Ny på forumet!
Jag kan bara instämma med
@Investera!
Jag har i 2 veckors tid ringt runt till DHL (Express), TNT, BRING (som använder UPS för sina utlandsförsändelser), UPS, FedEx men INGEN av dom erbjuder högre försäkring än cirka 5000 USD, dvs runt 50ksek. Notera också att dyrbara klockor är HELT undantagna och får alltså inte ens skickas.... Det har visats tidigare i tråden i inlägg ovan där man ser screenshots från försäkringsvillkoren hos de olika bolagen.
Jag har dessutom ringt runt till olika försäkringsbolag som erbjuder så kallade transportförsäkringar men dessa är (återigen, precis som
@Investera skriver) ENBART tillgängliga för företag.
Det är därför HANDLARE på t ex Chrono24 och andra liknande online-företag med exklusiva klockor kan skicka med fullvärdesförsäkring för dom har SEPARATA transportförsäkringar.
Inte ens om jag som privatperson skulle sälja en klocka via t ex Chrono24 eller annan liknande sajt kan försäkra en klocka till fullvärde.
Hade jag istället skickat t ex ett elektroniskt mätinstrument värt 50 000 SEK så hade det gått bra att skicka med alla ovannämnda bolag och få det fullvärdesförsäkrat för 1% i premie.
Det finns som sagt två lösningar:
1. Starta eget AB och skaffa sig fraktkonto hos något av de olika bolagen och teckna transportförsäkring hos fristående försäkringsbolag som t ex IF
(Läs mer på
https://www.if.se/foretag/forsakringar/transportforsakring)
2. Förlita sig på någon vän/kompis/bekant som driver företag och helst då som redan har en transportförsäkring för att dom t ex håller på med onlinehandel.