• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag lever (i vissa fall/segment) enligt devisen att man antingen ska köpa det dyraste av det billiga, eller det billigaste av det dyra. I mitt fall har det inom kategorin skor lett till att jag håller Barker högt och brukar kolla när jag är i England. Kan vara ett tips.

Jag har bara ägt ett par Barker, deras känga Barker Harrison. Jag kommer inte ihåg exakt vad jag betalade men det var väl runt 2500-3000 kr, dvs några hundringar mer än Loake 1880, vilket jag tycker är rätt rimligt. Jag trycker den känns ungefär som Loake 1880. Dvs robust och välgjord, men inte den där sista finishen som man får om man betalar dubbelt så mycket.

Ang jämförelser med klockor så blir det ju alltid lite knepigt eftersom man läser in olika saker i ett klockmärke. För mig är väl Omega och Rolex "bra robusta vardagsklockor men inte den yttersta flärden" (till skillnad från PP, JLC mfl). Och där tycker jag väl ungefär att Barker/Loake 1880 också ligger. Dvs bra och rejält tillverkade skor som förmodligen kommer att hålla länge om man bara tar väl hand om dem.

Kollade precis på Charles Tyrwhitts hemsida. De har satt ihop en rätt vettig lista, "The Perfect Dozen", över de 12 kläder/skor de tycker man bör ha i sin garderob. På listan finns två par skor, ett par bruna och ett par svarta. För den som precis ska börja bygga upp en garderob kanske dessa två modeller (inte nödvändligtvis CT's skor dock) kan vara något att börja med?

http://www.ctshirts.co.uk/Style-tip...ty&cm_sp=Default-_-HP-_-SB5-_-TimelessQuality

Jag brukar tänka lite så att man ska anpassa pris/tillverkare efter modellens användande och kanske modegrad. Att köpa ett par munkar eller tassels som har väldigt mode-"beroende" kanske kan vara roligt att ha men inget jag lägger stor summor på. Att då köpa ett par Meermin/Loake/Septieme Largeur eller liknande känns mer rimligt. Jag vet ju inte om jag vill bära skorna om 1-3 år. Man att köpa ett par svarta wholecuts eller bruna oxfords från C&J eller någon annan bättre och dyrare tillverkare är bara rimligt. Det är skor som inte påverkas i lika hög grad av det rådande modet och som jag verkligen kommer kunna bära hela livet och därför vill ha hög kvalitet på.

Man kan nästan lite jämföra med en beater- eller badklocka och sen sin normala varjedag/finklocka (beror på hur man definierar sina klockor). Jag kör ju inte min Omega PO som beater utan har då någon Seiko/Helson på armen. Det är också den klockan som flippas medan Omegan tryggt ska få sitta på armen i hela mitt liv.

Jag brukar tänka lite så att man ska anpassa pris/tillverkare efter modellens användande och kanske modegrad. Att köpa ett par munkar eller tassels som har väldigt mode-"beroende" kanske kan vara roligt att ha men inget jag lägger stor summor på. Att då köpa ett par Meermin/Loake/Septieme Largeur eller liknande känns mer rimligt. Jag vet ju inte om jag vill bära skorna om 1-3 år. Man att köpa ett par svarta wholecuts eller bruna oxfords från C&J eller någon annan bättre och dyrare tillverkare är bara rimligt. Det är skor som inte påverkas i lika hög grad av det rådande modet och som jag verkligen kommer kunna bära hela livet och därför vill ha hög kvalitet på.

Man kan nästan lite jämföra med en beater- eller badklocka och sen sin normala varjedag/finklocka (beror på hur man definierar sina klockor). Jag kör ju inte min Omega PO som beater utan har då någon Seiko/Helson på armen. Det är också den klockan som flippas medan Omegan tryggt ska få sitta på armen i hela mitt liv.

Jag håller med dig om att modeskor inte behöver kosta lika mycket då deras grundtanke inte är att stanna så länge som möjligt.
Sen finns ju även frågeställningen hur vida man bör lägga pengar på de skorna som används ofta eller mindre ofta.

T ex...Man behöver ett par svarta oxfords till kostym för fest, bröllop, begravning (mörk kostym). Ett par klassiska svarta oxfords (oavsett om de är mejslade eller runda i lästen) kommer fungera stilmässigt i decennier då det är en av de mest tidlösa modeller på marknaden. Säg dock att man inte bär mörk kostym mer än en handfull gånger per år?

Köper man då ett par väldigt fina skor från t ex C&J, Churchs eller Vass för +4000kr och kan bära dem i den takten resten av livet...Eller köper man ett par billiga instegsskor för 1500kr med motiveringen att man hellre lägger pengarna på det man faktiskt använder?

Om man vänder på det gäller samma sak för vardagsskorna. I en svensk vinter kan man antingen köpa välgjorda kvalitetsskor från premiumtillverkarna för över 4000kr eller satsa på en billigare sko att spöa. Det är ju ingen tvekan om att C&J kommer palla för mer men oavsett kvalitet så tar skor stryk av grisväder. Sen är kvalitet inte alltid samma sak som slitstyrka och hantverket i ett par dyra skor behöver inte ge några större fördelar i snöstorm precis som kvalitén i en Kashmirrock inte är relevant i ett spöregn.

Jag har valt alla ovanstående vägar. Jag har ett par exklusiva "finskor" som då flera år senare fortfarande känns lite extra att ta på sig. Jag har även enklare skor när vädret är så grisigt att inga kvalitetsskor förtjänar att utsättas för det.

Mitt tips till dig är att spara lite och köpa en bättre sko. Vill du ha en sko med limmad sula? En sko som kan bli deformerad efter lite regn? Vill du komma undan billigt kan du ju alltid skanna genom Blocket...

De tre skorna jag postade tidigare tror jag var av fin kvalitet, har fått för mig att Sand gör okej saker, eller har jag fel?

De tre skorna jag postade tidigare tror jag var av fin kvalitet, har fått för mig att Sand gör okej saker, eller har jag fel?

Utan att dra alla modemärken över en kam kan man lugnt säga att deras produkter generellt är starkare i sin estetik än kvalitet...

Skor från Tiger, Acne, FilippaK, Whyred, Sand, Cavaliere etc är ofta limmade eller i bästa fall durksydda skor i undermålig skinnkvalitet för priset av ett par Loake1880, Meermin eller Carmina som är mer än dubbelt så bra.

Dessa skor är för mig vad Michael Kors och Gants klockor är för merparten på detta forum...

Tveklöst Ebay...

Att hitta vettiga finskor under 1000kr är som att hitta vettiga mekaniska klockor för samma pris...Vintage är egentligen enda rimliga vägen enligt mig.

+1

Ebay är en guldgruva när det gäller skor, var dock beredd på att gå på ett par minor i början innan du vet vilka märken och läster som passar din fot. Men det går ju alltid att sälja vidare ett eventuellt fleköp på Tradera eller liknande.

+1

Ebay är en guldgruva när det gäller skor, var dock beredd på att gå på ett par minor i början innan du vet vilka märken och läster som passar din fot. Men det går ju alltid att sälja vidare ett eventuellt fleköp på Tradera eller liknande.

Exakt! Tredjehandsvärdet är klart bättre än andrahandsvärdet på skor om man säger så.

För runt en 1000-lapp får man ett par C&J i okej skick på ebay utan problem. Dessa skor kostar 4400kr i Sverige nya

Ok, kanske ska ta och titta på ett par Loake då, de finns på några ställen i Malmö och ett i Borgeby.

Vad ska man kika på för modell om man vill ha något som passar till både Jeans/Tröja eller chinos/kavaj, finns det något som är lite mitt emellan?

Exakt! Tredjehandsvärdet är klart bättre än andrahandsvärdet på skor om man säger så.

För runt en 1000-lapp får man ett par C&J i okej skick på ebay utan problem. Dessa skor kostar 4400kr i Sverige nya

Mitt tips är att hålla utkik efter privata säljare. De flesta skickar också utomlands även om de inte skriver detta i annonsen.

Har ni provision av SkoAB eller!? Jag får väl punga ut en tusing extra då ;) Aqua Terran får gå upp på annons så jag har råd att finansiera detta.

Lätt att hylla SkoAB när de varit den överlägset viktigaste aktören för kvalitetsskor i Sthlm det senaste året.

Även Hammargruppen som är grossist för C&J är värda beröm då de betytt oerhört mycket för marknaden av randsydda skor i Sverige.

Ok, kanske ska ta och titta på ett par Loake då, de finns på några ställen i Malmö och ett i Borgeby.

Vad ska man kika på för modell om man vill ha något som passar till både Jeans/Tröja eller chinos/kavaj, finns det något som är lite mitt emellan?

Ett par brouges i mörkbrun mocka, passar till det mesta. Mina första riktiga skor var ett par Loake 758 (?), en brouge-mönstrad oxford i mörkbrun mocka. De håller ihop bra än (snart 5 år gammla) :)

Riktigt snygga nyheter kommer till hösten från C&J. Borde tagit kort, men de liknar denna fast med brogues.

northcote-darkbrown.jpg

Tog hem följande för att prova
san34fb9826_darkbrown_280.jpg

Dessa sitter skönt, förutom vid stortån som jag tycker trycker lite.

san32fb9530_earthbrown_080.jpg

Dessa sitter skönt även de, fast de känns aningen för stora då jag får dra åt dem helt, men hälen glappar inte. Mycket sköna i skinnet.

san32fs9540_darkbrown_280.jpg

Och även dessa sitter bra, men tycker randen känns aningen hård så det känns i knölen, är detta vanligt? Annats sitter de super utan att glappa i hälen eller trycka någonstans.

Så vad tror ni? Ingen av skorna sitter helt perfekt, men alla sitter mycket bättre än många skor jag provat tidigare. Men hur är det med användningsområden till dessa? Mockaskorna har jag ingen aning om vad de ska matchas till färgmässigt, munkskorna passar varken till jeans eller kostym, men bootsen passar stiligt till jeans.

Ska jag behålla någon av dem eller leta vidare? Kvaliten känsn bra, märket är Sand.

Jag skulle säga såhär...

Kvalitetsmässigt är dessa inget att hänga i granen. Det är inte sämre än Din Sko, Ecco och Nilson men en bra bit från de randsydda aktörerna. Man skall inte bry sig för mycket om hur vida det är randsytt eller durksytt för vad som verkligen spelar roll är kvalitén på de ingående materialen så som ovanskinnet. Däremot är konstruktionen en indikation på hur vida det är rimligt att skinnet är av bra kvalitet.

Här är problemet med de allra billigaste randsydda runt 1000-lappen. För att kunna göra dem med denna konstruktion (som egentligen främst underlättar vid omslutning) behöver man skära ner på kvalitet i skinn. Detta resulterar i att skon må kunna sulas om men få vill göra det då skinnet inte åldras snyggt och kostnaden för omsulning är lika hög som ett par nya skor.

Sant. Boozt som sålde skorna vill gärna få mig att tro att nypriset låg på över 3000kr och att jag fick "stora rabatten". Har förstått att Sand gör mycket specialare för Boozt samt NK i Stockholm, och säljer även i sina egna affärer, fast inte mycket på andra ställen.

Vet inte om skorna ligger i 3000kr klassen eller 1000kr klassen, men hade varit kul om någon av skoexperterna på forumet skulle orka ta hem ett par och kolla, gratis frakt och returfrakt :)

Sant. Boozt som sålde skorna vill gärna få mig att tro att nypriset låg på över 3000kr och att jag fick "stora rabatten". Har förstått att Sand gör mycket specialare för Boozt samt NK i Stockholm, och säljer även i sina egna affärer, fast inte mycket på andra ställen.

Vet inte om skorna ligger i 3000kr klassen eller 1000kr klassen, men hade varit kul om någon av skoexperterna på forumet skulle orka ta hem ett par och kolla, gratis frakt och returfrakt :)

Jodå, om du vill ha ett utlåtande kan du köpa dom och skicka till mig så ska jag ge dig feedback. Om jag gillar dom kanske vi inte behöver skicka tilbaka dom :)

"Säg dock att man inte bär mörk kostym mer än en handfull gånger per år?"

"Köper man då ett par väldigt fina skor från t ex C&J, Churchs eller Vass för +4000kr och kan bära dem i den takten resten av livet...Eller köper man ett par billiga instegsskor för 1500kr med motiveringen att man hellre lägger pengarna på det man faktiskt använder?"

Jag har haft samma tankegångar men kommit fram till att jag faktiskt använder typ svarta eller mörkbruna oxfords, oftare än vad jag tror. De åker på om jag kör ett par gråa flanellbyxor, schysta bomullsbyxor och lite när som. De är roligare att ha längre. Ett par munkar använder jag kanske oftare men tröttnar även på dem snabbare. Min känsla är att jag vill byta ut de lite roligare skorna oftare samt även testa på lite mer konstiga kombinationer typ mörkblåa mocka-brouges. Roliga en vår eller så men sen försvinner intresset för dem...

edit: Jag menar på att man ska se till sitt eget användande av skorna och köpa därefter. Det är svårt att ta råd exakt från någon annan person som använder skor på ett annat sätt. Sen är diskussionen om olika tillverkare och modeller av skor, material och annat runt omkring väldigt givande!

problemet är, enligt mig: att ju finare skor man äger, ju mer tid och vård måste man lägga ner.

om man därför vet med sig att man är dålig på att putsa och sköta om sina skor är det lika bra att köpa skit.

Tillbaka
Topp