I min värld
Patek - Saint Crispin/Edward Green/Gaziano&Girling
Omega - Crockett&Jones/Church/Carmina
Seiko - Meermin/Loake
Daniel Wellington - Din Sko/Nilson
Vilket klockmärke är Laszlo Vass RTW då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
I min värld
Patek - Saint Crispin/Edward Green/Gaziano&Girling
Omega - Crockett&Jones/Church/Carmina
Seiko - Meermin/Loake
Daniel Wellington - Din Sko/Nilson
Jag lever (i vissa fall/segment) enligt devisen att man antingen ska köpa det dyraste av det billiga, eller det billigaste av det dyra. I mitt fall har det inom kategorin skor lett till att jag håller Barker högt och brukar kolla när jag är i England. Kan vara ett tips.
Tar gärna lite fler tips på mina skoval, behöver verkligen hjälp här gubbar.
Men Rolex då? Vem är skovärldens Rolex?![]()
Skippa allihop.
Tips på vad man ska leta efter i finskoväg för under tusenlappen?
Jag brukar tänka lite så att man ska anpassa pris/tillverkare efter modellens användande och kanske modegrad. Att köpa ett par munkar eller tassels som har väldigt mode-"beroende" kanske kan vara roligt att ha men inget jag lägger stor summor på. Att då köpa ett par Meermin/Loake/Septieme Largeur eller liknande känns mer rimligt. Jag vet ju inte om jag vill bära skorna om 1-3 år. Man att köpa ett par svarta wholecuts eller bruna oxfords från C&J eller någon annan bättre och dyrare tillverkare är bara rimligt. Det är skor som inte påverkas i lika hög grad av det rådande modet och som jag verkligen kommer kunna bära hela livet och därför vill ha hög kvalitet på.
Man kan nästan lite jämföra med en beater- eller badklocka och sen sin normala varjedag/finklocka (beror på hur man definierar sina klockor). Jag kör ju inte min Omega PO som beater utan har då någon Seiko/Helson på armen. Det är också den klockan som flippas medan Omegan tryggt ska få sitta på armen i hela mitt liv.
Mitt tips till dig är att spara lite och köpa en bättre sko. Vill du ha en sko med limmad sula? En sko som kan bli deformerad efter lite regn? Vill du komma undan billigt kan du ju alltid skanna genom Blocket...
Tips på vad man ska leta efter i finskoväg för under tusenlappen?
De tre skorna jag postade tidigare tror jag var av fin kvalitet, har fått för mig att Sand gör okej saker, eller har jag fel?
De tre skorna jag postade tidigare tror jag var av fin kvalitet, har fått för mig att Sand gör okej saker, eller har jag fel?
Tveklöst Ebay...
Att hitta vettiga finskor under 1000kr är som att hitta vettiga mekaniska klockor för samma pris...Vintage är egentligen enda rimliga vägen enligt mig.
+1
Ebay är en guldgruva när det gäller skor, var dock beredd på att gå på ett par minor i början innan du vet vilka märken och läster som passar din fot. Men det går ju alltid att sälja vidare ett eventuellt fleköp på Tradera eller liknande.
Exakt! Tredjehandsvärdet är klart bättre än andrahandsvärdet på skor om man säger så.
För runt en 1000-lapp får man ett par C&J i okej skick på ebay utan problem. Dessa skor kostar 4400kr i Sverige nya
Har ni provision av SkoAB eller!? Jag får väl punga ut en tusing extra dåAqua Terran får gå upp på annons så jag har råd att finansiera detta.
Ok, kanske ska ta och titta på ett par Loake då, de finns på några ställen i Malmö och ett i Borgeby.
Vad ska man kika på för modell om man vill ha något som passar till både Jeans/Tröja eller chinos/kavaj, finns det något som är lite mitt emellan?
Tog hem följande för att prova
![]()
Dessa sitter skönt, förutom vid stortån som jag tycker trycker lite.
![]()
Dessa sitter skönt även de, fast de känns aningen för stora då jag får dra åt dem helt, men hälen glappar inte. Mycket sköna i skinnet.
![]()
Och även dessa sitter bra, men tycker randen känns aningen hård så det känns i knölen, är detta vanligt? Annats sitter de super utan att glappa i hälen eller trycka någonstans.
Så vad tror ni? Ingen av skorna sitter helt perfekt, men alla sitter mycket bättre än många skor jag provat tidigare. Men hur är det med användningsområden till dessa? Mockaskorna har jag ingen aning om vad de ska matchas till färgmässigt, munkskorna passar varken till jeans eller kostym, men bootsen passar stiligt till jeans.
Ska jag behålla någon av dem eller leta vidare? Kvaliten känsn bra, märket är Sand.
Sant. Boozt som sålde skorna vill gärna få mig att tro att nypriset låg på över 3000kr och att jag fick "stora rabatten". Har förstått att Sand gör mycket specialare för Boozt samt NK i Stockholm, och säljer även i sina egna affärer, fast inte mycket på andra ställen.
Vet inte om skorna ligger i 3000kr klassen eller 1000kr klassen, men hade varit kul om någon av skoexperterna på forumet skulle orka ta hem ett par och kolla, gratis frakt och returfrakt![]()
Nått i mocka (oftast bättre än vanligt skinn på billigare skor) från Herring Shoes eller Pediwear är nog det bästa du kan få för den pengen. Skanna gärna av framför allt Herring Shoes regelbundet efter reaskor så kan du faktiskt få tag i en hygglig sko.Tips på vad man ska leta efter i finskoväg för under tusenlappen?
"Säg dock att man inte bär mörk kostym mer än en handfull gånger per år?"
"Köper man då ett par väldigt fina skor från t ex C&J, Churchs eller Vass för +4000kr och kan bära dem i den takten resten av livet...Eller köper man ett par billiga instegsskor för 1500kr med motiveringen att man hellre lägger pengarna på det man faktiskt använder?"
Kom på att Charles Tyrwhitt också har billigare skor. Med en rabattkupong så kan du nog få denna hemlevererad till Sverige för under tusenlappen.http://www.ctshirts.co.uk/Brown-Earlham-suede-semi--brogue-shoes?q=frgob|Suede|ml100brn|||||||||||||Tips på vad man ska leta efter i finskoväg för under tusenlappen?