mindre klocka gissar jag att batteriet håller många gånger längre.
Ja, det är ju jäkligt stort! :D Mina klockor är 35cm och 2x 65cm så det lär gå en del kräm där också men det kommer nog att gå bra med den jag har beställt. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Fixade iordning det här idag och det blev helt ok. Passar in i vårt härjade hem i alla fall.

Bilder från annonsen:
338303179_2603ea40-111e-494b-8f8a-b0f4bebd2a09.jpg

338303179_c327f789-1da0-4068-b125-0956bdb81edc.jpg

338303179_d8132443-3984-42d8-8e3f-3bf8f1da7632.jpg


Under tiden:
PSX_20200225_114844.jpg


Efter:
PSX_20200225_115014.jpg

PSX_20200225_115045.jpg


En kul detalj var att tavlan är dubbelsidig så man kan välja två olika layouter, det var nytt för mig!
PSX_20200225_114824.jpg


Den som är uppmärksam ser kanske att det saknas glas. Är det någon som vet var man kan hitta ett så tar jag tacksamt emot tips. Man skulle ju kunna sätta dit ett plant plexi men ett välvt originalglas hade varit schysst. :)
 
Fixade iordning det här idag och det blev helt ok. Passar in i vårt härjade hem i alla fall.
En kul detalj var att tavlan är dubbelsidig så man kan välja två olika layouter, det var nytt för mig
Den som är uppmärksam ser kanske att det saknas glas. Är det någon som vet var man kan hitta ett så tar jag tacksamt emot tips. Man skulle ju kunna sätta dit ett plant plexi men ett välvt originalglas hade varit schysst. :)

Vilken väggklocka!
Mycket snygg. En trevlig detalj det där att du kan välja layout på urtavlan. Hoppas du hittar passande glas.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det var en rejäl pjäs! Ser ut att väga en del :) Var ska du ha den?
Frun frågade samma sak och jag har ingen aning. Kändes inte så stort men nu när den står på köksbordet... :bag: Väger 14kg och den kommer med en pinne så att man antingen kan montera den stående eller hängande, går att vrida urtavlorna som man vill så de blir åt rätt håll. :)
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Skulle behöva er hjälp. Har en master clock med 24v output, hur fasen ska jag koppla den? Urverket är ju gjort för att klara både 12v och 24v. Ska jag brygga motståndet eller inte? Finns det risk för att jag bränner skiten om jag gör fel?
PSX_20200301_131013.jpg

PSX_20200301_130951.jpg

PSX_20200301_131048.jpg

IMG_20200301_131635.jpg
 
Topp