Laddar...
Erikson Urhandel

Skicka dyra klockor

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tjarnan, 19 mars 2018.

1. Tjabo

Tjabo Brons

Spännande tråd. Men alltså finns inte ett enda bolag där man kan skicka en klocka, försäkrad till ett värde om exvis 75k? UPS har nämnts, men även motsagts.
    Fick en fråga av en vän som ska skicka en klocka och jag lovade att kolla runt. Men PostNord - nej. DHL - om du är företag. Ev. UPS då?

2. Milanoo

Milanoo Titan

3. KenKun

KenKun Platina

Vad är en annan sorts klocka? Väggklocka?

4. Milanoo

Milanoo Titan

Frågan är ju vad ”annan slags klocka” betyder. Ska ringa dem ist så blir det inga missförstånd

5. PANI

PANI Titan

Snabb fråga som jag tänker jag får svar på snabbare än hos PostNord
    Ska skicka en klocka med värde i veckan
    Behöver klockan paketeras hemma, isf några riktlinjer man behöver följa?
    Annars görs det hos PostNord?
    Tack på förhand

6. JDQ

JDQ Brons

När jag har skickat värde har jag paketerat de hemma som vanligt.:)

PANI gillar detta.
  7. HSK

HSK Tantal

Använd hellre överdrivet mycket skyddsemballage än för lite, en rulle bubbelplast kostar typ 50 spänn på Clas Ohlson och är en billig försäkring. Vira in allting riktigt ordentligt i bubbelplast och/eller wellpapp (som även det finns att köpa på rulle hos CO) och stoppa sedan ner i en skokartong eller annat lämpligt ytteremballage. Tejpa igen och ta med till PN så applicerar de värdetejp och fixar etikett.

Tillägg: Se till att ha kopia på kvittot/värdering eller liknande om du planerar att skicka med det för att kunna styrka värdet om det kommer bort och tänk på att försäkringen bara gäller upp till 50k, är värdet högre än så utgår ingen ersättning alls. Det lanserades nyligen en ny typ av tilläggstjänst där man kan lägga till försäkring upp till ett högre belopp men jag är osäker på om det gäller klockor.

laketwig gillar detta.
  8. PANI

PANI Titan

Stort tack för utförligt svar/tips.
    50k har jag koll på och packning låter precis som min grundidé va!

9. Tjabo

Tjabo Brons

Har pratat med alla stora bolag, DHL, Schenker, UPS och PostNord. Ingen tillåter klockor av högre värde.

Helt galet detta.

Vad ska man göra om man vill skicka en klocka säkert?

10. Solstickan

Solstickan Titan

Är väl antagligen lite sent svar, men skickade en speedy i förra veckan och jag tyckte att jag hade paketerat väl, men fick nästintill en utskällning när jag kom till postnords företagscenter.. Där slog de in paketet återigen och paketerade om. Som tidigare nämnde är det viktigaste att du har värdering/kvitto när du skickar :)

11. Pilot00

Pilot00 Plast

Rekommenderar helt klart blocket paketet

12. Solstickan

Solstickan Titan

Blocketpaketet? Vad jag kan läsa är Blocketpaketets maxbelopp 5000 + fraktkostnad, eller har du annan info? :)

13. Tjabo

Tjabo Brons

Fortfarande fascinerad över att det inte tycks finnas ett enda sätt att skicka en dyr klocka försäkrad. Pratade med PostNord igen, de bekräftade att över 50k = 0 SEK.

Aurum gillar detta.
Mollstedt